شیوه نامه پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیأت علمی - معاونت پژوهشی و فناوری
شیوه نامه پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیأت علمی
واحد اداری : مدیریت امور پژوهشی
مسئول پاسخگویی
آقای رمضان خوئینی
رئیس اداره فرابری داده های پژوهشی - شماره تماس:02833901433
سابقه اجرا: 16 سال
تاریخ تصویب اولین نسخه:1387/02/20
تاریخ تصویب آخرین نسخه (بازنگری):1404/03/26
تاریخ تصویب اولین نسخه:1387/02/20
تاریخ تصویب آخرین نسخه (بازنگری):1404/03/26
ذینفعان: اعضای هیأت علمی
مرجع تصویب : هیات رئیسه
مقدمه
به منظور اجرای دستورالعمل اجرایی اعطای پژوهانه جامع، مصوب مورخ1401/11/03 هیأت امنای دانشگاه، به شماره 78097/15 مورخ 1403/04/02 و برای تسهیل در پرداخت هزینههای انجام شده توسط اعضای هیأت علمی و نیز استفادهی بهینه از اعتبارات پژوهشی، شیوهنامهای به شرح زیر برای اعضای هیأت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تدوین شده است.
مادهی (1) تعاریف
1-1) دستورالعمل: دستورالعمل اجرایی اعطای پژوهانه جامع، مصوب مورخ 1401/11/03 هیأت امنای دانشگاه، به شماره 78097/15 مورخ 1403/04/02.
1-2) وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
1-3) دانشگاه: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
1-4) سال مبنا: سال شمسی که در آن سال، اعتبار پژوهشی باید هزینه شود.
1-5) متقاضی: عضو هیأت علمی دانشگاه با وضعیت استخدامی: رسمی قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی که حقوق و مزایای خویش را از دانشگاه دریافت میکند
1-6) متقاضی جدید: متقاضی که سابقه خدمت وی تا پایان آذر ماه سال قبل از سال مبنا، کمتر از پنج سال باشد.
1-7) اعتبار: مبلغی است که بر اساس ماده 3 دستورالعمل به عنوان پژوهانه سال مبنا، تعیین و به متقاضی اعلام میشود و به شرط تخصیص از سوی دانشگاه، قابل پرداخت خواهد بود.
1-8) ضریب امتیازی: عددی است که بر اساس بند 17 ماده 3 دستورالعمل، در هر سال توسط هیأت امنای دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و امتیازهای پژوهشی متقاضیان، برای تعیین میزان اعتبار در سال بعد، در نظر گرفته میشود.
1-9) ضریب مبلغ پژوهانه: عددی است که بر اساس بند 5 ماده 3 دستورالعمل، در هر سال توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و امتیازهای پژوهشی متقاضیان، برای تعیین میزان اعتبار، در نظر گرفته میشود.
1-10) پژوهشگران برگزیده: متقاضیانی که در سه سال منتهی به سال قبل از سال مبنا، بر اساس «شیوهنامه انتخاب پژوهشگران برگزیده در دانشگاه»، برگزیده شدهاند.
1-11) سامانه اعتبار: سامانه گلستان است که به منظور محاسبه و هزینه کرد اعتبار، به آدرس http://golestan.ikiu.ac.ir راهاندازی شده است.
1-12) میانگین جذب اعتبار: مقدار اعتباری است که متقاضی طی سه سال قبل از سال مبنا، هزینه و دریافت کرده است.
1-2) وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
1-3) دانشگاه: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
1-4) سال مبنا: سال شمسی که در آن سال، اعتبار پژوهشی باید هزینه شود.
1-5) متقاضی: عضو هیأت علمی دانشگاه با وضعیت استخدامی: رسمی قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی که حقوق و مزایای خویش را از دانشگاه دریافت میکند
1-6) متقاضی جدید: متقاضی که سابقه خدمت وی تا پایان آذر ماه سال قبل از سال مبنا، کمتر از پنج سال باشد.
1-7) اعتبار: مبلغی است که بر اساس ماده 3 دستورالعمل به عنوان پژوهانه سال مبنا، تعیین و به متقاضی اعلام میشود و به شرط تخصیص از سوی دانشگاه، قابل پرداخت خواهد بود.
1-8) ضریب امتیازی: عددی است که بر اساس بند 17 ماده 3 دستورالعمل، در هر سال توسط هیأت امنای دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و امتیازهای پژوهشی متقاضیان، برای تعیین میزان اعتبار در سال بعد، در نظر گرفته میشود.
