دکتر سیدعلی قاسم زاده، رئیس دانشگاه درخصوص تشریح دستاوردهای دانشگاه در دولت سیزدهم اظهار کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بزرگترین دانشگاه و دانشگاه مادر استان به شمار میرود، این دانشگاه با حدود 8000 دانشجو در ۷ دانشکده، ۲ پژوهشکده، پردیس علم و فناوری و یک مرکز آموزش زبان فارسی که معتبرترین و قدیمترین و بروزترین مرکز آموزش زبان فارسی کشور در حال فعالیت است.
فارغ از نقش آفرینی جدی و مهم در ساماندهی نظام آموزش عالی استان از شورای آموزش عالی استان، ستاد آمایش استانی، ستاد اندیشه ورز علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی در استان، دبیرخانه استانی سازمان سنجش، شورای برنامه ریزی و توسعه استان، نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان، ستاد دانشگاهی راهیان پیشرفت، راهیان نور، اربعین دانشجویی استان، شورای موارد خاص دانشجویی استان، دفتر جذب استان، هسته گزینش استان و... دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) روزهای سخت اما درخشانی را با تلاش جهادی و بی شائبه مدیران جوان و باانگیزه خود سپری کرد.
رئیس دانشگاه با اشاره به تخصیص حدود 120 میلیارد اعتبار برای دانشگاه از مصوبات سفر هیأت دولت به استان قزوین(که البته به سبب همراهی نکردن استاندار بیش از دو سوم آن محقق نشد) اظهار داشت: تشکیل قرارگاه علمی تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین با محوریت دانشگاه ، تلاش برای احیای پروژه ملی چشمه نور و رودترون و افزایش بودجه آن، تشکیل بنیاد حامیان دانشگاه با هدف رفع نیازهای زیرساختی و جذب حمایتهای مالی خیرین، کسب موافقت اصولی تبدیل مرکز رشد واحدهای فناور به پردیس علم و فناوری، کسب رتبه سوم دانشگاه در بین دانشگاههای جامع و رتبه نهم در بین دانشگاههای کشور در رتبهبندی بین المللی تایمز، دریافت نشان سرو به عنوان رئیس برتر دانشگاههای کشور، کسب عنوان رئیس دانشگاه برگزیده در هشتمین جشنواره مالک اشتر کشور در سال گذشته، تشکیل نخستین مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی- اسلامی در دانشگاه در راستای تحقق سند تحول دانشگاه و دانشگاه حکمت بنیان، اخذ کرسی یونسکو در موضوع آینده پژوهی محیط زیست، تأسیس پژوهشکده فناوریهای نو ، افزایش نقش دانشگاه در سیاستگذاری وزارت علوم در حوزه دیپلماسی علمی و شورای گسترش شعبات بینالمللی دانشگاهها و شوراهای علمی دانشگاههای حکمت بنیان، تمهید مقدمات و رایزنی برای تأسیس دفاتر نمایندگی دانشگاه در کشورهای هدف، افزایش تنوع ملیتهای دانشجویان بینالملل از 9 به 25 ملیت از مهمترین تلاش هایی بود که در طول این سال ها در راستای توسعه جایگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) صورت گرفت.
وی همچنین با بیان اینکه تقویت جایگاه بین المللی از سیاست های دانشگاه در طول این سال ها بوده بیان داشت: افزایش تعداد جذب دانشجویان بینالملل و زبان آموزان مرکز زبان فارسی از 170 نفر در سال 1400 به بیش از 900 نفر تا سال جاری، همکاری با ایرانیان خارج از کشور برای جذب نخبگان علمی، اعطای 247 بورسیه تحصیلی به دانشجویان 24 کشور بخصوص از کشورهای منطقه، حوزه آفریقا و حوزه های تمدنی، توسعه همکاریهای علمی و بین المللی با دانشگاه های عراق و قرار گرفتن مجدد دانشگاه در لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم عراق، کسب عنوان دانشگاه برگزیده دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در جذب دانشجویان بین المللی و کسب 4 عنوان برگزیده در دومین جشنواره ملی ثریا (برترین مرکز آزفا - دانشگاه برگزیده در حوزه دانشجویان بینالمللی - دانشگاه برگزیده در اداره امور بینالمللی – کسب عنوان دانشجوی برتر بین الملل) از اقدامات شاخصی بود که در این راستا انجام شد.
