درج شده توسط: مدیر سایت

فراخوان برگزاری کرسی ­های آزاداندیشی

09 Nov 2021

کد خبر : 1364302

تعداد بازدید : 65

فرهنگ هر جامعه برآیندی از افکار و اندیشه­ های متفاوت است. در هر جامعه­ای نظرات و اندیشه­ ها و تفکرات گوناگون با مبنای نظری متنوعی وجود دارد. در این شرایط پیشرفت و اقتدار کشور و جامعه که در گرو وفاق و وحدت ملی است تنها یک راه حل دارد و آن راه گفتگو است. کرسی­ های آزاداندیشی بستری برای تحقق گفتگو و تضارب آرا در فضای جامعه به ویژه در محیط­ های دانشجویی است که وظیفه سنگین ­تری در قبال پیشرفت فرهنگ، اندیشه و علم در کشور دارند و این پیشرفت به جز از طریق آزاداندیشی امکان ندارد. به تعبیر مقام معظم رهبری «اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعی فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این که از مواهب خدادادی و در درجه اول از آزاداندیشی استفاده کنیم.» در این راستا و به منظور افزایش بصیرت و آگاهی، حاکمیت منطق و عقلانی ­­سازی فضای دانشگاه­­ها، معاونت فرهنگی و اجتماعی از برگزاری کرسی­­ های آزاداندیشی، با موضوعات مختلف حمایت می­ کند. به همین منظور، از تمامی علاقه­­ مندان دعوت می­­ شود پس از مطالعه­­ ی آیین­ نامه و تکمیل فرم­ درخواست برگزاری کرسی آزاد­اندیشی برای ارائه­­ ی درخواست کتبی، به ساختمان پویش، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه کرسی­ های آزاداندیشی مراجعه نمایند. جدول شماره1: موضوعات آزاداندیشی
دسته ­های موضوعی توصیف موضوع
موضوعات عمومی موضوعات عمومی شامل کلیه موضوعات فکری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که به همه دانشگاهیان(استادان و دانشجویان) دانشگاه مرتبط می ­شود و تمامی رشته­ های تحصیلی می ­توانند در آن برنامه اظهار نظر کنند.
موضوعات تخصصی موضوعات تخصصی موضوعاتی است که حول هر رشته دانشگاهی شکل می­ گیرد و به محتوای آن رشته و مسائل کشور که به آن حوزه تخصصی برمی ­گردد می­ پردازد.
  برای مشاهده موضوعات پیشنهادی کرسی آزاداندیشی اینجا کلیک کنید.  هر یک از اشخاص و مجموعه­­ های زیر می­توانند درخواست کرسی بدهند:
  • هرکدام از تشکل ­های اسلامی دانشگاهیان (دانشجویی و استادی) گروه­ های علمی و آموزشی، انجمن­ های علمی، کانون­ های فرهنگی و شوراهای صنفی
  • حداقل سه نفر از دانشجویان
  • هریک از اعضای هیات علمی
  جدول شماره2: قالب­ های برگزاری کرسی آزاد­اندیشی
ردیف قالب برگزاری توصیف قالب ویژگی قالب
1 گفتگوی آزاد دانشجویی در این مدل تمام حضار شرکت­ کننده در برنامه می­ توانند طبق آیین نامه برنامه و در یک مدت زمانی مشخص ثبت­نام کرده و برای اظهار نظر اقدام کنند. ویژگی اصلی این مدل مشارکت گسترده دانشجویان در گفتگوهاست و بیشتر موضوعات سیاسی، اجتماعی و عقیدتی مناسب است.
2 مناظره دانشجویی در این مدل موضوع گفتگو، یک موضوع دو قطبی است که بین دو موضع که ممکن است دو تا چند نفر را شامل شود مورد بحث و و اکاوی قرار می­ گیرد. ویژگی اصلی این مدل، داغ شدن گفتگو به دلیل دو قطبی شدن آن و بالا رفتن کیفیت گفتگوها نسبت به مدل قبلی است.
3 میزگرد دانشجویی در این الگو موضوع گفتگو به بیش از دو موضع شکسته شده و از جوانب بیشتری مورد بررسی قرار می­گیرد. ویژگی اصلی این مدل منطقی­تر و آرام­تر شدن فضای جلسه نسبت به مدل­های دو قطبی و مناظره­ای است. برای موضوعات تخصصی بهتر است.
4 کرسی نقد در این قالب، گفتگو حول نقد یک نظریه یا یک کتاب یا یک فیلم مشخص انجام می­شود. در ابتدای جلسه موضوع ارائه شده و در ادامه مورد نقد و چالش قرار می­گیرد. ویژگی اصلی این مدل علاوه بر تخصصی­تر شدن فضای گفتگو، ایجاد امکان نقد نظریه­های رایج علمی در حوزه­های مختلف علوم انسانی است.
5 کرسی مطالبه­ گری در این مدل نقد عملکرد یکی از مسئولین دانشگاهی یا یکی از مسئولین کشور موضوع کرسی است. این قالب برای پیگیری رفع مشکلات و کمک به پیشرفت کشور کارایی بالایی دارد.
 حمایت از متصدیان  و فعالان کرسی­ های آزاداندیشی: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رسما اعلام می­کند پیرو آیین­نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در چارچوب مطالبات مقام معظم رهبری و قانون کشور در صورت رعایت مؤلفه­های اخلاق و منطق در برگزاری کرسی آزاداندیشی، اظهار نظرها و ابراز عقیده­ها، محرومیت و یا هیچگونه هزینه دیگری را برای دانشگاهیان به همراه نخواهد داشت. همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به عنوان متولی موضوع کرسی­های آزاداندیشی علاوه بر تسریع فرایند اعطای مجوز برگزاری برنامه جهت ترغیب فعالان دانشجویی به برگزاری این برنامه خدمات ذیل را نیز ارائه می­کند:
  • تأمین هزینه­ های اجرای هر برنامه
  • اعطای گواهی حضور به فعالان و مشارکت­کنندگان در برنامه
  • اعطای جوایز نقدی به کرسی­های برتر در پایان هر ترم تحصیلی
  • اعطای امتیاز فرهنگی برای انتخاب دانشجوی نمونه
  • شرکت در رقابت جشنواره جشنواره کرسی آزاداندیشی
برای دریافت فرم درخواست کرسی­ آزاداندیشی اینجا کلیک کنید. برای دریافت آیین نامه کرسی­ های آزاداندیشی کلیک کنید.
افزودن نظرات