Responsive Image

لطفا مختصری در معرفی خود، رزومه علمی و وضعیت خانوادگیتان بفرمایید.
سلام و عرض ادب. نوشین بیگدلی هستم. استاد رشته مهندسی برق کنترل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، متاهل و دارای دو فرزند پسر. اولین دانش آموخته دکتری در رشته مهندسی برق کنترل دانشگاه صنعتی شریف و دو سه سالی هست که بعنوان یکی از دانشمندان دودرصد برتر جهان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات معرفی شده ام. همچنین نزدیک به دو سال است که بعنوان رییس دانشکده فنی و مهندسی انجام وظیفه میکنم. اخیرا هم مسئولیت مدیریت اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان قزوین از سمت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به بنده سپرده شده است.

چقدر خود را فرد موفقی می دانید؟
موفقیت را اگر به معنای رضایت درونی از آنچه می توانستید انجام دهید و آنچه انجام داد­ه­اید در نظر بگیریم، به نظرم موفق بوده­ام. واقعیت این است که اگر زمانی به عقب برگردم و دوباره زندگی کنم دوست دارم همین گونه که زندگی کرده ام زندگی کنم. البته ظرفیت انسانها بسیار زیاد است و در کنارش محدودیتهایی داریم. اگر در چارچوب واقعیت­ها بهترین خودمان باشیم، به نظرم انسان موفقی هستیم.

چه موانع و محدودیتهایی به واسطه زن بودن در مسیر رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و... متوجه شما بوده است؟
من هیچ وقت محدودیتی بعنوان یک زن احساس نکرده ام اما مادر بودن اولویتهای یک زن را عوض می­کند. برای من بخصوص تا زمانی که فرزندانم کوچکتر بودند، اولویت اول خانواده بود، به همین دلیل سالها به جز فعالیتهای پژوهشی، مسئولیت اجرایی و حتی سفرهای علمی را نپذیرفتم و انجام ندادم. شاید بخشی از این قضیه به روحیه کمال گرایی بنده هم بر می­گردد که دوست دارم کار و مسئولیتم را تا حد ممکن به نحو شایسته انجام دهم و در مادری و همسری هم همین دیدگاه را دارم. در پذیرش مسئولیت دانشکده هم همین مورد را خدمت ریاست محترم دانشگاه عرض کردم که برای من خانواده اولویت است و ایشان هم با وسعت نظری که داشتند، موافقت کردند و الحمدلله تا امروز توانسته ام این دو وظیفه را با هم به انجام برسانم.
 

زن موفق را چه زنی می دانید؟
موفقیت هر انسان در اخلاق، تعادل و تعالی است، به جنسیت هم ارتباط ندارد. هر انسانی که به طور متعادل و بر اساس اخلاق، معنویت و فطرت انسانی در مدار تعالی حرکت کند،موفق است. این مسیر تعالی زمانی در حوزه دانش و فناوری است، زمانی در حوزه خدمت رسانی به اجتماع است و زمانی در خدمت به خانواده. برای یک زن در جهان امروزی موفقیت آن است که تعادل همراه با تعالی و معنویت را در جنبه های مختلف زندگی خود حفظ کند و با خویشتن خود در صلح و آرامش باشد.

چالش­ های شما در نتیجه اشتغال و حضور اجتماعی رسمی چه بوده و راهکارهای برون رفتتان از آن چگونه بوده است؟
نسل ما نسلی است که گذارهای اجتماعی متفاوتی را تجربه کرده است. زمانی بود که ادامه تحصیل برای دختران در رشته های مهندسی جای سوال و تردید بود. من هم­دوره مریم میرزاخانی و رویا بهشتی بودم. دختران در آن زمان برای اثبات توانایی خود برای حضور در رشته های فنی خیلی تلاش می کردند. در برخی رشته ها یک دختر بود و چند ده پسر و در خیلی از این رشته ها دختران رتبه های اول تا سوم را داشتند. بعد در دوران دکتری همین تردیدها تکرار شد. استادان در آن زمان در خصوص توانمندی خانمها برای اتمام تحصیلشان مطمئن نبودند و استاد خانم هم به ندرت داشتیم اما خوشبختانه این تابو هم شکست، عرصه های مدیریتی اما هنوز در جامعه به طور کامل جا نیفتاده و سوگیریهای جنسیتی را هنوز هم در برخی جلسات و از سوی برخی افراد می بینیم. اما خانمهای ما بسیار توانمندند و انشاءالله این توانمندی را در عمل اثبات خواهند کرد. البته در دانشگاه ما هم ریاست محترم دانشگاه هم بسیاری از همکاران در این زمینه همراه و مثبت نگرند الحمدلله. جنبه دیگر قضیه حمایت خانوادگی است. خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از خانواده ها به این بلوغ رسیده­اند که فعالیت خانمها در جامعه مانعی برای انسجام خانواده نیست. خیلی از خانواده ها در این عرصه با خانم ها همراهند. اما در خصوص فرهنگ سازی همکاری در خانواده­ ها و رشد متوازن خانواده هنوز باید کار زیادی انجام شود.

