درج شده توسط: مدیر سایت

فراخوان برگزاری کرسی ­های آزاد اندیشی

27 Sep 2017

کد خبر : 1340056

تعداد بازدید : 58

در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و به منظور افزایش بصیرت و آگاهی، حاکمیت منطق و عقلانی ­­سازی فضای دانشگاه­­ ها، معاونت فرهنگی و اجتماعی از برگزاری کرسی­­ های آزاداندیشی، با محورهای موضوعی دینی و فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... حمایت می­ کند. به همین منظور، از تمامی علاقه ­­مندان دعوت می­­شود پس از مطالعه­­ی آیین ­نامه و تکمیل فرم­ درخواست برگزاری کرسی آزاد­اندیشی برای ارائه­­  درخواست کتبی، به ساختمان شهید احمدی­ روشن، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه کرسی­ های آزاد اندیشی مراجعه نمایند.  موضوعات آزاداندیشی:
دسته­ های موضوعی توصیف موضوع
موضوعات عمومی موضوعات عمومی شامل کلیه موضوعات فکری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که به همه دانشجویان دانشگاه مرتبط می ­شود و تمامی رشته­ های تحصیلی می­ توانند در آن برنامه اظهار نظر کنند.
موضوعات تخصصی موضوعات تخصصی موضوعاتی است که حول هر رشته دانشگاهی شکل می ­گیرد و به محتوای آن رشته و مسائل کشور که به آن حوزه تخصصی بر می ­گردد می ­پردازد.
برای مشاهده موضوعات پیشنهادی کرسی آزاداندیشی اینجاکلیک کنید.  هر یک از اشخاص و مجموعه­ های زیر می توانند درخواست کرسی بدهند:
  • هرکدام از تشکل­ های اسلامی دانشگاهیان (دانشجویی و استادی) گروه­ های علمی و آموزشی، انجمن ­های علمی، کانون ­های فرهنگی و شوراهای صنفی
  • حداقل سه نفر از دانشجویان
  • هریک از اعضای هیات علمی
قالب­ های برگزاری کرسی آزاد­اندیشی:
ردیف قالب برگزاری توصیف قالب ویژگی قالب
1 گفتگوی آزاد دانشجویی در این مدل تمام حضار شرکت­کننده در برنامه   می­توانند طبق آیین نامه برنامه و در یک مدت زمانی مشخص ثبت­نام کرده و برای اظهار نظر اقدام کنند. ویژگی اصلی این مدل مشارکت گسترده دانشجویان در گفتگوهاست و بیشتر موضوعات سیاسی، اجتماعی و عقیدتی مناسب است.
2 مناظره دانشجویی در این مدل موضوع گفتگو، یک موضوع دو قطبی است که بین دو موضع که ممکن است دو تا چند نفر را شامل شود مورد بحث و و اکاوی قرار می­گیرد. ویژگی اصلی این مدل، داغ شدن گفتگو به دلیل دو قطبی شدن آن و بالا رفتن کیفیت گفتگوها نسبت به مدل قبلی است.
3 میزگرد دانشجویی در این الگو موضوع گفتگو به بیش از دو موضع شکسته شده و از جوانب بیشتری مورد بررسی قرار می­گیرد. ویژگی اصلی این مدل منطقی ­تر و آرام­ تر شدن فضای جلسه نسبت به مدل­ های دو قطبی و مناظره­ای است. برای موضوعات تخصصی بهتر است.
4 کرسی نقد در این قالب، گفتگو حول نقد یک نظریه یا یک کتاب یا یک فیلم مشخص انجام می­شود. در ابتدای جلسه موضوع ارائه شده و در ادامه مورد نقد و چالش قرار می­ گیرد. ویژگی اصلی این مدل علاوه بر تخصصی­تر شدن فضای گفتگو، ایجاد امکان نقد نظریه­های رایج علمی در حوزه ­های مختلف علوم انسانی است.
5 کرسی مطالبه ­گری در این مدل نقد عملکرد یکی از مسئولین دانشگاهی یا یکی از مسئولین کشور موضوع کرسی است. این قالب برای پیگیری رفع مشکلات و کمک به پیشرفت کشور کارایی بالایی دارد.
شایان ذکر است جهت آشنایی دانشجویان با فن مناظره و روش ­های برگزاری کرسی آزاداندیشی کارگاه­ هایی با همین عناوین در نیمه دوم مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد. برای دریافت فرم درخواست کرسی­ آزاداندیشی اینجا کلیک کنید. برای دریافت آیین نامه کرسی­ های آزاداندیشی کلیک کنید.
افزودن نظرات