1-9) ضریب مبلغ پژوهانه: عددی است که بر اساس بند 5 ماده 3 دستورالعمل، در هر سال توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و امتیازهای پژوهشی متقاضیان، برای تعیین میزان اعتبار، در نظر گرفته میشود.
1-10) پژوهشگران برگزیده: متقاضیانی که در سه سال منتهی به سال قبل از سال مبنا، بر اساس «شیوهنامه انتخاب پژوهشگران برگزیده در دانشگاه»، برگزیده شدهاند.
1-11) سامانه اعتبار: سامانه گلستان است که به منظور محاسبه و هزینه کرد اعتبار، به آدرس http://golestan.ikiu.ac.ir راهاندازی شده است.
1-12) میانگین جذب اعتبار: مقدار اعتباری است که متقاضی طی سه سال قبل از سال مبنا، هزینه و دریافت کرده است.
مادهی (2) ضوابط استفاده از اعتبار
به منظور پرداخت هزینهها طبق ماده 4 دستورالعمل، مبلغ اعتبار در موارد به شرح زیر و با در نظر گرفتن حدود تعیین شده، قابل پرداخت است و هزینههای دانشجوی خارج از دانشگاه متقاضی را شامل نمیشود:
2-1) انجام حداکثر 2 طرح پژوهشی بر اساس ضوابط انجام طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی. جمع مبالغ طرحهای متقاضی، حداکثر تا 50 درصد اعتبار است.
تبصرهی 1) طرح پژوهشی میتواند از طریق تجمیع اعتبار دو یا چند متقاضی انجام شود. میزان حقالزحمه متقاضیان در این حالت نیز حداکثر 50 درصد مجموع اعتبار آنان است.
تبصرهی 2) مبلغ تسویه قرارداد طرح پژوهشی، بدون رعایت سقف 50 درصد، از اعتبار سالی پرداخت خواهد شد که طرح در آن سال خاتمه یافته باشد. در صورتی که اعتبار متقاضی کمتر از مبلغ قرارداد باشد، مبلغ باقیمانده، از اعتبار سال(های) بعد وی پرداخت خواهد شد.
تبصرهی 3) پژوهشگران برگزیده میتوانند حداکثر 3 طرح پژوهشی و در مجموع حداکثر تا سه برابر سقف مبلغ طرحهای درون دانشگاهی، انجام دهند.
2-2) تجهیزات و لوازم دانشگاهی تحقیقاتی ماندنی (دارای برچسب اموال)
تبصرهی 4) خرید اقلامی از قبیل رایانه همراه (Laptop)، تبلت (Tablet)، چاپگر (Printer)، اسکنر (Scanner)، چاپگر چندکاره، با شرایط به شرح زیر، قابل انجام است:
1- در هر سال از بین رایانه همراه (Laptop) و تبلت (Tablet)، یک قلم قابل خریداری است.
2- هر قلم با درخواست متقاضی و با تأیید مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، خریداری خواهد شد.
3- تمامی اقلام یاد شده، تابع قوانین اموال دانشگاه خواهند بود.
4- متقاضی چنانچه پس از 5 سال بخواهد دوباره از این تبصره استفاده نماید باید دستگاه خریداری شده در دفعهی قبلی را به انبار مرکزی دانشگاه بازگرداند.
5- اقلام بازگردانده شده نیز مشمول ماده 4 میشوند.
6- این تبصره شامل اقلامی که از سال 1388 تا کنون از این محل خریداری شدهاند نیز میشود.
تبصرهی 5) هزینه چاپ (پرینت)، تکثیر، خرید لوازم التحریر و اداری و تجهیزات اداری، تا سقف 30 درصد اعتبار قابل پرداخت است.
تبصرهی 6) هزینه دستمزد تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی در این بند قابل پرداخت است.
2-3) خرید لوازم یا مواد مصرفی آزمایشگاهی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی
2-4) خدمات آزمایشگاهی
تبصرهی 7) هزینههای ارسال (پست) نمونه آزمایشگاهی به خارج از کشور و بالعکس، و هزینههای ارسال (پست) خرید مواد آزمایشگاهی از خارج از کشور، در این بند قابل پرداخت است.
