دستورالعمل اعتبار پژوهشی - معاونت پژوهشی و فناوری
دستور العمل اعتبار پژوهشی اعضای هیأت علمی
واحد اداری : مدیریت امور پژوهشی
مسئول پاسخگویی
آقای رمضان خوئینی
رئیس اداره فرابری داده های پژوهشی - شماره تماس:02833901433
سابقه اجرا: 16 سال
تاریخ تصویب اولین نسخه:1387/02/20
تاریخ تصویب آخرین نسخه (بازنگری):1400/03/02
تاریخ تصویب اولین نسخه:1387/02/20
تاریخ تصویب آخرین نسخه (بازنگری):1400/03/02
ذینفعان: اعضای هیأت علمی
مرجع تصویب : هیات رئیسه
مقدمه
به منظور اجرای آییننامهی اعتبار پژوهشی (پژوهانه) مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمارهی 0110451/3 مورخ 27/06/1390 و برای ارتقای آثار پژوهشی، ترغیب و تشویق اعضای هیأت علمی به انجام هرچه بهتر فعالیتهای پژوهشی و هدفمند کردن این فعالیتها و نیز استفادهی بهینه از اعتبارات پژوهشی، دستورالعملی به شرح ذیل برای اعضای هیأت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تدوین شده است.
-
- (1) تعاریف
- آییننامه: آییننامهی اعتبار پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 0110451/3 مورخ 27/06/1390.
- وزارت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
- دانشگاه: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
- سال مبنا: سال شمسی که در آن سال، اعتبار پژوهشی باید هزینه شود.
- متقاضی: عضو هیأت علمی دانشگاه با وضعیت استخدامی: رسمی قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی و طرح سربازی که حقوق و مزایای خویش را از دانشگاه دریافت میکند
- متقاضی جدید: متقاضی که سابقه خدمت وی تا پایان آذر ماه سال قبل از سال مبنا، کمتر از سه سال باشد.
- مرتبه: مرتبهی علمی متقاضی در آخرین روز سال قبل از سال مبنا.
- اعتبار: مبلغی است که بر اساس مادهی (3) به عنوان اعتبار پژوهشی سال مبنا، تعیین و به متقاضی اعلام میشود و به شرط تخصیص از سوی دانشگاه، قابل پرداخت خواهد بود.
- اعتبار کمینه: حداقل اعتباری است که در هر سال توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته برای متقاضی جدید، در نظر گرفته میشود.
- اعتبار بیشینه: حداکثر اعتباری است که در هر سال توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته برای متقاضی، در نظر گرفته میشود.
- پایاننامه: پایاننامه جاری مقطع کارشناسی ارشد یا رساله دکتری ثبت و تأیید شده در سامانه گلستان در سقف زمان مجاز تحصیل در هر مقطع، در سال قبل از مبنا، طوری که حداکثر به ترتیب 5 یا 9 ترم تحصیلی از شروع تحصیل دانشجو، نگذشته باشد.
- ضریب تبدیل به ريال: عددی است که در هر سال توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و امتیازهای پژوهشی متقاضیان، برای تعیین میزان اعتبار، در نظر گرفته میشود.
- دانشجو: منظور دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ثبت و تأیید شده در سامانه گلستان است که متقاضی، استاد راهنمای وی باشد.
- پژوهشگران برگزیده: متقاضیانی که در سه سال منتهی به سال قبل از سال مبنا، بر اساس «شیوهنامه انتخاب پژوهشگران برگزیده در دانشگاه»، برگزیده شدهاند.
- سامانه اعتبار: سامانهای است که به منظور محاسبه و هزینه کرد اعتبار، به آدرس http://bpm.ikiu.ac.ir راهاندازی شده است.
- میانگین جذب اعتبار: میانگین مقدار اعتباری است که متقاضی طی سه سال قبل از سال مبنا، هزینه و دریافت کرده است.
- ضریب کار عملی: برای متقاضی که میانگین جذب اعتبار وی در بخشهای زیر بیش از 40 درصد باشد، این ضریب معادل 4/1 و برای سایر متقاضیان، معادل یک است.
