درج شده توسط: روابط عمومی

همایش بزرگداشت روز جهانی آینده برگزار شد

12 Mar 2024

کد خبر : 4426899

تعداد بازدید : 360

برنامه بزرگداشت روز جهانی آینده به همت مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مشارکت برخی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از جمله پژهشکده آینده­ پژوهی برگزار شد.

همایش گرامی داشت روز جهانی آینده با محور اصلی « کریدور های  مواصلاتی  استان قزوین : پیشران ها پیشرفت استان و کشور  در تاریخ 14 اسفند ماه 1402 برگزار شد .

 دکتر سعید وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان  در زمینه سند آمایش ملی و استان بیان کرد: این سند در یک فرایند پیچیده و با یک روش شناسی مشخص و کاملا علمی تهیه شده است و سند ملی آمایش سرزمین  از چشم انداز شروع می شود و در ادامه اهداف ملی و راهبرد ها  مطرح می شود و در نهایت به سیاست های اجرایی به پایان می رسد. 

دکتر وکیلی تاکید کرد که این سند کاملا راهبردی است و تدابیر کاملا آینده پژوهانه دارد برای تهیه این سند 31 اسناد استان های کشور مطالعه شده است که سندی است که جنس راهبردی  و اجرایی دارد در این سند از اهداف بینادین فضایی توسعه استان و نقش استان در توسعه کار ملی و منطقه ای و چشم انداز توسعه استان و ماموریت های آن و شکل بندی کلان نظام فضایی یا همان طرح پایه آمایش استان نیز سخن به میان آمده که مبتنی بر راهبرد های پابرجا و استنتاج الزامات فضایی است.

وی گفت: این راهبردها و قلمرو های اصلی و مراکز عمده زیست و فعالیت و شبکه های اصلی و زیربنایی و کریدور های ارتباطی و قلمرو های اولویت ها دار توسعه فعالیت در استان را  مشخص می کند و در مورد های راهبرد های اجرایی و پابرجایی که در سند آمایش ملی برای استان قزوین مطرح شده  که بهره گیری از موقعیت ویژه استان از همجواری با استان با مجموعه شهر ی تهران و البرز و تعیین نقش استان در  به عنوان نقطه شروع مجموعه شهری مرکزی کشور و هاب ارتباطی با سایر کشور ها و توسعه خدمات بازرگانی و زیر ساخت های مبادله خارجی ( منظور همان حمل و نقل و و لجستیک ) در استان در سطوح ملی ( شمال غرب کشور )  و در سطح  فراملی ( قرار گیری در مسیر جاده ابریشم  و توانایی ارتباط با جاده ابریشم دریایی و خشکی و این که استان قزوین دارای کارکرد ارتباطی شمال به جنوب و تقویت شبکه های جاده ای و ریلی سریع  را داراست و در پایان به این موضوع اشاره کرد که استان قزوین برنامه توسعه تجهیز و تکمیل زیرساخت های مرتبط با بازرگانی از جمله کریدو رها را دارد.

در ادامه آقای دکتر حمید حسین میرزا مدیر کل  محترم دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت را ه و شهر سازی در مورد محور اصلی همایش یعنی کریدور های  مواصلاتی  استان قزوین به سخنرانی پرداختند، ایشان در زمینه مفهوم کریدور های مواصلاتی  فرمودند که کریدور ها پیوند هایی در یک شبکه حمل  و نقل هستند که یک اتصال جغرافیایی ایجاد می کنند و دو یا چند گره که اغلب اقتصادی را توسط زیر ساخت های حمل و نقل  و فرایند ها و روش های مختلف ترابری به هم متصل می کنند.

از کریدور های جاده ای در دست مطالعه  و سرمایه گذاری،  به کریدور کنارگذر جنوبی قزوین  و قم – قزوین        اشاره نمودند و این که استان قزوین در چهار کریدور شرقی  ـ غربی و شمالی  و  جنوبی   واقع است و از نقش کریدورها در ایجاد و در هم تنیدگی حمل و نقل  و لجستیک و زنجیره تأمین و تجارت ذیل چارچوب کلان توسعه پایدار سخن به میان آوردند که کریدور ها برای بقا باید درراستای مفاهیم پایداری تعرف شوندکه منجر به تسهیل تجارت و پیوند و حمل و نقل شود.

 انواع کریدور ها را مطرح نمود از جمله: 1. کریدوراقتصادی 2. کریدورلجستیک 3. کریدورتجارت4. کریدورتوسعه 5.کریدور حمل و نقل و ترانزیت که این کریدور سنگ بنای تاسیس کریدور توسعه است.

وی در ادامه از نقش و سهم دولت و بخش خصوصی در پیشبرد کریدور حمل و نقل و ترانزیت  سخن گفت که در بخش خصوص برقراری جریان های مالی، تجارت و زنجیره های تامین، خدمات لجستیک، خدمات حمل و نقل و زیرساخت های حمل و نقل را اشاره کرد و در بخش دولتی نیز به موافقت نامه های بین دولتی تاسیس و فعالیت کریدور های ترانزیتی و موافقت نامه های بین دولتی در زمینه تجارت را مطرح نمود..

 دکتر میرزا حسین به ضرورت نقش آفرینی موثر کشور در عرصه شراکت و رقابت های کریدور های ترانزیتی اشاره و بیان کرد:  پیش بینی و مطالعات آینده نگری در خصوص تجارت جهانی حاکی از نقش بسیار مهم آسیا بخصوص منطقه غرب آسیا با حضور ایران در آینده تجارت دارد و 13 کریدورهای ترانزیتی تأسیس شده و در حال تاسیس با عضویت و مشارکت جمهوری اسلامی ایران است.

وی هم چنین به این موضوع اشاره نمود که ارتباط محور های مواصلاتی و کریدورها با مباحث انرژی و محیط زیست و کشاورزی که منجر به مراکز لجستیک می شود( مراکز لجستیک از سال 1970 با هدف افزایش بهره وری  در زنجیره تامین و کاهش هزینه ای لجستیک راه اندازی شد). 

 دکتر میرزا حسین گفت: در حال حاضر ما در ایران؛ 4 شهر لجستیک ، 14 دهکده لجستیک، 12 پارک لجستیک، 10 مرکزلجستیک مرزی، 18 پارک لجستیک کشاورزی داریم

 وی در پایان بیان کرد که در استان قزوین تاسیس دهکده لجستیک در تاریخ 1402/4/31  تصویب شد و تاسیس پارک لجستیک کشاورزی تاکستان در تاریخ 1402/11/2 توسط سازمان راهداری تصمیم گیری و مطرح شده است.

أضف تعليقات