2-5) عملیات میدانی و صحرایی
2-6) عضویت در مجامع علمی
2-7) اختراع با رعایت مالکیت فکری دانشگاه
2-8) هزینه حضور در گردهماییهای علمی معتبر با ارسال مصوبات گروه آموزشی و دانشکده مربوطه، دعوتنامه رسمی، بلیط، روادید، گذرنامه، کارت پرواز، به شرح زیر:
1- ارائه مقاله در همایش علمی معتبر داخل کشور، (گواهی ارائه شفاهی مقاله) یا (گواهی حضور به علاوه برنامه همایش که نام متقاضی در آن قید شده باشد)، الزامی است.
2- ارائه مقاله در همایش علمی معتبر خارج از کشور (گواهی ارائه شفاهی مقاله) یا (گواهی حضور به علاوه برنامه همایش که نام متقاضی در آن قید شده باشد)، الزامی است.
3- حضور در کارگاه آموزشی علمی (گواهی حضور، الزامی است)
4- سفر علمی کوتاه مدت
5- سخنران کلیدی (مدعو) همایش علمی معتبر
6- شرکت در نمایشگاه فناوری برای پژوهشگران برگزیده فناور
2-1) انجام حداکثر 2 طرح پژوهشی بر اساس ضوابط انجام طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی. جمع مبالغ طرحهای متقاضی، حداکثر تا 50 درصد اعتبار است.
تبصرهی 1) طرح پژوهشی میتواند از طریق تجمیع اعتبار دو یا چند متقاضی انجام شود. میزان حقالزحمه متقاضیان در این حالت نیز حداکثر 50 درصد مجموع اعتبار آنان است.
تبصرهی 2) مبلغ تسویه قرارداد طرح پژوهشی، بدون رعایت سقف 50 درصد، از اعتبار سالی پرداخت خواهد شد که طرح در آن سال خاتمه یافته باشد. در صورتی که اعتبار متقاضی کمتر از مبلغ قرارداد باشد، مبلغ باقیمانده، از اعتبار سال(های) بعد وی پرداخت خواهد شد.
تبصرهی 3) پژوهشگران برگزیده میتوانند حداکثر 3 طرح پژوهشی و در مجموع حداکثر تا سه برابر سقف مبلغ طرحهای درون دانشگاهی، انجام دهند.
2-2) تجهیزات و لوازم دانشگاهی تحقیقاتی ماندنی (دارای برچسب اموال)
تبصرهی 4) خرید اقلامی از قبیل رایانه همراه (Laptop)، تبلت (Tablet)، چاپگر (Printer)، اسکنر (Scanner)، چاپگر چندکاره، با شرایط به شرح زیر، قابل انجام است:
1- در هر سال از بین رایانه همراه (Laptop) و تبلت (Tablet)، یک قلم قابل خریداری است.
2- هر قلم با درخواست متقاضی و با تأیید مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، خریداری خواهد شد.
3- تمامی اقلام یاد شده، تابع قوانین اموال دانشگاه خواهند بود.
4- متقاضی چنانچه پس از 5 سال بخواهد دوباره از این تبصره استفاده نماید باید دستگاه خریداری شده در دفعهی قبلی را به انبار مرکزی دانشگاه بازگرداند.
5- اقلام بازگردانده شده نیز مشمول ماده 4 میشوند.
6- این تبصره شامل اقلامی که از سال 1388 تا کنون از این محل خریداری شدهاند نیز میشود.
تبصرهی 5) هزینه چاپ (پرینت)، تکثیر، خرید لوازم التحریر و اداری و تجهیزات اداری، تا سقف 30 درصد اعتبار قابل پرداخت است.
تبصرهی 6) هزینه دستمزد تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی در این بند قابل پرداخت است.
2-3) خرید لوازم یا مواد مصرفی آزمایشگاهی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی
2-4) خدمات آزمایشگاهی
تبصرهی 7) هزینههای ارسال (پست) نمونه آزمایشگاهی به خارج از کشور و بالعکس، و هزینههای ارسال (پست) خرید مواد آزمایشگاهی از خارج از کشور، در این بند قابل پرداخت است.
2-5) عملیات میدانی و صحرایی
2-6) عضویت در مجامع علمی
2-7) اختراع با رعایت مالکیت فکری دانشگاه
2-8) هزینه حضور در گردهماییهای علمی معتبر با ارسال مصوبات گروه آموزشی و دانشکده مربوطه، دعوتنامه رسمی، بلیط، روادید، گذرنامه، کارت پرواز، به شرح زیر:
1- ارائه مقاله در همایش علمی معتبر داخل کشور، (گواهی ارائه شفاهی مقاله) یا (گواهی حضور به علاوه برنامه همایش که نام متقاضی در آن قید شده باشد)، الزامی است.
