درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) عنوان کرد:

قزوین به‌ عنوان یک نماد از هویت ایرانی باید در جهان شناخته شود

31 Aug 2024

کد خبر : 8454433

تعداد بازدید : 124

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: جایگاه قزوین از همه ابعاد قابل بررسی است، اینکه ما فکر کنیم این شهر و این تمدن تنها بر روی منطقه خودش اثرگذار بوده درست نیست، بلکه قزوین به‌ عنوان یک نماد از هویت ایرانی باید در کشور و حتی فراتر از آن در جهان شناخته شود.

رئیس دانشگاه در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین که به مناسبت گرامیداشت روز قزوین در تالار بوستان دانشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: قزوین جزئی از تاریخ، فرهنگ و هویت این مرز و بوم و نمایی از رویدادها و داشته‌هایی است که ایران عزیز ما با آن مواجه بوده است.

سیدعلی قاسم‌زاده، دراین همایش اظهار کرد: هدف تولید محتوای لازم برای آغاز تدوین دایره المعارف قزوین شناسی است و تاسیس تالار قزوین شناسی و نشست و همایش های مختلف می تواند مقدمات این کار بزرگ را مهیا سازد.

وی افزود: جایگاه قزوین از همه ابعاد قابل بررسی است، اینکه ما فکر کنیم این شهر و این تمدن تنها بر روی منطقه خودش اثرگذار بوده درست نیست، بلکه قزوین به‌ عنوان یک نماد از هویت ایرانی باید در کشور و حتی فراتر از آن در جهان شناخته شود.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) بیان کرد: البته برکات این شناخت و معرفی فقط برای مردم قزوین نیست و شامل همه مردم ایران می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه ما در حال از دست دادن هویت ایرانی‌ خود هستیم، ارزش‌ها و فرهنگ ما در حال تغییر است و ضدارزش‌ها جایگزین ارزش‌ها شده‌اند، لذا ضروری است یک بازنگری در این جریان صورت بگیرد.
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه بین‌المللی در نظر دارد با کمک علاقه‌مندان به فرهنگ، تاریخ، هنر ایرانی، هویت ایرانی را احیا کند و خلأهای ایجاد شده را برطرف کند.
وی افزود: این موضوع در سند تحول دانشگاه دیده شده و رسالت اجتماعی ما بوده و نیاز است که دانشگاه بتواند نقش اجتماعی برای هویت‌بخشی و جریان‌سازی فرهنگی در استان ایفا کند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه دانشگاه این توانایی را دارد که بدون کمک نهادهای موثر در این عرصه نقش خود را ایفا کند، تاکید کرد: بدین منظور و برای شناساندن هویت و تاریخ مردم قزوین سال گذشته تالار قزوین‌شناسی را برای اولین‌ بار در کشور در دانشگاه بین‌المللی قزوین افتتاح کردیم.
وی ادامه داد: در این تالار از تاریخ گذشته تا امروز و مشاهیر قزوین به نمایش گذاشته شده است و مردم می‌توانند برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ قزوین از این تالار دیدن کنند.
رئیس دانشگاه بیان کرد: ما باید به سمت نگارش دایره‌المعارف از قزوین برویم تا این شهر را از منظر کشاورزی، تاریخی، هنری، ادبی، معماری و شهرسازی، صنعت و... معرفی کرده و هر قزوینی و یا هر فردی که فرهنگ قزوین علاقه‌مند است بتواند از آن بهره ببرد.
قاسم‌زاده در پایان گفت: ما در دانشگاه موضوع ایران‌شناسی و به فراخور آن قزوین‌شناسی را به عنوان یک ماموریت قرار داده که در راستای آن نشست‌های تخصصی، همایش و برنامه‌هایی که منجر به تولید محتوا بشود را در دستور کار قرار دادیم.


گفتنی است؛ در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر که مناسبت گرامی‌داشت نهم شهریور ماه و روز قزوین برگزار شد، اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در زمینه دشت قزوین، مسئله آب قزوین با تکیه بر اسناد تاریخی، علل انتقال پایتخت به قزوین، آرایش اجتماعی فرهنگی و نظامی قزوین در طول تاریخ، چالش‌های زیست محیطی در قزوین، قزوین در منظر شعرا و نویسندگان و... مقالاتی ارائه دادند.

افزودن نظرات