رونمایی از 18 محصول دانش بنیان و تحریم شکن
وی با بیان اینکه تاکنون از 18 محصول جدید دانش بنیان در دانشگاه رونمایی شده بیان داشت: افزایش اعتبار رتبه نشریات علمی دانشگاه و افزایش تعداد آن، ساخت خودروی تمام الکتریکی «سیمرغ» توسط دانشجویان، رونمایی از سامانه پرتودهی شتابدهنده الکترونی8 CELV-، تقویت زیرساختهای رفاهی دانشگاه، ایجاد شورای امور بانوان و اندیشکده مطالعات زن و خانواده، افزایش 45 درصدی بودجه دانشگاه نسبت به سنوات قبل، افزایش سهم آموزش در تأمین درآمدهای اختصاصی دانشگاه از دیگر فعالیت های قابل توجه در دانشگاه بوده است.
دکتر قاسم زاده در ادامه به تشریح فعالیت های شاخص حوزه های دیگر دانشگاه اشاره کرد و گفت: افتتاح دفتر اندیشکده حکمرانی استان قزوین، افتتاح اولین مرکز فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور (حمپا)، بازطراحی و افتتاح تالار قزوین شناسی برای نخستین بار، راهاندازی کتابخانه تخصصی قزوین پژوهی، افتتاح دفتر ارتباط با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، افتتاح طرح های عمرانی مختلف شامل: ساختمان استاد غفوری فرد (ساختمان شماره 2 دانشکده فنی و مهندسی دو سال پیشتر از زمان مقرر)، افتتاح تالار افتخارات و مشاهیر، مجتمع آزمایشگاهی دانشکده علوم پایه، زمین چمن مصنوعی دختران، بازارچه دختران و اتاق استودیو، اتصال دانشگاه به پنجره واحد خدمات دانشگاهی کشور، تأسیس مرکز قزوینشناسی و برگزاری جشنوارههای ملی و بینالمللی با هدف معرفی چهرههای علمی، ظرفیتهای تاریخی و پژوهشی، تمهید مقدمات برای اختصاص قسمتی از زمینهای دانشگاه به اعضای هیأت علمی و کارکنان، طراحی و اجرای طرح بانوی اسوه در سه سطح استادی، کارمندی و دانشجویی برای نخستین بار، کسب مقام نایب قهرمانی تیم رباتیک IKIU دانشگاه در لیگ ربات های صنعتی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، عضویت آزمایشگاه ها در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی و کسب 11 عنوان دانشجویان دانشگاه در جشنواره برهان در کنار طراحی و برگزاری جشنواره بانوی اسوه، کارمند نمونه و استاد نمونه بین الملل برای نخستین بار در دانشگاه های کشور از اقدامات ارزنده ای بود که شاهد آن بودیم.
یکی از ماموریتهای اصلی دانشگاه، تقویت زبان فارسی به عنوان زبان علم
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در برخی حوزه ها جزء دانشگاه های خاص کشور محسوب می شود، توضیح داد: زبان فارسی میتواند با پتانسیلی که دارد به عنوان زبان علم در دنیا محسوب شود؛ یکی از ماموریتهای اصلی در دانشگاه، تقویت زبان فارسی به عنوان زبان علم است. وی بیان کرد: تاکنون ۱۵ هزار دانشجوی بین الملل از ۱۲۰ کشور جهان در این دانشگاه تحصیل کرده اند.
قاسم زاده با اشاره به اینکه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) طبق آخرین رتبه بندی بین المللی تایمز در بین دانشگاه های آسیا رتبه ۲۰۱ و در بین دانشگاه های جوان جهان حائز رتبه ۱۷۷ است، یادآور شد: براساس آخرین رتبه بندی نشریه تایمز، رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه های جهان در ردیف ۶۰۰ تا ۸۰۰ است.