2- ارائه مقاله در همایش علمی معتبر خارج از کشور (گواهی ارائه شفاهی مقاله) یا (گواهی حضور به علاوه برنامه همایش که نام متقاضی در آن قید شده باشد)، الزامی است.
3- حضور در کارگاه آموزشی علمی (گواهی حضور، الزامی است)
4- سفر علمی کوتاه مدت
5- سخنران کلیدی (مدعو) همایش علمی معتبر
6- شرکت در نمایشگاه فناوری برای پژوهشگران برگزیده فناور
جدول 2-1) حداکثر مبلغ رویدادهای علمی خارج از کشور
| گروه | کشورها | مبلغ کمک هزینه (میلیون ریال) |
|---|---|---|
| 1 | کشورهای همسایه | 410 |
| 2 | کشورهای قاره آسیا، به استثناء گروه های 1و4 | 510 |
| 3 | روسیه، کشورهای قاره آفریقا و اروپا (به غیر از انگلستان) | 680 |
| 4 | کشورهای اندونزی، فیلیپین، تایوان، انگلستان و کره جنوبی | 850 |
| 5 | قاره آمریکا و اقیانوسیه (استرالیاو نیوزلند) و کشورهای ژاپن و آفریقای جنوبی | 1040 |
جدول 2-2) حداکثر مبلغ رویدادهای علمی داخل کشور
| نوع رویداد | مبلغ کمک هزینه (میلیون ریال) |
|---|---|
| ملی و بینالمللی خارج از شهر قزوین (استانهای غیر همسایه) | 100 |
| ملی و بینالمللی خارج از شهر قزوین (استانهای همسایه) | 60 |
| ملی و بینالمللی داخل شهر قزوین | 40 |
تبصرهی 8) پرداخت هزینه ارائه مقاله در همایش خارج از کشور برای بار دوم، منوط به چاپ یا پذیرش یک مقاله علمی در سال شمسی قبل از سال مبنا است که متقاضی باید طبق آییننامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی، نفر اول باشد.
2-9) هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان کتاب، نشریه، مقاله (کاغذی، الکترونیکی) مرتبط با رشتهی متقاضی
2-10) هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان نرمافزار تخصصی مرتبط با رشتهی متقاضی
2-11) عضویت در پایگاههای اطلاعاتی و سامانههای تحقیقاتی
2-12) چاپ و ویراستاری مقاله پذیرش یا چاپ شده در مجلههای معتبر
2-13) چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی یا معتبر
تبصرهی 9) بررسی معتبر بودن ناشران غیر دانشگاهی به عهده شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه است.
تبصرهی 10) هزینههای ناشی از تولید محتوی در جهت تبلیغ و اطلاع رسانی کتابهای منتشر شده در انتشارات دانشگاه، تا سقف 20 درصد اعتبار، قابل پرداخت است.
2-14) هزینه دعوت متقاضی از پژوهشگران شامل ایاب و ذهاب و اقامت برای انجام فعالیتهای پژوهشی نظیر سخنرانی علمی تخصصی و برگزاری کارگاه علمی پژوهشی در دانشگاه.
2-15) بخشی از هزینه به کارگیری «دستیار پژوهشی» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-16) بخشی از هزینه پژوهشگر «پسا دکتری» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-17) بخشی از هزینه به کارگیری «نخبه وظیفه» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-18) هزینه انتشار نشریات علمی معتبر دانشگاه؛ از قبیل حقالزحمه اعضای هیأت تحریریه، عوامل اجرایی خارج از دانشگاه، داور، ویراستار و صفحه آرایی، الگوی اولیه، ترجمه و سایر امور فنی
2-19) دانشگاه میتواند به منظور پرداخت هزینهی فعالیتهای پژوهشی به متقاضیانی که به صورت گروهی فعالیت میکنند (گروههای کاری پژوهشی) و نیز کمک به زیرساختهای پژوهشی، توسعهی فناوری و فناوری اطلاعات در دانشگاه، بخشی از اعتبار (گرنت) پژوهشی کل دانشگاه را به تشخیص معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به این مقاصد اختصاص دهد.