-
-
- 1) خرید لوازم و مواد مصرفی آزمایشگاهی
- 2) خرید تجهیزات ماندنی آزمایشگاهی
- 3) خدمات آزمایشگاهی
- 4) عملیات میدانی یا صحرایی
-
-
- (2) امتیاز پژوهشی
- امتیاز پژوهشی متقاضی در یک بازهی سه ساله تعیین میشود. این امتیاز برابر با میانگین امتیازات سه سالهی (تحصیلی) اخیر او (منتهی به سال تحصیلی قبل از سال مبنا[1]) است. به طوری که در محاسبه میانگین، ضریب وزنی سال تحصیلی آخر 5/1، سال تحصیلی قبل از آن 1 و دو سال تحصیلی قبل از آن 5/0 میباشد.
- آثار و فعالیتهای پژوهشی که امتیاز پژوهشی به آنها تعلق میگیرد، عبارتاست از:
-
-
- 1) گزارش علمی نهایی قراردادهای طرح پژوهشی خارج دانشگاه با ضریب 3 (که از طریق دانشگاه عقد قرارداد شده است)
- 2) مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر با ضریب 2 (مجلات علمی وزارتین و حوزه، ISI و Scopus)
- 3) مقالات ارائه شده در همایشهای علمی معتبر (شامل مقالهی کامل و خلاصهی مقاله)
- 4) ثبت اختراع با تأیید مراجع ذی صلاح وزارتین به شرط رعایت مالکیت فکری دانشگاه با ضریب 2 بر اساس آیین نامه رعایت مالیکت فکری
- 5) راهاندازی آزمایشگاههای جدید، کارگاههای فنی، واحد پژوهشی، کتابخانههای تخصصی و یا واحدهای نیمه صنعتی
- 6) تولید دانش فنی منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند
- 7) مدخل چاپ شده در دانشنامهها، دائره المعارفها و فرهنگها
- 8) تألیف، تصنیف، تصحیح انتقادی و ترجمهی کتاب
- 9) کسب رتبه درجشنوارههای داخلی و خارجی
- 10) ثبت ژن با ضریب 2
- 11) دبیری همایش
-
-
- به کلیهی آثار مندرج در بند (2-2) بر اساس آییننامههای مصوب و جاری وزارت عتف و دانشگاه، امتیاز داده میشود.
- (3) محاسبه و تعیین میزان اعتبار
- به منظور تعیین میزان اعتبار، مجموع سهم متقاضی و سهم دانشجویان وی، محاسبه میشود. جزییات محاسبات تعیین اعتبار در پیوست (1) این دستورالعمل ارائه شده است.
- 3- 1( عدد محاسبه شده به نحوی به پایین گرد میشود که مضرب صحیحی از پانصد هزار (500.000) ريال باشد.
- مقدار ضریب مرتبه برای مربی 2، استادیار 4، دانشیار 5 و استاد 6 است.
- سهم متقاضی، از حاصل ضرب مرتبه علمی، امتیازات عملکرد پژوهشی، ضریب تبدیل به ريال و ضریب کار عملی به دست میآید.
- برای محاسبه سهم دانشجویان متقاضی، بر اساس درصد مشارکت[2]، ابتدا مجموع حاصل ضرب تعداد رسالههای دکتری در عدد 10 و حاصل ضرب تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد در عدد 6، محاسبه میشود، سپس حاصل آن در ضریب کار عملی و ضریب تبدیل به ریال، ضرب می شود.
- برای متقاضیان جدید، اعتبار کمینه یا محاسبه شده، هرکدام بیشتر باشد، اعلام میشود.
- سقف اعتبار بیشینه برای پژوهشگران برگزیده، دو برابر است.
- 3- 2( چنانچه تاریخ صدور یا تاریخ اجرای حکم کارگزینی (قراردادهای پیمانی و طرح سربازی را نیز شامل میشود) متقاضی جدید، بعد از آذر ماه سال مبنا باشد، اعتبار به وی تعلق نمیگیرد.
- به منظور تعیین میزان اعتبار، مجموع سهم متقاضی و سهم دانشجویان وی، محاسبه میشود. جزییات محاسبات تعیین اعتبار در پیوست (1) این دستورالعمل ارائه شده است.
- (4) ضوابط استفاده از اعتبار
- (1) تعاریف
-
-
- انجام حداکثر 2 طرح پژوهشی بر اساس ضوابط انجام طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی (طبق بند 1 مادهی 3 آییننامه). میزان حقالتحقیق متقاضی در طرح حداکثر به میزان 50 درصد اعتبار است.
