Author: روابط عمومی

در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری استان قزوین صورت گرفت؛

تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان در سال 1404

03 Dec 2025

News Code : 39122225

View Count : 332

آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری استان قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار و طی آن از پژوهشگران و فناوران برتر استان در سال 1404 تجلیل و قدردانی شد.

  مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری استان قزوین صبح روز چهارشنبه 12 آذرماه با حضور دکتر نوذری استاندار قزوین، دکتر طاهری رئیس دانشگاه‌ بین المللی امام خمینی(ره)، تعدادی از مسئولان و مدیران اجرایی استان و جمعی از پژوهشگران، محققان، استادان و دانشجویان علاقمند، در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار و طی آن پژوهشگران و فناوران برتر استان در سال 1404 معرفی و تجلیل شدند.

در این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر استان در بخش‌های؛ استادان، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، فناوران، نخبه علمی و مهارتی، بانوی فعال، کارآفرین، تولید کنندگان صنعتی و کشاورزی، مدیران استانی فعال در توسعه فناوری، قاضی پژوهشگر، کارشناس پژوهشگر وهمچنین دانشمندان دو درصد برتر جهان تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است؛ در میان پژوهشگران و فناوران برتر استان، از دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) آقایان دکتر فرزاد ابراهیمی؛ استاد گروه آموزشی مهندسی مکانیک و دکتر هادی رمضانی اعتدالی؛ استاد گروه آموزشی علوم و مهندسی آب، به عنوان پژوهشگر برگزیده استان و خانم سکینه حاجی آقاسی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه در رشته هندسه، به عنوان دانشجوی پژوهشگر برگزیده استان قزوین حضور داشتند.

 در مراسم اختتامیه هفته پژوهش استان از اعضای هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) آقایان دکتر سعید عباس‌بندی، دکتر مجید قدیری، دکتر فرزاد ابراهیمی، دکتر مرتضی سلیمانی اقدم، دکتر الیاس شیوانیان، دکتر عباسعلی جنتی زاده، دکتر پرویز اسدی، دکتر عبدالرحمن رازانی، دکتر رحمان بیکس و خانم دکتر نوشین بیگدلی به عنوان دانشمندان دو درصدبرتر جهان، تجلیل شد.

همچنین میثاق انصاریان مدیر شرکت هوشمند زیست سپهر از شرکت های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور و توسعه کار آفرینی دانشگاه که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی فعالیت می‌کند، عنوان فناور برگزیده استان قزوین در سال 1404 را بدست آورد.

لیست کامل پژوهشگران و فناوران برتر استان در سال 1404 (کلیک کنید)

 

دکتر محمد نوذری استاندار قزوین  در این مراسم، پژوهش را فرصتی برای ترویج فرهنگ پرسشگری و اندیشیدن در جامعه دانست و خواستار حضور موثر دانشگاه‌ها برای حل مسائل جدی استان شد.

وی با بیان اینکه پژوهش صرفا یک فعالیت دانشگاهی نیست، افزود: ما در قزوین با وجود ظرفیت‌های مهم، با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم و بحران آب به ویژه در بخش کشاورزی، یکی از این مسائل است و با توجه به سهم این استان در امنیت غذایی کشور، باید با بهره‌گیری از پژوهش‌های دانشگاهی، بهره‌وری و راندمان تولید را افزایش دهیم.

نوذری فرونشست زمین را چالش دیگر قزوین برشمرد و تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، امروز ما را با کم‌آبی جدی مواجه کرده است و از سوی دیگر، این استان ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری بی‌نظیری دارد که ناشناخته مانده و برای بهره‌برداری از آنها نیازمند پژوهش‌های هدفمند هستیم.

این مسوول بر لزوم تبدیل صنایع استان به صنایع دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: برای حل بحران آب، محیط زیست، مشکلات صنعتی و اجتماعی، دانشگاه باید پای کار بیاید و پیوند صنعت با دانشگاه و استفاده مدیران کل از مشاوران علمی، می‌تواند به پیشرفت استان کمک کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز، توسعه یافتگی مرهون به کارگیری دانش و پژوهش است، نه صرف داشتن منابع طبیعی، راه ما نیز همین است و پژوهش باید از دانشگاه و مدرسه آغاز شود و برای حل مسائل به متن جامعه بیاید.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: پژوهش زمانی مفید است که در زندگی مردم اثرگذار باشد و بسیاری از پژوهش‌های کنونی کاربردی نیستند و ما باید پژوهش را برای بهبود شرایط به کار بگیریم و ایران با همه ظرفیت‌هایش، با همت و تلاش و به کارگیری علم می‌تواند به نقطه مطلوب برسد.

 

دکتر حمید طاهری، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در این مراسم با قدردانی از حضور گسترده پژوهشگران، فناوران و مدیران دستگاه‌های علمی و اجرایی استان اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی است که جمعی از نخبگان، پژوهشگران و صاحبان فناوری در این سالن حضور یافته‌اند و یقیناً این اجتماع علمی، به برکت حضور آنان، مشمول عنایات و رحمت الهی است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع پژوهش در فرهنگ اسلامی افزود: پژوهش نخستین صدایی است که حجاب‌ها را می‌درَد و راه رسیدن به حقیقت را هموار می‌کند؛ صدایی که در روایت پیامبر اسلام(ص) در کنار قدم‌های مجاهدان و تلاش زنان برای سامان‌بخشی زندگی، به عنوان یکی از سه صدای راه‌گشا معرفی شده است.

 رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: این روایت نشان می‌دهد که قلم پژوهشگر تنها یک ابزار علمی نیست، بلکه صدایی است که می‌تواند اندیشه بیافریند، حقیقت را جستجو کند و مسیر جامعه را روشن سازد. 

طاهری افزود: هنگامی که به متون کهن و آموزه‌های بزرگان مراجعه می‌کنیم، با جایگاهی شگفت‌انگیز برای پژوهش مواجه می‌شویم؛ جایگاهی که پژوهشگر را در کنار جهادگر و مدیر زندگی قرار می‌دهد. این یعنی پژوهش نه صرفاً یک فعالیت دانشگاهی، بلکه بخشی از جریان تمدن‌سازی و تعالی جامعه است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اهمیت پژوهش در پیشرفت کشور ادامه داد: پژوهش و فناوری، ریشه‌های اقتدار ملی‌اند و هیچ تولیدی بدون پشتوانه علمی و فناورانه پایدار نخواهد ماند. تولیدی که به علم متکی نباشد، نه قابل اعتماد است و نه می‌تواند سرمایه‌گذار را برای حضور مطمئن در یک مسیر بلندمدت قانع کند.

وی اضافه کرد: امسال که نام «سرمایه‌گذاری در تولید با تکیه بر پژوهش و فناوری» برای آن انتخاب شده، نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری نیز بر همین نکته تأکید دارند؛ یعنی تولید باید بر ستون‌های علمی استوار باشد تا ماندگار و قابل رقابت در عرصه ملی و بین‌المللی شود.

رئیس دانشگاه با اشاره به نقش پژوهشگران در شکل‌دهی آینده کشور افزود: شما پژوهشگران و فناوران هستید که مسیر توسعه را هموار می‌کنید و نام ایران را در عرصه‌های علمی و فناوری برجسته می‌سازید. اگر این جمع‌های علمی نباشد، چرخ‌های توسعه کند می‌شود و اقتصاد دانش‌بنیان شکل نمی‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش معنویت در مسیر علم بیان کرد: امیدواریم انفاس قدسی شهدا چراغ راه پژوهشگران باشد. شهدا با اخلاص، مجاهدت و باور عمیق خود به حقیقت، الگویی برای همه ما هستند؛ الگویی که می‌تواند مسیر پژوهش را هم الهی‌تر و هم هدفمندتر سازد.

رئیس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این مراسم فرصتی است برای دیده شدن زحمات یک‌ساله جامعه علمی استان. پژوهشگران و فناوران با وجود حجم بالای فعالیت‌ها و دستاوردها، کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرند و هفته پژوهش فرصتی است تا بخشی از این تلاش‌ها را به جامعه معرفی کنیم.

 

دکتر امیر عبدالله، معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا در این آیین با اشاره به فاصله قابل‌توجه نظام آموزشی کشور با استانداردهای روز جهان، اظهار کرد: ما هنوز با چراغ گردسوز حرکت می‌کنیم درحالی‌که دنیا با LED پیش می‌رود.
وی در تشریح سه حوزه اصلی تحولات آموزشی و فناوری در دانشگاه‌های پیشرو جهان بیان کرد: امروز جذابیت یادگیری برای دانشجویان از آنجا آغاز می‌شود که محتوای آموزشی دقیقاً با نمونه‌های واقعی مورد استفاده در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها منطبق است. در دانشگاه‌های معتبر جهان، دانشجو همزمان با فراگیری مباحث نظری، کاربرد عملی آن را در محیط واقعی یا مدل‌سازی‌شده مشاهده می‌کند؛ موضوعی که در ایران تقریباً مغفول مانده است.
وی با اشاره به سابقه تحصیل خود در دانشگاه صنعتی شریف قبل از انقلاب افزود: در آن زمان تلاش می‌کردیم مصداق صنعتی هر مبحث نظری را پیدا کنیم؛ مثلاً برای درک واقعی سیکل رانکین یا برایتون به نیروگاه‌ها مراجعه می‌کردیم و تجهیزات را از نزدیک می‌دیدیم. این تجربه واقعی، عمق یادگیری را دوچندان می‌کرد.
این مدیر ارشد تأکید کرد: دانشگاه‌های پیشرفته جهان با سرمایه‌گذاری سنگین روی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، آموزش عملی را محور اصلی یادگیری قرار داده‌اند؛ اما در ایران همچنان حجم انبوهی از مطالب نظری بدون پیوند با دنیای واقعی ارائه می‌شود.
وی به موضوع نرم‌افزارهای تخصصی نیز اشاره و عنوان کرد: در جهان، یادگیری نرم‌افزارهای تخصصی مثل سالیدورک و کتیا جزئی از سرفصل درسی است، اما در دانشگاه‌های ما این دوره‌ها به شکل پراکنده و غیررسمی با هزینه دانشجو برگزار می‌شود.
وی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی جهان را بهره‌گیری از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) دانست و افزود:همان‌گونه که خلبان‌ها با سیمولاتور آموزش می‌بینند، دانشگاه‌های دنیا امروز تقریباً تمام فرایندهای صنعتی از سیکل نیروگاه گرفته تا رفتار مواد، تنش، خستگی، حرکت سیالات، عملیات جوشکاری و… را شبیه‌سازی می‌کنند. دانشجو در این سیستم‌ها بدون خطر، بدون اتلاف هزینه و بدون مصرف مواد، مهارت واقعی کسب می‌کند و حتی نمره عملکرد (گرید) می‌گیرد.

0 Comments