تبصرهی 11) پرداخت هر هزینه پیشبینی نشده در این ماده، پس از بررسی و تأیید معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، قابل پرداخت است.
2-9) هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان کتاب، نشریه، مقاله (کاغذی، الکترونیکی) مرتبط با رشتهی متقاضی
2-10) هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان نرمافزار تخصصی مرتبط با رشتهی متقاضی
2-11) عضویت در پایگاههای اطلاعاتی و سامانههای تحقیقاتی
2-12) چاپ و ویراستاری مقاله پذیرش یا چاپ شده در مجلههای معتبر
2-13) چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی یا معتبر
تبصرهی 9) بررسی معتبر بودن ناشران غیر دانشگاهی به عهده شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه است.
تبصرهی 10) هزینههای ناشی از تولید محتوی در جهت تبلیغ و اطلاع رسانی کتابهای منتشر شده در انتشارات دانشگاه، تا سقف 20 درصد اعتبار، قابل پرداخت است.
2-14) هزینه دعوت متقاضی از پژوهشگران شامل ایاب و ذهاب و اقامت برای انجام فعالیتهای پژوهشی نظیر سخنرانی علمی تخصصی و برگزاری کارگاه علمی پژوهشی در دانشگاه.
2-15) بخشی از هزینه به کارگیری «دستیار پژوهشی» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-16) بخشی از هزینه پژوهشگر «پسا دکتری» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-17) بخشی از هزینه به کارگیری «نخبه وظیفه» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
2-18) هزینه انتشار نشریات علمی معتبر دانشگاه؛ از قبیل حقالزحمه اعضای هیأت تحریریه، عوامل اجرایی خارج از دانشگاه، داور، ویراستار و صفحه آرایی، الگوی اولیه، ترجمه و سایر امور فنی
2-19) دانشگاه میتواند به منظور پرداخت هزینهی فعالیتهای پژوهشی به متقاضیانی که به صورت گروهی فعالیت میکنند (گروههای کاری پژوهشی) و نیز کمک به زیرساختهای پژوهشی، توسعهی فناوری و فناوری اطلاعات در دانشگاه، بخشی از اعتبار (گرنت) پژوهشی کل دانشگاه را به تشخیص معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به این مقاصد اختصاص دهد.
تبصرهی 11) پرداخت هر هزینه پیشبینی نشده در این ماده، پس از بررسی و تأیید معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، قابل پرداخت است.
مادهی (3) مراحل محاسبه اعتبار و ارائهی درخواست جهت هزینه کرد آن
3-1) برای محاسبه، تعیین و اعلام اعتبار، مراحل زیر به ترتیب انجام میشود:
الف- مدیریت پژوهشی دانشگاه حداکثر تا 20 فروردین هر سال، فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و حائز شرایط متقاضیان را در گروه اعتبار سال مبنا، گروهبندی میکند.
ب- متقاضیان با مراجعه به سامانه پژوهشی گلستان، و مشاهده فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و حائز شرایط خود در گزارش مربوط و تأیید آن، درصورت لزوم تقاضای تجدید نظر خود را از طریق اتوماسیون اداری به دانشکده مربوطه، اعلام مینمایند.
ج- مدیریت پژوهشی حداکثر تا 15 اردیبهشت سال مبنا، ضمن بررسی و رفع نواقص، امتیازهای متقاضیان را بر اساس دستورالعمل، محاسبه میکند.
د- مدیریت پژوهشی پس از ابلاغ کل بودجه اعتبار، میزان اعتبار متقاضیان را از طریق سامانه اعتبار، اعلام میکند.
تبصرهی 1) برای هزینه کرد اعتبار، به روز بودن صفحه شخصی متقاضی در وبگاه دانشگاه، سامانه دانا و دادههای حسابهای سامانههای علمسنجی یا پایگاه های اطلاعات علمی بینالمللی که وزارت و یا دانشگاه تعیین میکنند، الزامی است.
3-2) کل مبلغ اعتبار به صورت تنخواه و در سه قسط به شرح زیر پرداخت میشود:
1- قسط یکم: تا 40 درصد
2- قسط دوم: تا 40 درصد
3- قسط سوم: تا 20 درصد
3-3) با درخواست متقاضی و تأیید آن از سوی معاون پژوهشی و فناوری در سامانه اعتبار، مبلغ هر قسط، بر اساس میانگین جذب اعتبار و جدول به شرح زیر، پرداخت میشود.