لطفا نگاه خود را نسبت به وضعیت زنان ایران در مقایسه با دیگر مناطق جهان بفرمایید؟
زنان در ایران بطور سنتی و از قدیم دارای حرمت و جایگاهند. به قولی زنان در کشور ما صاحبخانه اند و مادران همیشه نماد پاکی و تقدس بوده­اند و ناموس خانواده. این جایگاه را زنان در هیچ کجای دنیا ندارند. در ایران هویت خانواده ایرانی بر عکس تصور عامه به مادر خانواده بوده و فرهنگ اصیل ما نسل به نسل توسط مادران حفظ شده. اشک مادر، رضایت و دعای مادر درخانواده­های ما جایگاه رفیعی داشته و دارد. داستانی هست از پوریای ولی که دلالت بر همین موضوع دارد. در دوران گذار فعلی،  اگر رشد اجتماعی زنان ما با حفظ حیا و حجاب و عفت توام شود هم جایگاه زنان و هم رویکرد جامعه ما متعالی تر خواهد شد. متاسفانه هجمه های فرهنگی در این سال­ها به دنبال افزایش آزادی زنان ما نبوده بلکه به دنبال تنزل
 


 

جایگاه زنان از صاحبخانه به کالای دکوری قابل تعویضی بوده که قیمتی هم ندارد و این یک فاجعه است که امیدوارم اتفاق نیفتد.

مهمترین مساله و چالش دختران امروز چیست؟ و چه عواملی باعث ایجاد بحران در آنان شده است؟(اگر قائل به وجود بحران هستید)
من جامعه شناس نیستم لذا نمیتوانم راجع به وجود یا عدم وجود بحران نظر کارشناسی بدهم. اما آنچه می بینم یک سردرگمی فرهنگی است که به دلیل درست هدایت نشدن جوانان در دوران گذار در جامعه ما رخ داده. بخشی از مسایل جوان امروزی مربوط به مسایل اقتصادی و اشتغال و ... است. برخی نیز ناشی از رویکرد اجتماعی و فرهنگی کشور. برخی از مادران در این دوران الگوی مناسبی برای تطبیق با فضای امروزی جامعه پیدا نمی­کنند. لذا نسل بعد از خود را آزاد گذاشته اند که الگوی خودشان را خودشان پیدا کنند. در این دوران باید الگوی خانواده ایرانی بازآفرینی شود. باید امید و حس حرکت در نسل جوان دمیده شود.. البته تنوع سلیقه ها هم باید درچارچوب قانون، شرع و عرف لحاظ شود.

فکر می کنید چگونه و با چه ابزار و زبانی می توان جایگاه واقعی زنان ایرانی را به دختران و نسل جوان نشان داد؟
ببینید در جوامع غربی برنامه های فراوانی برای الگوسازی برای نسل جدید بخصوص برای کشورهای در حال توسعه وجود دارد. دختر شایسته انتخاب می کنند و سلبریتی پروری میکنند. اما در کشور ما هیچ برنامه مدونی برای این کار نیست. گاهی حرکتهایی انجام میشود اما چون معیارها اصیل نیست نتیجه نمی­دهد. ما افراد موفق و موثری داریم که درست معرفی نمی­شوند یا اگر معرفی میشوند از منظری معرفی میشوند که مخاطبهای خاص دارد و به اصلاح قشر خاکستری جامعه را جذب نمی­کند. علت این قضیه آن است که همواره از یک دریچه خاص به مسایل نگاه می کنیم. اگر چشم اندازها را عوض کنیم و از دریچه جامعه مخاطب به زن ایرانی بنگریم می توانیم زن ایرانی متعادل و متعالی ایرانی را از منظری به جوانان و جهانیان معرفی کنیم که در جایگاه واقعی خویش باشد.