- 4- 1( طرح پژوهشی میتواند از طریق تجمیع اعتبار دو یا چند متقاضی انجام شود. میزان حقالتحقیق متقاضیان در این حالت نیز حداکثر 50 درصد مجموع اعتبار آنان است.
- 4- 2( مبلغ تسویه قرارداد طرح پژوهشی، بدون رعایت سقف 50 درصد، از اعتبار سالی پرداخت خواهد شد که طرح در آن سال خاتمه یافته باشد. در صورتی که اعتبار متقاضی کمتر از مبلغ قرارداد باشد، مبلغ باقیمانده، از اعتبار سال(های) بعد وی پرداخت خواهد شد.
- 4- 3( پژوهشگران برگزیده میتوانند حداکثر 3 طرح پژوهشی و در مجموع تا سقف اعتبار بیشینه (1-10) انجام دهند.
- تجهیزات و لوازم دانشگاهی تحقیقاتی ماندنی (دارای برچسب اموال)
- 4- 4( خرید اقلامی از قبیل رایانه همراه (Laptop)، تبلت (Tablet)، چاپگر (Printer)، اسکنر (Scanner) و چندکاره تا 80 درصد اعتبار و با شرایط به شرح زیر، قابل انجام است:
-
-
- در هر سال، یک قلم قابل خریداری است. (دستگاه چند کاره، دو قلم و برای دو سال متوالی، منظور میگردد)
- هر قلم در هر 5 سال یک بار قابل خریداری است. (دستگاه چند کاره، هر 10 سال قابل خریداری است.)
- هر قلم با درخواست متقاضی و با نظر مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، خریداری خواهد شد.
- هر قلم، سالانه برای حداکثر 15 درصد متقاضیان هر دانشکده، قابل خریداری است.
- اولویت قرارگرفتن در لیست 15 درصد، زمان ثبت و ارجاع درخواست به معاون پژوهشی دانشکده مربوط، میباشد.
- تمامی اقلام یاد شده، جزء اموال دانشگاه محسوب خواهند شد.
- این تبصره شامل اقلامی که از سال 1388 تا کنون از این محل خریداری شدهاند نیز میشود.
- متقاضی چنانچه پس از 5 سال بخواهد دوباره از این تبصره استفاده نماید باید دستگاه خریداری شده در دفعهی قبلی را به انبار مرکزی دانشگاه بازگرداند.
- اقلام بازگردانده شده نیز مشمول «شیوهنامه بکارگیری اقلام استفاده شده خریداری شده از محل اعتبار پژوهشی» میشوند.
-
-
- 4- 5( خرید اقلامی از قبیل حافظه جانبی (External Hard)، قلم نوری (Mouse Pen)، هدست (Headset)، وب کم (Webcam) و حافظه همراه (Flash Memory) با شرایط به شرح زیر قابل انجام است:
-
-
- هر قلم در هر 3 سال یک بار قابل خریداری است.
- تمامی اقلام یاد شده، جزء اموال دانشگاه محسوب خواهند شد.
-
-
- 4- 6( خرید لوازم التحریر و تجهیزات اداری تا سقف 30 درصد اعتبار انجام میشود.
- 4- 7( هزینه دستمزد تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی در این بند قابل پرداخت است.
- 4- 4( خرید اقلامی از قبیل رایانه همراه (Laptop)، تبلت (Tablet)، چاپگر (Printer)، اسکنر (Scanner) و چندکاره تا 80 درصد اعتبار و با شرایط به شرح زیر، قابل انجام است:
- خرید لوازم یا مواد مصرفی آزمایشگاهی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی
- خدمات آزمایشگاهی
- 4- 8( هزینههای پست نمونه به خارج از کشور در این بند قابل پرداخت است.
- عملیات میدانی و صحرایی
- عضویت در مجامع علمی
- اختراع با رعایت مالکیت فکری دانشگاه
- هزینه حضور در گردهمایی های علمی معتبر بر اساس ضوابط «شرکت در گردهماییهای علمی» به شرح زیر:
-
-
- 1) ارائه مقاله در همایش علمی معتبر داخل کشور (به تعداد حداکثر 2 بار)
- 2) ارائه مقاله در همایش علمی معتبر خارج از کشور (به تعداد حداکثر 2 بار)
- 3) حضور در کارگاه آموزشی علمی (به تعداد حداکثر 2 بار)
- 4) سفر علمی کوتاه مدت (به تعداد حداکثر 1 بار)
- 5) سخنران کلیدی (مدعو) همایش علمی معتبر
- 6) بازدید از نمایشگاه فناوری (به تعداد حداکثر 2 بار)
-
- 4- 9( پرداخت هزینه ارائه مقاله در همایش خارج از کشور برای بار دوم، منوط به چاپ یا پذیرش یک مقاله علمی در سال شمسی قبل از سال مبنا است که متقاضی باید طبق آییننامه ارتقاء، نفر اول باشد.
