درج شده توسط: روابط عمومی

توسعه کسب و کارها در بستر توسعه زیست بوم اتفاق می‌افتد

05 Dec 2023

کد خبر : 1905348

تعداد بازدید : 456

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، میزگرد تخصصی آینده کسب و کارها  با رویکرد سیاست گذاری در این حوزه با حضور جمعی از مسئولان و استادان دانشگاهی در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، میزگرد تخصصی آینده کسب‌ و کارها در کشور؛ چالش‌ها و راهکارها با رویکرد سیاست گذاری در این حوزه و با حضور جمعی از مسئولان و استادان دانشگاهی که به هرطریقی با مسئله کسب و کار در ارتباط بودند ظهر دوشنبه 13 خرداد در سالن  اجتماعات آینده پژوهی برگزار شد.

سید محمد مهدی ابطحی، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: این جلسه با محوریت بررسی چالش‌ها و راهکارها برای کسب‌وکارها و در سطح بررسی مسئله در جوامع نخبگانی برگزار شده که نتایج جلسه به مجمع مصلحت تشخیص نظام و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وی افزود:یکی از رویکردهای بررسی آینده آن است که پیش از فرارسیدن بتوانیم آن را بسازیم و در رویکرد دیگر نیز می‌توان گفت برای مواجه شدن با آینده می‌توانیم با بررسی مسائل مختلف خود را تاحدودی برای مواجه شدن با آن آماده کنیم.

این مسئول ابراز کرد: آمایش سرزمینی نشان می‌دهد تغییرات همواره به شکل سریعی رخ می‌دهد که در این بین ما می‌خواهیم سناریوهایی نسبت به آینده داشته باشیم و خود را تا حدودی برای مواجه شدن با آینده آماده کنیم. وی افزود: هرکسب و کاری برای توسعه نیازمند یک زیست بوم مناسب به فراخور خود است در واقع توسعه کسب و کارها در بستر توسعه زیست بوم اتفاق می‌افتد و تا زمانی که زیست بومی برای توسعه موجودی وجود نداشته باشد آن موجود هیچگاه رشد و توسعه پیدا نمی‌کند.

ابطحی تصریح کرد: برای توسعه کسب و کار ابتداعا لازم است زیست بوم توسعه کسب و کار اتفاق بیفتد در مورد زیست بوم دو مسئله وجود دارد اولین مسئله این است که در زیست بوم تعدادی ابزار دخیل هستند و دومین مسئله به ارتباط بین ابزارها باز می‌گردد و در حوزه کسب و کار بازیگرانی از جمله نهادهای اشتغال وجود دارد و مسئله دومین به ارتباط بین این نهادها منتهی می‌شود که هرچه بازیگر به خوبی شناسایی و ارتباط به درستی شکل بگیرد به یقین پاسخ نتایج مثبت‌تر خواهد بود.

وی با تاکید براینکه رویکرد این جلسه تبیین امکانات موجود و شناسایی چالش‌ها جهت رسیدن به نتایج مطلوب خواهد بود ادامه داد: با توجه به توسعه هوش مصنوعی در کسب و کار ها که ساماندهی نیروی کار را تغییر می‌دهد پیش بینی وضعیت کسب و کار جامعه در آینده باید پیش بینی شود و ما اگر بتوانیم چالش‌های این مدل کسب و کار را به فرصت تبدیل کنیم می‌توانیم زمینه ایجاد شغل‌های جدید را در جامعه ایجاد کنیم.

این مسئول ابراز کرد: اگر ما زنجیره ارزش را به خوبی شناسایی کنیم و به خوبی بتوانیم حلقه‌های چالش ومغفول آن را شناسایی کنیم و سپس برای آن برنامه‌هایی را تعریف کنیم.

وی در پایان صحبت‎‌هایش گفت: داشتن یک نقشه راه اجرایی براساس چم انداز باورپذیر مبتنی بر رویکرد توسعه منطقه‌ای برای تکیمل زنجیره ارزش استان می‌تواند نقطه قوتی برای استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها باشد که چتر اصلی این موضوع مرتبط با معاونت اقتصادی استانداری بوده و سایر نهادهای مرتبط نیز با همکاری و همراهی می‌توانند شرایط گذر از چالش‌های کسب و کار را فراهم کنند.

گفتنی است در فرآیند این جلسه نهادها و مسئولان مختلف به تشریح جایگاه‌های نهادی و طریقه رفع چالش‌های موجود برای رسیدن به آینده بهتر کسب و کار و ظرفیت زیست بوم استان قزوین پرداختند.

افزودن نظرات