وی در ادامه گفت: از مهمترین اقداماتی که در حوزه افزایش جذب دانشجویان بین الملل و تقویت مرکز آموزش زبان فارسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: کسب عنوان مرکز آزفای برگزیده در بین مراکز آموزش زبان فارسی کشور در اولین و دومین جشنواره جذب دانشجویان بینالمللی وزارت عتف، راه اندازی بخش آموزش مجازی در مرکز، افتتاح اتاق ایرانشناسی، برگزاری دومین جشنواره فرهنگی غذای ملل با همکاری معاونتهای امور بینالملل و دانشجویی، برگزاری پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی (اسفند 1401)، پذیرش و ثبت نام زبانآموز از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، پاکستان، ترکیه، یمن، مجارستان، غنا، هندوستان، تاجیکستان، ترکمنستان، مالاوی، سودان، فلسطین، تانزانیا، قرقیزستان، نیجریه، بحرین و کنگو ( از بهمن 1401 تا آذر 1402)، برگزاری نخستین دوره توانمندسازی و دانش افزایی برای 9 نفر از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای دمشق، حلب و تشرین کشور سوریه، برگزاری هفتمین دوره توانمندسازی مدرسان آموزش زبان فارسی ـ تیر ماه 1402، برگزاری دوره توانمند سازی ویژه مدرسان آموزش زبان فارسی دانشگاه لرستان در آذر 1402، زمینه سازی برگزاری دوره دانش افزایی ویژه استادان و دانشجویان زبان فارسی کشورهای ارمنستان و ویتنام در آذر 1402، برگزاری دوره دانش افزایی زبان فارسی برای دانش آموزان مؤسسه زبانشناسی آستراخان کشور روسیه و زیباسازی و اصلاح نمای داخلی مرکز آموزش زبان فارسی.
تبدیل دانشگاه به نمادی از آموزش عالی در عرصه بین الملل
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) همچنین در خصوص تقویت بعد بین المللی دانشگاه به فعالیت های حوزه بین الملل اشاره و بیان داشت: بازنگری و اصلاح شیوه نامههای پذیرش و نگارش شیوهنامه های جدید با رویکرد تنوعبخشی به بورسیههای تحصیلی، انجام برنامه همکاری پژوهشی دانشگاه با اتحادیه اروپا (Erasmus+)، بررسی و بازنگری فرایندهای پذیرش، امور کنسولی و ثبتنام دانشجویان بینالمللی در دانشگاه، بروزرسانی گواهیهای پذیرش بر اساس شیوهنامه پذیرش و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بینالملل، قرارداد با مؤسسات جذب دانشجوی بینالملل، تدوین شیوهنامه استقبال از دانشجویان بینالملل، افتتاح میز همکاریهای علمی و بینالمللی، برگزاری سومین نشست اعضای باشگاه سفرای فارسیگوی با حضور سفرای چند کشور فارسی زبان در راستای توسعه و گسترش زبان فارسی، توسعه همکاریهای علمی و بینالمللی با دانشگاههای عضو اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر، برگزاری دومین دوره مسابقات دانشجویی اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر، برگزاری نشست سالانه اعضای ایرانی اتحادیه دانشگاههای دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر، انتخاب معاون امور بین الملل به عضویت کمیته آموزشی شبکه دانشگاههای مجازی اسلامی، برگزاری کارگاههای آموزشی مجازی متعدد با حضور ایرانیان غیرمقیم، توسعه همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه با دانشگاههای عراق، کسب مقام قهرمانی دانشگاه در اولین جشنواره بازیهای بومی و محلی دانشجویان بین الملل دانشگاههای کشور، از مهمترین این اقدامات بوده است.
در حوزه آموزشی با تأکید بر نگاه یاریگرانه و تسهیل گر به بازنگری آیین نامه ها و ایجاد رشته های تحصیلی جدید پرداخته شد.