الف- مدیریت پژوهشی دانشگاه حداکثر تا 20 فروردین هر سال، فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و حائز شرایط متقاضیان را در گروه اعتبار سال مبنا، گروهبندی میکند.
ب- متقاضیان با مراجعه به سامانه پژوهشی گلستان، و مشاهده فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و حائز شرایط خود در گزارش مربوط و تأیید آن، درصورت لزوم تقاضای تجدید نظر خود را از طریق اتوماسیون اداری به دانشکده مربوطه، اعلام مینمایند.
ج- مدیریت پژوهشی حداکثر تا 15 اردیبهشت سال مبنا، ضمن بررسی و رفع نواقص، امتیازهای متقاضیان را بر اساس دستورالعمل، محاسبه میکند.
د- مدیریت پژوهشی پس از ابلاغ کل بودجه اعتبار، میزان اعتبار متقاضیان را از طریق سامانه اعتبار، اعلام میکند.
تبصرهی 1) برای هزینه کرد اعتبار، به روز بودن صفحه شخصی متقاضی در وبگاه دانشگاه، سامانه دانا و دادههای حسابهای سامانههای علمسنجی یا پایگاه های اطلاعات علمی بینالمللی که وزارت و یا دانشگاه تعیین میکنند، الزامی است.
3-2) کل مبلغ اعتبار به صورت تنخواه و در سه قسط به شرح زیر پرداخت میشود:
1- قسط یکم: تا 40 درصد
2- قسط دوم: تا 40 درصد
3- قسط سوم: تا 20 درصد
3-3) با درخواست متقاضی و تأیید آن از سوی معاون پژوهشی و فناوری در سامانه اعتبار، مبلغ هر قسط، بر اساس میانگین جذب اعتبار و جدول به شرح زیر، پرداخت میشود.
جدول 3-1) حداکثر مبلغ اقساط تنخواه
| ردیف | بازه میانگین جذب سه سال گذشته (درصد) | میزان تنخواه (درصد) |
|---|---|---|
| 1 | 75 ≤ میانگین جذب ≤ 100 | 40 |
| 2 | 50 ≤ میانگین جذب < 75 | 30 |
| 3 | 25 ≤ میانگین جذب < 50 | 20 |
| 4 | 0 < میانگین جذب < 25 | 10 |
| 5 | صفر | صفر |
تبصرهی 2) متقاضی جدید در سال اول، مشمول ردیف یک جدول فوق، میشود.
3-4) دریافت قسط بعدی اعتبار، منوط به تسویه حساب کامل و قطعی قسط قبلی است.
3-5) بدیهی است مبالغ پرداخت شده در اقساط سه گانه، باید تا پایان بهمن ماه سال مبنا تسویه شود، در غیر این صورت از حقوق متقاضی، کسر میشود.
3-6) پس از واریز تنخواه و برای استفاده از آن، متقاضی باید اعتبار را در یکی از بندهای مادهی (2) این شیوهنامه با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه و تسویه کند.
تبصرهی 3) چنانچه متقاضی قبل از دریافت تنخواه، فعالیتی را منبطق بر این شیوهنامه، انجام و مبلغ آن را پرداخت نموده باشد، میتواند با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه را دریافت کند.
تبصرهی 4) درخواست استفاده از اعتبار باید حداکثر تا پایان بهمن ماه سال مبنا در سامانه اعتبار، ثبت و به معاون پژوهشی دانشکده مربوط، ارجاع شود.
تبصرهی 5) کمک هزینه شرکت در مجامع علمی که در اسفند ماه برگزار خواهد شد، چنانچه درخواست استفاده از اعتبار آن تا پایان بهمن ماه در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی دانشگاه رسیده باشد، قابل پرداخت میباشد، در غیر این صورت از اعتبار سال بعد، پرداخت خواهد شد.
تبصرهی 6) هزینه چاپ و ویراستاری مقالهای که قبل از سال مبنا پرداخت شده است ولی مقاله در سال مبنا، پذیرش شده باشد، قابل پرداخت است.