-
- ارائه محصول پژوهشی در نمایشگاههای تخصصی رشته متقاضی
- هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان کتاب، نشریه، مقاله (کاغذی، الکترونیکی)[3] مرتبط با رشتهی متقاضی
- هزینه خرید یک نسخه از هر عنوان نرمافزار تخصصی مرتبط با رشتهی متقاضی
- عضویت در پایگاههای اطلاعاتی
- چاپ و ویراستاری مقاله پذیرش یا چاپ شده در مجلههای معتبر[4]
- چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی[5]یا معتبر
- 4- 10( بررسی معتبر بودن ناشران غیر دانشگاهی به عهده شورای پژوهشی دانشگاه است.
- 4- 11( هزینههای ناشی از تولید محتوی در جهت تبلیغ و اطلاع رسانی کتابهای منتشر شده در انتشارات دانشگاه، تا سقف 20 درصد اعتبار، قابل پرداخت است.
- هزینه دعوت متقاضی از پژوهشگران شامل ایاب و ذهاب و اقامت برای انجام فعالیتهای پژوهشی نظیر سخنرانی علمی تخصصی و برگزاری کارگاه علمی پژوهشی در دانشگاه.
- بخشی از هزینه به کارگیری «دستیار پژوهشی» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
- بخشی از هزینه پژوهشگر «پسا دکتری» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
- بخشی از هزینه به کارگیری «نخبه وظیفه» بر اساس آییننامه و دستورالعمل مربوط
- برای دانشجو هزینه عضویت در مجامع علمی حداکثر به میزان 20 درصد اعتبار، پرداخت هزینههای مربوط به ارائه یک مقاله در همایشهای داخل کشور، یک مقاله در همایشهای خارج از کشور و یک کارگاه آموزشی، بر اساس ضوابط «شرکت در گردهماییهای علمی»، به متقاضی قابل پرداخت است.
- دانشگاه میتواند به منظور پرداخت هزینهی فعالیتهای پژوهشی به متقاضیانی که به صورت گروهی فعالیت میکنند (گروههای کاری پژوهشی) و نیز کمک به زیرساختهای پژوهشی، توسعهی فناوری و فناوری اطلاعات در دانشگاه، بخشی از اعتبار (گرنت) پژوهشی کل دانشگاه را به تشخیص معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به این مقاصد اختصاص دهد.
- انجام حداکثر 2 طرح پژوهشی بر اساس ضوابط انجام طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی (طبق بند 1 مادهی 3 آییننامه). میزان حقالتحقیق متقاضی در طرح حداکثر به میزان 50 درصد اعتبار است.
- (5) مراحل محاسبه اعتبار و ارائهی درخواست جهت هزینه کرد آن
- برای محاسبه، تعیین و اعلام اعتبار، مراحل زیر به ترتیب انجام میشود:
-
ب- متقاضیان با مراجعه به سامانه پژوهشی گلستان، و مشاهده فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و حائز شرایط خود در گزارش مربوط و تأیید آن، درصورت لزوم تقاضای تجدید نظر خود را از طریق اتوماسیون اداری به دانشکده مربوطه، اعلام مینمایند.
ج- مدیریت پژوهشی حداکثر تا 15 اردیبهشت سال مبنا، ضمن بررسی و رفع نواقص، امتیازهای متقاضیان را بر اساس آییننامه و این دستورالعمل محاسبه میکند.
د- مدیریت پژوهشی پس از ابلاغ کل بودجه اعتبار، میزان اعتبار متقاضیان را از طریق سامانه اعتبار، اعلام میکند.
-
-
-
- 5- 1( برای هزینه کرد اعتبار، به روز بودن صفحه شخصی متقاضی در وبگاه دانشگاه و دادههای حسابهای سامانههای علم سنجی مورد نیاز دانشگاه، الزامی است.