اهداف و برنامه های جنابعالی برای ارتقای فکری، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بانوان شاغل در دستگاه زیرمجموعه خود چیست؟
اهداف و برنامه ها باید در حوزه وظایف و اختیارات باشد. در زمینه کلان مسایل بانوان شاغل بخصوص در حوزه مسایل تقنینی نشست­های تخصصی و رویدادهایی را در اندیشکده حکمرانی در دست اقدام داریم که انشاءالله به موقع اطلاع رسانی خواهد شد. در دانشکده فنی هم تلاش بر این است که زمینه بروز توانمندیهای همه همکاران بخصوص بانوان فراهم شود انشاءالله. همچنین دانشکده فنی همکاری نزدیکی با امور بانوان دانشگاه و مشاور پرتلاش و خوش فکر امور بانوان دانشگاه سرکار خانم دکتر انصاری در جهت برنامه­ریزی و اجرای برنامه­های مختص بانوان دارد.
در خاتمه هم از دست اندرکاران نشریه بابت فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید، سپاسگزاری می­کنم.



 

Responsive Image

دکتر هاله حسینی اکبرنژاد، استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است. دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه امام صادق (ع)، کارشناسی ارشد حقوق بشر و دکتری حقوق بین الملل عمومی از دانشگاه علامه طباطبائی است. حقوق بین الملل، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کودکان، محیط زیست و سازمان های بین المللی حوزه های مطالعاتی، آموزش و پژوهش وی را تشکیل می دهد.
در زمینه های مذکور حدود 30 مقاله و کتاب را منتشر نموده و داوری ده ها مقاله و اثر پژوهشی را بر عهده داشته ست. از مجموع فعالیت های پژوهشی، برخی از کتاب های دکتر حسینی اکبرنژاد با محورهای مرتبط با حوزه خانواده و
حقوق بشر نگارش یافته است که از جمله میتوان به کتاب"بررسی تحلیلی کنوانسیون حقوق داشت که در سال1392  به عنوان کتاب سال دانشجویی برگزیده شد.

 