تبصرهی 7) برای هزینههایی که به دلیل تحریم، توسط سایر روشها پرداخت میشود، متقاضی باید رسید دریافت وجه از سوی ذینفع را چاپ نموده و بر روی آن عبارت زیر را نوشته و امضا نماید تا به عنوان سند هزینه، منظور شود:
«اینجانب .................... مبلغ ......................... ريال معادل مبلغ مندرج در این سند، ......... (دلار/ یورو/ ...) بابت .................................................... پرداخت نمودهام.»
3-7) با ارائه گزارش فعالیتهای پژوهشی انجام شدهی مشمول بندهای مادهی (2) این شیوهنامه بدون رعایت تعداد و درصد و تأیید معاون پژوهشی دانشکده و سپس معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، مبلغ خوداظهاری، حداکثر تا 10 درصد اعتبار، پرداخت میشود.
تبصرهی 8) لوازم و تجهیزات ماندنی (دارای بر چسب اموال)، مشمول بند 3-7 نمیشوند.
تبصرهی 9) پژوهشگران برگزیده در هر زمان، چنانچه 50 درصد یا بیشتر، از اعتبار خویش را جذب نمایند، سقف این بند برای ایشان، دو برابر میشود.
3-8) چنانچه متقاضی از ابتدای سال مبنا تا اعلام اعتبار، درخواست استفاده از اعتبار (نظیر ارائه مقاله در همایش، …) را در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی برساند، مبلغ درخواست شده بر اساس اعتبار سال قبل از سال مبنا، محاسبه و به صورت علیالحساب برای ایشان هزینه میشود. و پس از اعلام اعتبار سال مبنا، چنانچه مبلغ پرداخت شده بیشتر از مبلغ قابل پرداخت بر اساس اعتبار سال مبنا باشد، مابهالتفاوت یادشده از اعتبار سال(های) بعد وی کسر خواهد شد.
3-4) دریافت قسط بعدی اعتبار، منوط به تسویه حساب کامل و قطعی قسط قبلی است.
3-5) بدیهی است مبالغ پرداخت شده در اقساط سه گانه، باید تا پایان بهمن ماه سال مبنا تسویه شود، در غیر این صورت از حقوق متقاضی، کسر میشود.
3-6) پس از واریز تنخواه و برای استفاده از آن، متقاضی باید اعتبار را در یکی از بندهای مادهی (2) این شیوهنامه با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه و تسویه کند.
تبصرهی 3) چنانچه متقاضی قبل از دریافت تنخواه، فعالیتی را منبطق بر این شیوهنامه، انجام و مبلغ آن را پرداخت نموده باشد، میتواند با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه را دریافت کند.
تبصرهی 4) درخواست استفاده از اعتبار باید حداکثر تا پایان بهمن ماه سال مبنا در سامانه اعتبار، ثبت و به معاون پژوهشی دانشکده مربوط، ارجاع شود.
تبصرهی 5) کمک هزینه شرکت در مجامع علمی که در اسفند ماه برگزار خواهد شد، چنانچه درخواست استفاده از اعتبار آن تا پایان بهمن ماه در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی دانشگاه رسیده باشد، قابل پرداخت میباشد، در غیر این صورت از اعتبار سال بعد، پرداخت خواهد شد.
تبصرهی 6) هزینه چاپ و ویراستاری مقالهای که قبل از سال مبنا پرداخت شده است ولی مقاله در سال مبنا، پذیرش شده باشد، قابل پرداخت است.
تبصرهی 7) برای هزینههایی که به دلیل تحریم، توسط سایر روشها پرداخت میشود، متقاضی باید رسید دریافت وجه از سوی ذینفع را چاپ نموده و بر روی آن عبارت زیر را نوشته و امضا نماید تا به عنوان سند هزینه، منظور شود:
«اینجانب .................... مبلغ ......................... ريال معادل مبلغ مندرج در این سند، ......... (دلار/ یورو/ ...) بابت .................................................... پرداخت نمودهام.»
3-7) با ارائه گزارش فعالیتهای پژوهشی انجام شدهی مشمول بندهای مادهی (2) این شیوهنامه بدون رعایت تعداد و درصد و تأیید معاون پژوهشی دانشکده و سپس معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، مبلغ خوداظهاری، حداکثر تا 10 درصد اعتبار، پرداخت میشود.
تبصرهی 8) لوازم و تجهیزات ماندنی (دارای بر چسب اموال)، مشمول بند 3-7 نمیشوند.
تبصرهی 9) پژوهشگران برگزیده در هر زمان، چنانچه 50 درصد یا بیشتر، از اعتبار خویش را جذب نمایند، سقف این بند برای ایشان، دو برابر میشود.