- کل مبلغ اعتبار به صورت تنخواه و در سه قسط به شرح زیر پرداخت میشود:
-
-
- 1) قسط یکم: تا 40 درصد
- 2) قسط دوم: تا 40 درصد
- 3) قسط سوم: تا 20 درصد
-
-
- با درخواست متقاضی و تأیید آن از سوی معاون پژوهشی و فناوری در سامانه اعتبار، مبلغ اقساط، بر اساس میانگین جذب اعتبار و جدول به شرح زیر، پرداخت میشود.
-
-
ردیف | بازه میانگین جذب سه سال گذشته (درصد) |
میزان تنخواه قسط اول و دوم (درصد) |
میزان تنخواه قسط سوم (درصد) |
1 | 75 ≤ میانگین جذب ≤ 100 | 40 | 20 |
2 | 50 ≤ میانگین جذب < 75 | 30 | |
3 | 25 ≤ میانگین جذب < 50 | 20 | 10 |
4 | 0 < میانگین جذب < 25 | 10 | |
6 | صفر | صفر | صفر |
-
-
-
- 5- 2( متقاضی جدید در سال اول، مشمول ردیف یک جدول فوق، میشود.
- 5- 3( میزان تنخواه قسط اول و دوم برای متقاضیان دانشکدههای الف) ادبیات و علوم انسانی، ب) علوم اجتماعی و ج) علوم و تحقیقات اسلامی، در ردیف 4 جدول فوق، 20 درصد است.
- دریافت قسط بعدی اعتبار، منوط به تسویه حساب کامل و قطعی قسط قبلی است.
- بدیهی است مبالغ پرداخت شده در اقساط سه گانه، باید تا پایان بهمن ماه سال مبنا تسویه شود، در غیر این صورت از حقوق متقاضی، کسر میشود.
- پس از واریز تنخواه و برای استفاده از آن، متقاضی باید اعتبار را در یکی از بندهای مادهی (4) این دستورالعمل با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه و تسویه کند.
- 5- 4( چنانچه متقاضی قبل از دریافت تنخواه، فعالیتی را منبطق بر این دستورالعمل، انجام و مبلغ آن را پرداخت نموده باشد، میتواند با ثبت درخواست در سامانه اعتبار و ارائه مستندات لازم، هزینه را دریافت کند.
- 5- 5( درخواست استفاده از اعتبار باید حداکثر تا پایان بهمن ماه سال مبنا در سامانه اعتبار، ثبت و به معاون پژوهشی دانشکده مربوط، ارجاع شود.
- 5- 6( کمک هزینه شرکت در مجامع علمی که در اسفند ماه برگزار خواهد شد، چنانچه درخواست استفاده از اعتبار آن تا پایان بهمن ماه در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی دانشگاه رسیده باشد، قابل پرداخت میباشد، در غیر این صورت از اعتبار سال بعد، پرداخت خواهد شد.
- 5- 7( درخواستهای مربوط به کار عملی باید به تأیید مدیریت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، برسد.
- 5- 8( هزینه چاپ و ویراستاری مقالهای که قبل از سال مبنا پرداخت شده است ولی مقاله در سال مبنا، پذیرش شده باشد، قابل پرداخت است.
- 5- 9( برای هزینههایی که به دلیل تحریم، توسط سایر روشها پرداخت میشود، متقاضی باید رسید دریافت وجه از سوی ذینفع را چاپ نموده و بر روی آن عبارت زیر را نوشته و امضا نماید تا به عنوان سند هزینه، منظور شود:
-
-
-
-
-
- 5- 10( درخواست استفاده از اعتبار به صورت گروهی (دو یا چند متقاضی با هم برای یک موضوع) و همچنین خرید رایانه همراه (Laptop)، تبلت (Tablet)، چاپگر (Printer)، اسکنر (Scanner) و چند کاره، کتاب بیش از 10 (ده) عنوان، باید تا پایان آذر ماه سال مبنا در سامانه اعتبار، ثبت و به معاون پژوهشی دانشکده مربوط، ارجاع شود.
- با ارائه گزارش فعالیتهای پژوهشی انجام شدهی مشمول بندهای مادهی (4) این دستورالعمل بدون رعایت تعداد و درصد و تأیید معاون پژوهشی دانشکده و سپس معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، پرداخت حداکثر 25 درصد اعتبار بیشینه تا سقف اعتبار، پرداخت میشود.