همچنین کتاب های: "ماهیت تعهدات حقوق بشری دولت ها در نظام بین المللی"،"بررسی مبانی و آثار عملی فمنیسم"، "زن در قرآن"،"قلمرو تعهدات بین المللی در چارچوب اهداف چهارم و پنجم سند توسعه پایدار 2030: آموزش و برابری جنسیتی"،"حقوق کودک در قوانین، اسناد بین المللی و اسلام"، " زن در اسناد بین الملل(مجموعه مقالات)"، و" همکاری میان دیوان بین المللی کیفری و دادگاه هایملی در مبارزه با جنایات بشری" از دیگر آثار پژوهشی وی می باشد. برخی از عناوین مقالات علمی_پژوهشی  منتشر شده دکترحسینی اکبرنژاد مرتبط با حوزه خانواده، زنان و کودکان عبارتند از: " نگاهی بر رویه نهادهای بین المللی در هنجارسازی و توسیع مفاهیم حوزه زنان"، "بررسی تحلیلی- تطبیقی حریم خصوصی زنان در خانواده"، و "بررسی تحلیلی-انتقادی جریان سازی جنسیتی در رویه نهادهای بین المللی" "حمایت کیفری از کودکان در مقابل سوءاستفاده در فضای مجازی". همچنین از سال 1393، علاوه بر تدریس دروس تخصصی کارشناسی رشته حقوق، در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های عالمه طباطبائی و امام صادق(ع)، در رشته های حقوق بشر و حقوق خانواده، دروسی مانند حقوق مدنی و سیاسی، حقوق تطبیقی خانواده و تعارض قوانین در دعاوی خانوادگی را تدریس نموده است.
دکتر حسینی اکبرنژاد در سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سال ،1394 با ارائه مقاله و سخنرانی با عنوان "بررسی تحلیلی-انتقادی جریان های زنان در غرب" و نیز در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سال ،1400 با ارائه مقاله و سخنرانی با عنوان"بررسی تحلیلی انتقادی تعهدات دولت ها در رهیافت توسعه پایدار در چارچوب الگوی 2030"برگزیده شد.
همچنین در کنفرانس ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه پایدار در سال ،1398 مقاله ای با عنوان" راهبردهای جنسیت محور در توسعه پایدار با هدف تحکیم خانواده و توان افزایی زنان" ارائه نمود. از سال 1389، در انجام طرح های پژوهشی متعدد با پژوهشگاه قوه قضائیه، وزارت امور خارجه، شورای عالی انقالب فرهنگی (شورای فرهنگی اجتماعی زنان) و دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه همکاری داشته است. تاکنون کارگاههای آموزشی متعدد در موضوعهای متعدد مرتبط با حقوق بین الملل، حقوق بشر و نیز حوزه خانواده و زنان با رویکرد تطبیقی-تحلیلی برگزار نموده است که طراحی سرفصلها و تدریس دوره آموزشی"مطالعه تطبیقی اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی حقوق بشر" و کارگاه آموزشی "بررسی توازن نقش خانوادگی و اشتغال زنان در رویه داخلی و بین المللی" از نمونه های آن است. در سال 1402 از دکتر حسینی اکبرنژاد، به عنوان پژوهشگر برگزیده حوزه جمعیت و خانواده در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تقدیر شد.
Responsive Image
دکتر مریم آزموده استادیار گروه معماری دانشکده معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) مدرک دکترا معماری از دانشگاه تهران سال 1395 دریافت کرد. ایشان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی معماری را نیز در دانشگاه تهران سپری کرده بود و به عنوان دانشجوی ممتاز مقطع
کارشناسی، از طریق سهمیه استعدادهای درخشان وارد مقطع کارشناسی ارشد شد. رویکردهای نوین در مقوله معماری و انرژی و تاثیرات زیست محیطی عناصر و ارکان معماری عمده حوزه مطالعاتی را تشکیل می دهد.این زمینه ها، دکتر آزموده مقالات متعددی در نشریات معتبر داخلی و خارجی چاپ کرده است از ده ها مقاله کتاب را نیز در این زمینه بر عهده داشته است. وی همچنین، در کنفرانس های متعدد داخلی و بین المللی در دانشگاه های معتبر به ارائه مقاله پرداخته است. کتابی با عنوان جداره های سبز در ساختمان در سال 1398 توسط ایشان به چاپ رسید.
ایشان از  سال 1392 در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین به تدریس دروس پایه معماری در مقطع کارشناسی و دروس کارشناسی ارشد گرایش معماری و انرژی مشغول شده و از سال 1397 نیز به عنوان عضو هیئت علمی این مسیولیت را ادامه دادند. ایشان همچنین در گروه مهندسی  فضای سبز در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی نیز دروس مرتبط با زمینه کاری خود را تدریس نموده است. ایشان در طول مدت فعالیت خود در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ، راهنمایی پایان نامه های متعدد در کارشناسی ارشد معماری و انرژی و نیز کارشناسی ارشد معماری بر عهده داشته است.دکتر آزموده در
سال 1401 به عنوان مدیر گروه رشته معماری دانشکده معماری و شهرسازی منصوب شد. از دیگر سوابق اجرایی دکتر آزموده می توان به موارد از جمله : عضویت در گروه ارزیابی و نظارت دانشگاه، استاد مشاور انجمن علمی کارشناسی ارشد معماری و انرژی، استاد مشاور انجمن علمی گروه معماری در مقاطع مختلف و مسئول زیر گروه تخصصی معماری و انرژی دانشکده معماری و شهرسازی اشاره کرد.
دکتر آزموده سال 1403 ، عنوان استاد سرآمد آموزشی را در دانشگاه کسب نمود و به عنوان استاد نمونه آموزشی دانشکده معماری و شهرسازی مورد تقدیر قرار گرفت.