وی تصریح کرد: دانشگاه با توجه به مأموریتهای ملی، استانی و رسالت بینالمللی، تلاش دارد که بتواند از آموزشعالی نمایندگی کند، به عبارتی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به سبب اینکه به نام بنیانگذار انقلاب اسلامی مزین است باید به نمادی از آموزشعالی کشور بدل شود لذا تلاش همه مدیران دانشگاه در راستای این مأموریت است؛ وزارت علوم و حمایتهای انجام شده نشان میدهد دانشگاه میتواند در مدار توسعه و در مسیر ماموریت اصلی خود قرار گیرد بازنگری در سند چشم انداز مطابق با تحولات امروزی و تصویب سند تحول و سند راهبردی دانشگاه در معاونت آموزشی از دستاوردهای مهم بوده است.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) همچنین در بخش ارتقای کیفی و کمی آموزش اظهار داشت: تدوین برنامههای درسی پیشنهادی رشتههای بینارشتهای و بازنگری رشته های دارای قدمت ده ساله، انعقاد اولین تفاهمنامه همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در سطح کشور در راستای «طرح آباد» (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان) ، بازنگری برنامههای درسی متناسب با نیاز کشور، اجرای طرح بورسیه صنعتی برای اولین بار، ساماندهی پذیرش دانشجو با توجه به طرح ساماندهی آموزش عالی استان، تدوین، بررسی و تصویب برنامه درسی و سرفصل دروس رشته تحصیلی جدید«حمل و نقل هوشمند» در شوراهای مربوط دانشگاه، تدوین، بررسی و تصویب واحد درسی«مهارت های زندگی»، «خانواده و جوانی جمعیت» و «حقوق کودک» در شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شتابگر ذرات، توسعه زیرساختها برای یادگیری الکترونیکی، تشکیل کانون دانش آموختگان دانشگاه، بررسی و ابلاغ برنامه درسی و سرفصل واحد درسی«مکتب شهید سلیمانی» به دانشکده ها برای اجرا از اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.
قاسمزاده عنوان کرد: مجوز لازم برای ایجاد سه رشته تحصیلی جدید دیگر در مقطع کارشناسی ارشد دریافت شده است و انشاءالله در سال تحصیلی آینده (مهر ۱۴۰۳) علاوه بر رشتههای اعلامی پیشین، در این سه رشته نیز دانشجو میپذیریم. رشتههای کامپیوتر-هوش مصنوعی و رباتگر، مهندسی برق-افزارههای نانو الکترونیک و علوم و معارف نهج البلاغه، سه رشته جدید دانشگاه هستند که در سال تحصیلی پیش رو در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو خواهند داشت.
وی ادامه داد: دانشگاه بین المللی امامخمینی(ره) پیشتر در رشتههای دکتری آمار، دکتری مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی و کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی-درختان میوه، نیز برای ایجاد رشته مجوزات لازم را از معاونت آموزشی وزارت علوم کسب کرده است.
رئیس دانشگاه همچنین اظهار کرد: بدنبال دریافت مجوز برای ایجاد حداقل ۵ رشته کارشناسی نیز هستیم که در این مسیر رایزنی های خوبی صورت گرفته است که خوشبختانه با دو رشته کارشناسی ایران شناسی و زبان شناسی همگانی برای مهر 1403 موافقت شد.
دکتر قاسم زاده با اشاره به نقش دانشگاه در ایجاد زمینه های ارتقای اعضای هیات علمی افزود: در این مدت شاهد رشد و اصلاح هرم رتبه هیات علمی ها از مربی تا استاد تمام هستیم و در حال حاضر نزدیک به 45 استاد تمام داریم که در نسبت با 310 عضو هیأت علمی بسیار قابل تأمل است که تقریبا نیمی از این تعداد در همین دو سال و نیم اخیر به درجه استادی رسیده اند، نسبت دانشیار به استادیار نیز ارتقای بسیار خوبی داشته ایم و تعداد مربیان دانشگاه از 8 مربی به حدود 4 مربی رسیده است.
در راستای تقویت انگیزه و تشویق همکاران هیأت علمی برای حضور مؤثر و هدایت های کارآمد به دانشجویان، تعداد هفته های حق التحقیق راهنمایی و مشاوره را از 16 به 17 هفته افزایش داده ایم. ظرفیت راهنمایی استادان را برای ایجاد انگیزه راهنمایی و هدایت دانشجویان بین الملل افزایش دادیم و حتی فرایند مرحله ای پرداخت حق الزحمه را در شورای آموزشی دانشگاه مصوب کردیم. در کنار بروز کردن پرداختی حق التدریس اعضای هیأت علمی.