- 5- 11( لوازم و تجهیزات ماندنی (دارای بر چسب اموال)، مشمول بند 5-7) نمیشوند.
- 5- 12( برای پژوهشگران برگزیده، در بند 5-7)، حداکثر 50 درصد اعتبار بیشینه، پرداخت میشود.
- چنانچه متقاضی از ابتدای سال مبنا تا اعلام اعتبار، درخواست استفاده از اعتبار (نظیر ارائه مقاله در همایش، …) را در سامانه ثبت و به تأیید حوزه پژوهشی برساند، مبلغ درخواست شده بر اساس اعتبار سال قبل از سال مبنا، محاسبه و به صورت علیالحساب برای ایشان هزینه میشود. و پس از اعلام اعتبار سال مبنا، چنانچه مبلغ پرداخت شده بیشتر از مبلغ قابل پرداخت بر اساس اعتبار سال مبنا باشد، مابهالتفاوت یادشده از اعتبار سال(های) بعد وی کسر خواهد شد.
-
- (6) ذخیره اعتبار
- باقیمانده اعتبار متقاضی که اعتبار وی مساوی یا بیشتر از 25 درصد اعتبار بیشینه باشد، تا یک سال قابل ذخیره است.
- 6- 1( اعتبار ذخیره شده سال قبل از سال مبنا، در مبلغ اعتبار سال مبنا، محاسبه نمیشود.
- 6- 2( برای ذخیره نمودن باقیمانده اعتبار برای سال بعد، ابتدا اعتبار ذخیره شده سال قبل از سال مبنا، از اعتبار باقیمانده، کسر میشود.
- باقیمانده اعتبار متقاضی که اعتبار وی مساوی یا بیشتر از 25 درصد اعتبار بیشینه باشد، تا یک سال قابل ذخیره است.
-
پیوست (3) شیوهنامه بکارگیری اقلام مستعمل خریداری شده از محل اعتبار
این دستورالعمل مشتمل بر 6 ماده، 55 بند، 27 تبصره و 2 پیوست، در تاریخ 24/02/1401 مورد بازنگری و تصویب شورای پژوهشی دانشگاه و در تاریخ 02/03/1401 در هیأت رییسه دانشگاه قرار گرفت و از تاریخ 01/01/1401 لازم الاجراست و کلیه مصوبات دانشگاه در این خصوص ملغی میشود و موارد مبهم نیز پس از تصویب در شورای پژوهشی لازم الاجراست.
میزان اعتبار متقاضی بر اساس روابط زیر محاسبه میشود:
P=A×S×R×G+a×10+b×6×R×G
سهم دانشجویان متقاضی سهم متقاضی
P: میزان اعتبار (عدد محاسبه شده به نحوی به پایین گرد میشود که مضرب صحیحی از پانصد هزار (500.000) ريال باشد.)
A: ضریب مرتبه (این ضریب برای مربی 2، استادیار 4، دانشیار 5 و استاد 6 است)
R: ضریب تبدیل به ریال
b و a به ترتیب تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری جاری متقاضی بر اساس درصد مشارکت است.
G : ضریب کار عملی (میانگین جذب اعتبار متقاضی در بخشهای الف) خرید لوازم و مواد مصرفی آزمایشگاهی، ب) خرید تجهیزات ماندنی آزمایشگاهی، ج) خدمات آزمایشگاهی د) عملیات میدانی یا صحرایی که بیش از 40 درصد باشد، این ضریب معادل 4/1 و در غیر این صورت، معادل یک است.)
S: امتیاز عملکرد پژوهشی متقاضی
روش محاسبهی امتیاز عملکرد پژوهشی (S)
امتیاز پژوهشی فرد در یک بازهی سه ساله (تحصیلی) و با استفاده از روابط ذیل محاسبه میشود:
Si: امتیاز پژوهشی در سال تحصیلی i
Si=3Ci+2Ei+Di
Ci: امتیاز گزارش علمی نهایی قراردادهای طرح پژوهشی خارج دانشگاه (که از طریق دانشگاه عقد قرارداد شده است)
Ei: امتیازفعالیتهای پژوهشی شامل:
P=A×S×R×G+a×10+b×6×R×G
سهم دانشجویان متقاضی سهم متقاضی
P: میزان اعتبار (عدد محاسبه شده به نحوی به پایین گرد میشود که مضرب صحیحی از پانصد هزار (500.000) ريال باشد.)
