مرکز آموزش زبان فارسی

Responsive Image

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی

Responsive Image

سید محسن حسینی موخر

Responsive Image

معاون آموزشی و پژوهشی :  

سیدعباس هاشمی

 
  •  
  • زمان تأسیس ١٣٧٢/٠٦/٢٥
  • ٦٠٠ دانشجو
  • ١ گروه علمی
  • ٧ هیأت علمی

این مرکز از زیر مجموعه های دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است و فعالیتهای آن تحت نظارت مستقیم ریاست محترم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام میگردد .

مرکز آموزش زبان فارسی دوره های متعدد فارسی را که متناسب با نیاز افراد مختلف است برگزار می کند.در دوره های فارسی پایه و فارسی پیشرفته زبان آموزان هفته ای ٢٠ ساعت آموزش می بینند. کلاس ها بر اساس چهار مهارت اصلی درک شنیدن، مکالمه، درک خواندن و نگارش و درس دستور برنامه ریزی می شود.میزان تاکید بر مهارت ها در حالت عمومی یکسان است ولی چنان چه زبان آموزان نیاز به تقویت بیشتر مهارت های خاص داشته باشند در دوره های ویژه گروهی برنامه ریزی خاصی صورت می گیرد.

مرکز آموزش زبان فارسی با دارا بودن مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد، امکان یادگیری هر چه سریعتر و بهتر زبان فارسی را برای علاقه مندان فراهم می کند. اعتبار ملی، موقعیت مناسب، توجه به نیاز فردی، کلاس های کم تعداد، باز خورد مؤثر، استادان متخصص و دلسوز، منابع درسی مناسب، صدور گواهی پایان دوره، مرکز آموزش زبان فارسی را به مکانی آرمانی برای یادگیری زبان فارسی مبدل ساخته است.

کادر علمی مرکز آموزش زبان فارسی از اعضاء هیأت علمی تمام وقت و مدعو تشکیل شده است.
 

از ویژگی های استادان مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نظر تحصیلات حداقل دارای مدرک فوق لیسانس در رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و یا زبانشناسی کاربردی هستند.
  • سابقه تدریس طولانی (بیش از ٥ سال) در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دارند.
  • از طریق شرکت در همایش ها و کارگاه های مختلف آموزشی، به طور فعال در حال افزایش دانسته های خویش هستند.
  • با زبان آموزان رابطه ای دوستانه برقرار کرده و در همه حال به زبان آموز در امر فراگیری زبان یاری می رسانند.

 

اعتبار ملی

مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش زبان فارسی ایران هر ساله پذیرای صدها متقاضی خارجی تحصیل در دانشگاه های ایران جهت فراگیری زبان فارسی و گذراندن دوره های پیش دانشگاهی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می شوند. از این نظر این مرکز آموزش زبان فارسی منحصر به فرد است.

موقعیت جغرافیایی

از نظر مکان، مرکز آموزش زبان فارسی در شهر تاریخی و خوش آب و هوای قزوین در فاصله ی ١٤٠ کیلومتری تهران قرار گرفته که از طریق بزرگراه و راه آهن به شهرهای مجاور متصل می شود. ساختمان مرکز نیز با دارا بودن امکاناتی از قبیل کتابخانه، نوار خانه، آزمایشگاه، سایت اینترنت، در مجتمع خوابگاه های دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) واقع شده که به لحاظ نزدیکی به محل اقامت و فضای سبز و آرام، امکان فراگیری زبان فارسی را همراه با آرامش و راحتی بیشتر فراهم می کند.

شناسایی نیازهای زبان آموزان

همه زبان آموزان اهداف یکسانی در یادگیری زبان فارسی ندارند. از این رو، مرکز آموزش زبان فارسی علاوه بر تعریف و اجرای دوره های متعدد برای پاسخگویی به برخی از نیازها، برای طراحی و اجرای دوره های متناسب با نیازهای جدید نیز آمادگی دارد. علاوه بر این، در هر یک از دوره ها نیز استادان همواره در صدد شناسایی نیازهای ویژه متقاضیان هستند و برای پاسخ گویی به آن ها در تلاش مستمر می باشند.

بنابراین یکی از ویژگی های مرکز، برگزاری دوره ها در کلاس های کم تعداد است به طوری که غالبا میانگین فارسی آموزان هر کلاس بین ١٠ تا ١٥ نفر است تا امکان یادگیری و تمرین هر چه بهتر زبان فارسی را میسر کند.

برگزاری آزمون های منظم

یکی از برنامه های دوره های مرکز، برگزاری آزمون های منظم ماهانه است که به زبان آموزان و استادان بازخورد مؤثری می دهد؛ علاوه بر آن استادان نیز در محیط کلاس با شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی تک تک زبان آموزان به کمک تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون ها راهکارهای ویژه ای در پیش می گیرند تا زبان آموز به طور مؤثرتر در یادگیری زبان فارسی به موفقیت برسد.

استادان متخصص

استادان مرکز با داشتن پیشینه ی علمی و تجربی بالا و میانگین سنی ٣٥ سال، با بهره گیری از آخرین نظریه ها و روش های دانش زبان آموزی می کوشند فرایند یادگیری فارسی آموزان را طبق استانداردهای جهانی با انگیزه فراوان پیگیری نمایند.

منابع درسی مناسب

مرکز آموزش زبان فارسی برای برگزاری دوره های متعدد تجربه های بی نظیری در تالیف، تدوین و تهیه منابع آموزشی و کمک آموزشی نظیر کتاب، لوح فشرده، نوارهای صوتی و...اندوخته است. منابع درسی تولید شده در آزمایشگاه و استودیوی مرکز توسط استادان در کنار استفاده از مناسب ترین منابع موجود کمک موثری به فراگیری زبان آموزان می کند.

صدور گواهینامه پایان دوره

مرکز آموزش زبان فارسی به کسانی که دوره های مرکز را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهی مهارت در زبان فارسی اعطا می کند که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

مرکز آموزش زبان فارسی برگزیده کشوری در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین الملل، اسفند 1401