ثبت بیش از هزار فعالیت فرهنگی از سوی تشکل های اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری و انجمن های علمی دانشجویی
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) از ثبت بیش از ۱۰۰۰ فعالیت فرهنگی در دانشگاه طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۲۳ فعالیت و برنامه فرهنگی توسط کانونهای دانشجویی دانشگاه به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: با راهاندازی ۱۳ کانون دانشجویی در این دانشگاه، در حال حاضر ۲۰ کانون فعال فرهنگی و اجتماعی داریم.
دکتر قاسم زاده همچنین به فعالیت های دانشگاه در بخش دانشجویی و فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: طراحی و راه اندازی سامانه جامع فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی، بازنگری و تحول در ساختار اداری معاونت فرهنگی و اجتماعی، برگزاری سه دوره ویژه برنامه تعارف ملل، برگزاری چهار دوره ویژه برنامه عهد خدمت، طراحی نخستین رویداد استاد سرآمد فرهنگی دانشگاه، مشارکت در طراحی نخستین رویداد بانوی اسوه، تدوین سند زیست عفیفانه، برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی آسمان، برگزاری اولین رویداد طراحی گلایدر(گلاید کاپ)، طراحی و راه اندازی سامانه جامع فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی، راه اندازی مجدد صندوق قرض الحسنه دانشجویی برای کمک به دانشجویان نیازمند در سال 1402 (از سال 1398 تاکنون این صندوق غیرفعال بود)، طراحی، تصویب و راه اندازی مهدکودک در مهر ماه 1402، تجهیز خوابگاهها و خرید تجهیزات جدید خوابگاههای دانشجویی، طراحی و تدوین آییننامههای حوزه معاونت دانشجویی، طراحی سامانه جامع مدیریت سرویس (رزرو سرویس اتوبوسرانی بین شهری دانشگاه)، کسب عنوان دانشگاه برتر در حوزه مشارکت در فعالیتهای ورزش دانشجویی در سال 1401، انتخاب دانشگاه به عنوان میزبان دومین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان بینالمللی دانشگاههای کشور در تابستان 1403 ، ایجاد مهمانسرای دانشجویی مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راه اندازی زمین چمن مصنوعی برای دختران، راه اندازی اتاق بازی و فروشگاه مواد غذایی در خوابگاه پسران از اقدامات خوبی است که در حوزه دانشجویی و فرهنگی صورت گرفته است.
ارتقای امور پژوهشی و ایجاد زمینه های مناسب برای پژوهش از وظایف ذاتی دانشگاه است
در حوزه فعالیت های پژوهشی تدابیر خوبی انجام شد. تمامی آیین نامه های پژوهشی بازنگری و در راستای حمایت از اعضای هیأت علمی تدوین شد. میزان انتشار کتاب و مقاله در سال 1401 رشد خوبی داشت گرچه در سال 1402 هم با اتمام فرایند ثبت شاهد رشد نسبت مقالات به اعضای هیأت علمی خواهیم بود. در حال حاضر نسبت 2.8 مقاله به ازای هر هیأت علمی موقعیت مناسبی را برای دانشگاه ایجاد کرده است. در این سالها شاهد رشد استناد به مقالات اعضای هیأت علمی بودیم و این از افزایش تعداد دانشمندان یک درصدی و دو درصدی و پژوهشگران پراستناد علوم انسانی کاملا مشهود است. مبالغ پژوهانه هیأت علمی افزایش چند برابری داشته است، مبلغ پایه تشویقی نیز دو برابر افزایش داده شد، مبالغ قراردادهای پژوهشی دانشگاه از 3 میلیارد تومان در سال 1400 به بیش از 14 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است و در همین چهار ماه آغاز سال 1403 نیز بیش از حدود 7 میلیارد تومان طرح و قرارداد پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه با صنایع، سازمان ها و شرکت ها منعقد شد و اگر همین روند رشد را داشته باشیم تا پایان سال بی شک به رکورد 20 میلیارد تومان خواهیم رسید، تعداد پایه های تشویقی اعطا شده، ایجاد تنوع در مصارف پژوهانه و برداشتن محدودیت مصرف پژوهانه، تجهیز آزمایشگاه های پژوهشی و بسیاری از موارد دیگر در راستای ارتقای پژوهشی دانشگاه انجام شد.