3-8) چنانچه متقاضی از ابتدای سال مبنا تا اعلام اعتبار، درخواست استفاده از اعتبار (نظیر ارائه مقاله در همایش، …) را در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی برساند، مبلغ درخواست شده بر اساس اعتبار سال قبل از سال مبنا، محاسبه و به صورت علیالحساب برای ایشان هزینه میشود. و پس از اعلام اعتبار سال مبنا، چنانچه مبلغ پرداخت شده بیشتر از مبلغ قابل پرداخت بر اساس اعتبار سال مبنا باشد، مابهالتفاوت یادشده از اعتبار سال(های) بعد وی کسر خواهد شد.
مادهی (4) اقلام عودتی
به منظور استفاده بهینه از اقلام خریداری شده از محل اعتبار که پس از 5 سال عودت داده میشوند، به شرح زیر عمل میشود:
1-4) اقلام مشمول این بند عبارتند از:
1. رایانه همراه (Laptop)
2. تبلت (Tablet)
3. چاپگر (Printer)
4. اسکنر (Scanner)
5. چاپگر چند کاره
2-4) این اقلام پس از عودت به انبار مرکزی دانشگاه، باید با تأیید معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بکار گرفته شوند.
3-4) این اقلام در موارد زیر بکار گرفته میشوند:
1. اعضای هیأت علمی (شاغل و بازنشسته)
2. آزمایشگاهها و کارگاهها
3. همکاران غیر هیأت علمی (مدیران و ...)
4. اهدا
4-4) اقلام باید پس از عودت به انبار مرکزی توسط مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده، دادههای آن حذف شده و درصورت نیاز از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری ارتقاء داده شود.
4-5) به ازای تحویل اقلام فوق به اعضای هیأت علمی از اعتبار ایشان کسر نخواهد شد ولی به عنوان سهمیه آنان محسوب میشود.
6-4) اولویت تحویل اقلام به متقاضیان جدید بر اساس میزان اعتبار آنان خواهد بود.
1-4) اقلام مشمول این بند عبارتند از:
1. رایانه همراه (Laptop)
2. تبلت (Tablet)
3. چاپگر (Printer)
4. اسکنر (Scanner)
5. چاپگر چند کاره
2-4) این اقلام پس از عودت به انبار مرکزی دانشگاه، باید با تأیید معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بکار گرفته شوند.
3-4) این اقلام در موارد زیر بکار گرفته میشوند:
1. اعضای هیأت علمی (شاغل و بازنشسته)
2. آزمایشگاهها و کارگاهها
3. همکاران غیر هیأت علمی (مدیران و ...)
4. اهدا
4-4) اقلام باید پس از عودت به انبار مرکزی توسط مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده، دادههای آن حذف شده و درصورت نیاز از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری ارتقاء داده شود.
4-5) به ازای تحویل اقلام فوق به اعضای هیأت علمی از اعتبار ایشان کسر نخواهد شد ولی به عنوان سهمیه آنان محسوب میشود.
6-4) اولویت تحویل اقلام به متقاضیان جدید بر اساس میزان اعتبار آنان خواهد بود.
این شیوهنامه مشتمل بر 4 ماده، 44 بند، 20 تبصره، در تاریخ 1404/03/26 در هیأت رییسه دانشگاه تصویب شد و از تاریخ 1404/01/01 لازم الاجراست و کلیه مصوبات دانشگاه در این خصوص ملغی میشود و موارد مبهم نیز پس از تصویب در هیأت رئیسه، لازم الاجراست.
قوانین و مقررات
| پیوند | عنوان | مرجع تصویب | تاریخ تصویب | تاریخ آخرین بازنگری |
|---|---|---|---|---|
| دانلود | دستورالعمل اجرایی پژوهانه علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، مهارتی، هنری، ورزشی و فرهنگی (جامع) | مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری | 1401/11/03 | 1401/11/03 |
فرم ها
| پیوند | عنوان |
|---|---|
| دانلود | فرم خوداظهاری بر اساس گزارش هزینه های انجام شده |
کارشناسان پاسخگویی
آقای محمد مهدی میرزایی
کارشناس فرابری داده های پژوهشی- شماره تماس :02833901456
خانم لیلا طهماسبخانی
کارشناس پژوهشی همایش های معتبر علمی- شماره تماس :02833901473