درج شده توسط: مدیر سایت

فراخوان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

30 Sep 2020

کد خبر : 1358261

تعداد بازدید : 44

آزاداندیشی مفهومی است به مثابه یک فرهنگ و یک گفتمان؛ فرهنگی که با تکیه بر گفت‌وگو و عقلانیت، جامعه را از مرداب سکوت و جمود و گرداب هرزه‌گویی به طریق سومی رهنمون و با محیطی جدید برای رشد و بالندگی آشنا می‌سازد و جز از این راه نمی‌توان به پیشرفت واقعی در فرهنگ و اندیشه و علم دست یافت. در این میان کرسی آزاداندیشی رکنی اصلی و عنصری تعیین کننده است. این نوع گفت‌وگو محفلی است که با تمسک به آن، حاکمیت فرهنگ آزاداندیشی محقق می‌گردد و در هر محفلی که بتوان حول یک موضوع مشخص در یک فضای آزاد و اخلاق‌مدار گفت‌وگو کرد، مصداقی از یک کرسی آزاداندیشی است. اما دو رکن مهم و اساسی شکل‌دهنده به کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان هستند که اینان می‌توانند از این کرسی‌ها به عنوان وسیله‌ای در جهت تحلیل‌های تکنیکال، هوشمندانه و با رویکرد حل مسأله و به منظور بدل نمودن به یک گفتمان غالب فضای نخبگانی کشور استفاده اصولی نمایند. بدیهی است نهاد دانشگاه به مفهوم کلان آن و حوزه فرهنگی در مفهوم خاص و در چارچوب سازمان دانشگاه، رسالتی مهم در تحقق اهداف مقرر در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی دارند. به عبارت دیگر، مسئولیت ترویج فرهنگ نقد و گفت‌وگو به یک معنا بر عهده دانشگاهیان و صاحبنظران اعم از استادان و دانشجویان و همچنین تشکل‌های دانشجویی و استادی از یک‌سو و حمایت و پشتیبانی مجموعه مدیریت دانشگاه خاصّه حوزه فرهنگی از این کُنش‌گران است. به همین منظور معاونت فرهنگی و اجتماعی ضمن اعلام آمادگی جهت حمایت از متقاضیان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در زمینه‌های مختلف، از تمامی علاقه‌مندان اعم از تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (دانشجویی و استادی)، گروه‌‌های علمی و آموزشی، انجمن‌‌های علمی، کانون ‌های فرهنگی، شوراهای صنفی و اعضای هیأت علمی، دعوت می‌نماید پس از مطالعه آیین‌نامه و تکمیل فرم درخواست برگزاری کرسی آزاداندیشی ،برای ارائه‌ی درخواست کتبی، به ساختمان پویش، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی مراجعه نمایند. علاوه بر این، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به عنوان متولی موضوع کرسی‌های آزاداندیشی ضمن تسریع در فرایند اعطای مجوز برگزاری کرسی، خدمات ذیل را نیز ارائه می‌کند:
  • تأمین هزینه‌های اجرای هر برنامه
  • اعطای گواهی حضور به فعالان و مشارکت‌کنندگان در برنامه
  • اعطای امتیاز فرهنگی برای انتخاب دانشجوی نمونه
  • اعطای امتیاز فرهنگی به اعضای هیأت علمی (طبق آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و آیین‌نامه کرسی‌آزاداندیشی)
  • شرکت در رقابت‌های ذیل جشنواره کرسی‌های آزاداندیشی. با این توضیح که تا کنون دو دوره از این جشنواره در سطح ملّی برگزار شده است که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در هر دو دوره موفق به کسب مقام نخست شده است.
  جدول شماره یک- موضوعات آزاداندیشی
دسته­های موضوعی توصیف موضوع
موضوعات عمومی موضوعات عمومی شامل کلیه موضوعات فکری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که به همه دانشگاهیان(استادان و دانشجویان) دانشگاه مرتبط می‌شود و تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توانند در آن برنامه اظهار نظر کنند.
موضوعات تخصصی موضوعات تخصصی موضوعاتی است که حول هر رشته دانشگاهی شکل می‌گیرد و به محتوای آن رشته و مسائل کشور که به آن حوزه تخصصی برمی‌گردد می‌پردازد.
  جدول شماره دو- قالب‌های کرسی آزاداندیشی
ردیف قالب برگزاری توصیف قالب ویژگی قالب
1 گفتگوی آزاد در این مدل تمام حضار شرکت‌کننده در برنامه می‌توانند طبق آیین‌نامه برنامه و در یک مدت زمانی مشخص ثبت‌نام کرده و برای اظهار نظر اقدام کنند. ویژگی اصلی این مدل مشارکت گسترده دانشجویان در گفت‌وگوهاست و بیشتر موضوعات سیاسی، اجتماعی و عقیدتی مناسب است.
2 مناظره در این مدل موضوع گفتگو، یک موضوع دو قطبی است که بین دو موضع که ممکن است دو تا چند نفر را شامل شود مورد بحث و و اکاوی قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این مدل، داغ‌شدن گفتگو به دلیل دو قطبی شدن آن و بالا رفتن کیفیت گفتگوها نسبت به مدل قبلی است.
3 میزگرد در این الگو موضوع گفتگو به بیش از دو موضع شکسته شده و از جوانب بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این مدل منطقی‌تر و آرام‌تر شدن فضای جلسه نسبت به مدل‌های دو قطبی و مناظره‌ای است. برای موضوعات تخصصی بهتر است.
4 کرسی نقد و نظر در این قالب، گفتگو حول نقد یک نظریه یا یک کتاب یا یک فیلم یا حتی عملکرد مسئولان انجام می‌شود. در ابتدای جلسه موضوع ارائه شده و در ادامه مورد نقد و چالش قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این مدل علاوه بر تخصصی‌تر شدن فضای گفت‌وگو، امکان نقد در حوزه‌های مختلف فراهم است.
  برای دریافت فرم درخواست کرسی آزاداندیشی اینجا کلیک کنید. برای دریافت آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی کلیک کنید. برای مشاهده موضوعات پیشنهادی کرسی آزاداندیشی اینجا کلیک کنید.
افزودن نظرات