وی ادامه داد: افزایش انعقاد قراردادهای پژوهشی و تفاهم نامه های همکاری با شرکت های مختلف صنعتی در بخش پژوهشی و کارآفرینی و محصولات دانش بنیان اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است و افتخارات زیادی کسب شد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: قرار گرفتن یازده تن از پژوهشگران دانشگاه در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان، قرار گرفتن چهار عضو هیأت علمی دانشگاه در میان پژوهشگران پراستناد (ISC)، انتخاب و معرفی سه عضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان استاد نمونه کشوری برای نخستین بار در طول تاریخ مدیریت دانشگاه، عقد قرارداد همکاری با شرکت های فعال در زمینه خدمات آزمایشگاهی و افزایش 5 برابری درآمد دانشگاه نسب به سال گذشته از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی، قرار گرفتن دو اثر از انتشارات دانشگاه در فهرست نامزدهای گروه علوم خالص چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تدوین برنامه توسعه دانش بنیان استان قزوین و رونمایی از 18 محصول دانش بنیان و پذیرش15 واحد فناور جدید .
ایجاد کارگروه رصد و ارتقای دانشگاه در رتبه بندی های ملی و بین المللی و تلاش برای جمع آوری و ارسال اطلاعات پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، بین المللی و ... در معاونت پژوهشی و کسب رتبه های درخشان در رتبه بندی مهم تایمز بخشی از فعالیت های پژوهشی و دستاوردهای افتخارآفرین دانشگاه است.
شفاف سازی مالی و اداری دانشگاه و راه اندازی سامانه رفاهی
قاسم زاده بیان کرد: در حوزه پشتیبانی مالی و رفاهی کارکنان و اعضای هیأت علمی گامهای خوبی برداشتیم، ضمن پرداخت بدهی ها و مطالبات اعضای هیأت علمی که طی سالهای گذشته انباشته شده بود؛ با رایزنی پیاپی و همکاری خوب وزارت عتف و نمایندگان مجلس و برنامه و بودجه کشور بودجه هزینه ای دانشگاه را بیش از 150 درصد رشد دادیم، بودجه تملک دانشگاه در سال جاری بیش از 110 درصد رشد یافت و درآمداختصاصی دانشگاه از هفت میلیارد و ششصد میلیون تومان در سال 1400 به بیش از بیست و چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان در سال 1402 رسید که پیش بینی می شود در سال جاری نزدیک به 40 میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم؛ یعنی رشدی بالغ بر 5 برابر یا 500 درصدی. پیشتر خدماتی که به کارکنان (یاوران علمی) ارائه شد صحبت کردم؛ مثلا حق مسئولیت تمامی کارشناسان مسئول و رؤسای ادارات را بجای پرداخت تبعیض آمیز برابر کردیم، اضافه کاری کارکنان را برای همگی نه عده ای خاص احیا کردیم، اضافه کاری تشویقی تحت عنوان بهره وری ایجاد کردیم، پرداختی های مناسبتی، حق مسکن و حق ایاب و ذهاب و تغذیه را کامل پرداخت کردیم، کمک هزینه سفر مشهد مقدس در قالب قرارداد با هتل میعاد در طول سال بویژه تعطیلات نوروز و تابستان برقرار شد، مرخصی استحقاقی ایام تابستان را افزایش داده ایم که دو سالی شاهد اجرا و بازخورد مناسب آن بوده ایم، به زودی هم خبرهای خوبی با اجرای برخی از بندهای آیین نامه استخدامی جدید غیرهیأت علمی در پیش است و در حد توان و ظرفیت مالی دانشگاه برای ارتقای دریافتی یاوران علمی عمل خواهیم کرد و تلاش می کنیم مانند پرداخت پاداش پایان سال 1402 کام یاوران علمی را شیرین سازیم.