A: ضریب مرتبه (این ضریب برای مربی 2، استادیار 4، دانشیار 5 و استاد 6 است)
R: ضریب تبدیل به ریال
b و a به ترتیب تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری جاری متقاضی بر اساس درصد مشارکت است.
G : ضریب کار عملی (میانگین جذب اعتبار متقاضی در بخشهای الف) خرید لوازم و مواد مصرفی آزمایشگاهی، ب) خرید تجهیزات ماندنی آزمایشگاهی، ج) خدمات آزمایشگاهی د) عملیات میدانی یا صحرایی که بیش از 40 درصد باشد، این ضریب معادل 4/1 و در غیر این صورت، معادل یک است.)
S: امتیاز عملکرد پژوهشی متقاضی
روش محاسبهی امتیاز عملکرد پژوهشی (S)
امتیاز پژوهشی فرد در یک بازهی سه ساله (تحصیلی) و با استفاده از روابط ذیل محاسبه میشود:
Si: امتیاز پژوهشی در سال تحصیلی i
Si=3Ci+2Ei+Di
Ci: امتیاز گزارش علمی نهایی قراردادهای طرح پژوهشی خارج دانشگاه (که از طریق دانشگاه عقد قرارداد شده است)
Ei: امتیازفعالیتهای پژوهشی شامل:
- مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر
- ثبت اختراع و ثبت ژن
- مقالات ارائه شده در همایشهای علمی معتبر
- تألیف، تصنیف، تصحیح انتقادی و ترجمهی کتاب
- دبیری همایشهای علمی در سطوح ملی و منطقهای و بینالمللی با تأیید شورای پژوهشی دانشگاه
- طراحی و راهاندازی آزمایشگاههای جدید، کارگاههای تخصصی فنی، واحد پژوهشی، کتابخانههای تخصصی و یا واحدهای نیمه صنعتی و پژوهشی
- کسب رتبه درجشنوارههای داخلی و خارجی
- مداخل چاپ شده در دانشنامهها، دائره المعارفها و فرهنگها
- تولید دانش فنی منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند
ماده 1: اقلام مشمول این شیوه نامه عبارتند از:
- رایانه همراه (Laptop)
- تبلت (Tablet)
- چاپگر (Printer)
- اسکنر (Scanner)
- چند کاره
ماده 3. این اقلام در موارد زیر بکار گرفته میشوند:
- اعضای هیأت علمی (شاغل و بازنشسته)
- آزمایشگاهها و کارگاهها
- همکاران غیر هیأت علمی (مدیران و ...)
- اهدا
ماده 5. به ازای تحویل اقلام فوق به اعضای هیأت علمی از اعتبار ایشان کسر نخواهد شد ولی به عنوان سهمیه آنان محسوب میشود.
ماده 6. اولویت تحویل اقلام به متقاضیان جدید بر اساس میزان اعتبار آنان خواهد بود.
1- به طور مثال؛ اگر سال مبنا، سال شمسی 1401 باشد، امتیاز سالهای تحصیلی 98-97، 99-98، و 00-99 محاسبه خواهد شد.
2- به طور مثال؛ برای پایاننامهای که دو استاد راهنما با مشارکت 50 درصدی دارد که متقاضی یکی از استادان راهنما میباشد، عدد 5/0 منظور میگردد.
3، 4 و 5- طبق پاسخ شماره 231109/18/3 مورخ 9/12/1393 استعلام از وزارت عتف
نمودار گردش کار
مقررات بالادستی
مرجع تصویب
تاریخ تصویب
آیین نامه اعتبار پژوهشی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
1396/06/27
اصلاحیه ها
مرجع تصویب
تاریخ تصویب
برای خرید کتاب تا سقف 40 درصد از محل اعتبار پژوهشی، قابل استفاده می باشد. همچنین هزینه چاپ مقاله در مجلات داخلی تا سقف 10 میلیون ریال و در مجلات خارجی تا سقف 20 میلیون ریال، قابل پرداخت است.
هیأت رئیسه دانشگاه
1402/11/12
کارشناسان پاسخگویی
آقای محمد مهدی میرزایی
کارشناس فرابری داده های پژوهشی- شماره تماس :02833901456
خانم لیلا طهماسبخانی
کارشناس پژوهشی همایش های معتبر علمی- شماره تماس :02833901473