در کنار این مهم، تلاش کردیم شفافسازی در همه امور را سرلوحه کار خود قرار دهیم، امکانات رفاهی را شفاف در اختیار متقاضیان دانشگاهی قرار دهیم، برای برقراری عدالت و حفظ کرامت کارکنان، کارکنان شرکتی و خدماتی را نیز در پرداخت مناسبتی ها و استفاده از امکانات رفاهی و وام و... چونان دیگر کارکنان رسمی- قراردادی و... درنظر بگیریم و به معیشت و رضایت شغلی آنان نیز توجه کرده ایم. مجتمع رضوانشهر را بازسازی و تجهیزات را نوسازی کردیم تا خانواده های دانشگاهیان با رضایت از این مجتمع استفاده کنند.
وی تشریح کرد: اجرای طرح کارمند نمونه برای اولین بار، رویکرد حمایتی برای ارتقا و اصلاح هرم رتبههای علمی اعضای هیأت علمی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه از 170 میلیارد ریال در سال 1401 به بیش از 250 میلیارد ریال در سال 1402، اهمیت به نقش و جایگاه بانوان در نظام اداری و مدیریتی دانشگاه، ساماندهی امور مالی و برنامه ریزی برای طرحهای حمایتی از اعضای علمی و کارکنان، صرفه جویی و بهبود هزینه کرد، پیگیری بازگرداندن سه هکتار از زمینهای تصرف شده دانشگاه، پیگیری بازگرداندن زمین های دانشگاه در مشهد مقدس(وکیل آباد) و کسب مجوز ساخت مجتمع آموزشی- فرهنگی از هیأت امنا در آن زمین ها، افزایش قراردادهای پژوهشی دفتر ارتباط با صنعت و جامعه با پیشنهاد کاستن 5 درصدی از دریافت بالاسری پژوهش ها، شروع ساخت خوابگاه متأهلی و اخذ مجوز از هیأت امنا، استفاده از ظرفیت مولدسازی برای تکمیل پروژه های نیمه کاره دانشگاه، برگزاری پنج دوره نشست عهد خدمت ویژه مدیران از جمله اهم اقدامات در حوزه اداری و منابع انسانی است.
وی افزود: برنامهریزی برای بهبود مستمر مدیریت و افزایش بهرهوری در فرایند آموزش، تحقیق و فناوری با عنایت به شایستهسالاری، ابتکار، خلاقیت و افزایش مشارکت و انعطاف سازمانی، برنامهریزی و نظارت بر طراحی، بهینهسازی و انطباق نظامهای مدیریتی متناسب و مورد نیاز برای اجرای برنامههای توسعه آموزش عالی، انجام طرحهای مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و ساختار نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، سیستمها و روشهای مورد عمل در دانشگاه، انجام طرحهای مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آییننامههای داخلی دانشگاه با هدف سادهسازی و هماهنگ ساختن آنها، برنامهریزی و نظارت در زمینه بررسی سیستمها، روشهای مورد عمل در دانشگاه و انجام اقدامات لازم برای اصلاح و بهبود آنها با هدف افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع، تسهیل در انجام کارها و انطباق با نیازهای جدید، تهیه و تنظیم شیوهنامه یاوران علمی نمونه، توسعه سامانه پیشخوان ارباب رجوع، آغاز به كار سامانه سنجش رضایت مردم از عملكرد كاركنان دولت، خرید سامانه رفاهی سرو از وزارت علوم از مهمترین اقدامات در بخش منابع انسانی و اداری و بودجه دانشگاه بوده است.
دکتر قاسم زاده در باب عملکرد مدیریت دانشگاه در حوزه عمرانی و خدمات آزمایشگاهی افزود: ابتدا نقشه جامع عمرانی دانشگاه طراحی و ساختمان قدیم دانشکده فنی و مهندسی بازسازی شد و افتتاح فاز دوم توسعه دانشکده فنی و مهندسی (دو سال زودتر از زمان مقرر) انجام گرفت، ساخت و تکمیل پروژه دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی پس از تعطیلی دوباره پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار شروع به کار کرد، مجتمع آزمایشگاهی علوم پایه با بازطراحی بخشی از ساختمان موجود ایجاد کردیم، تکمیل و بهره برداری ساختمان جدید بهداری دانشگاه، اتاق استودیو روابط عمومی و تالار مشاهیر افتخارات دانشگاه را طراحی و تجهیز و تکمیل شد، تالار قزوین شناسی دانشگاه (که مشابه آن در دانشگاه های کشور وجود ندارد) افتتاح کردیم، زمین روباز ورزشی در ضلع غربی درب ورودی خودرویی دانشگاه در حال تکمیل و افتتاح است، مجتمع خوابگاهی دختران به فروشگاه، زمین چمن مصنوعی و سردرب مجزا مجهز و افتتاح شد، تقریبا بیش از نیمی از لامپ های پرمصرف در سطح دانشگاه و دو سالن ورزشی تعویض شد، تقریبا در اغلب خوابگاه های دانشجویی بازسازی، رنگ آمیزی، تعویض پرده ها در کنار تعویض تجهیزات آشپزخانه و نوسازی تخت، پتو، تشک، یخچال، اجاق گاز و... انجام شد، برق اضطراری دانشگاه به ساختمان مرکزی متصل شد، زیرساخت های فرسوده آب و گاز و ... اصلاح شد، مجتمع آزمایشگاه عمران بازطراحی شد، نزدیک به سی میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی و سخت افزار و رایانه و ... برای دانشگاه خریداری و در اختیار اعضای هیأت علمی و یاوران علمی قرار گرفت، وبگاه های دانشگاه و سامانه ایمیل و... بروزرسانی شد، سخت افزارهای لازم برای امنیت سیستم ها و تجهیزات لازم برای امنیت فیزیکی دانشگاه خریداری و نصب شد، مجوز باز شدن درب غربی دانشگاه (زمین 76 هکتاری) اخذ و راه آن آسفالت شد، مجتمع رضوانشهر بازسازی و تجهیزات آن نوسازی شد، سالن های ورزشی دانشگاه بازسازی و بهینه سازی شد، ساخت دو مجتمع خوابگاه متأهلین با انتخاب پیمانکار آغاز شد، ساختمان فرسوده دانشگاه در خیابان فلسطین تغییر کاربری داده شد و در قالب ارزش افزوده (تجاری- اداری) برای تکمیل پروژه های نیمه کاره به فروش گذاشته شد، تداخل ارضی با برخی ارگان ها با پیگیری تقریبا به اتمام رسیده است. استخر ورزشی دانشگاه پس از 25 سال با انتخاب پیمانکار آغاز به کار کرد و انشاءالله طی دو تا سه سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید، مجوز ساخت دو سوله مجزا یکی برای استقرار تجهیزات گروه عمران و دیگری برای استقرار شرکت های دانش بنیان از هیأت امنا اخذ شد، تکمیل فضای سبز دانشگاه و کاشت نهالهای مثمر در سطح وسیعی انجام شد، بازسازی و طراحی ساختمان پویش به منظور استفاده بهینه در موضوعات فرهنگی دانشگاه صورت گرفت، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در همکف ساختمان ابوریحان جایابی و در حال استقرار است، آسفالت بخش وسیعی از دانشگاه و نصب علائم ترافیکی به منظور کنترل تردد در محیط دانشگاه صورت گرفت، رنگ آمیزی جداول و نصب تابلوهای راهنما در سطح دانشگاه انجام شد، دو آزمایشگاه مختص دانشکده معماری و شهرسازی تجهیز و افتتاح شد، سالن اجتماعات دانشکده معماری در حال اتمام و تجهیز است. آسانسور دانشکده معماری نصب و به کار گرفته شد، هوشمندسازی آبیاری در فضای دانشگاه انجام شد و...
همه این خدمات در شرایطی به دست آمد که متاسفانه می بایست با مطالبات و مشکلات پساکرونا دانشگاه ها را بازگشایی می کردیم، با اغتشاشات 1401 مواجه و متاسفانه با ناهماهنگی و بی مهری برخی مدیران ارشد استانی روبرو بودیم. امید که این همه تلاش شبانه روزی که برای ارتقای جایگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و رفاه و آسایش دانشگاهیان(استادان، یاوران علمی و دانشجویان) انجام گرفت، بیش از پیش ادامه یابد و شاهد درخشش دانشگاه در همه زمینه ها و سطوح چون علمی، پژوهشی، بین المللی، فرهنگی، رفاهی و .. باشیم.
و السلام علی من اتبع الهدی