برگزاری نشست آموزشی"جایگاه و تأثیر استاد در نظام آموزشی "

درج شده توسط: روابط عمومی

در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه صورت گرفت؛

برگزاری نشست آموزشی"جایگاه و تأثیر استاد در نظام آموزشی "

29 Apr 2025

کد خبر : 23936614

تعداد بازدید : 1070

همزمان با دهه سرآمدی آموزش و گرامیداشت مقام استاد و در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1404، اولین نشست و کارگاه آموزشی با عنوان" جایگاه و تأثیر استاد در نظام آموزشی"  روز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه در دانشگاه برگزار شد.

 همزمان با دهه سرآمدی آموزش و گرامیداشت مقام استاد و در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1404، اولین نشست و کارگاه آموزشی با عنوان" جایگاه و تأثیر استاد در نظام آموزشی"  روز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه در دانشگاه برگزار شد.

این نشست با ارائه آقایان دکتر سید محمد حکاک قزوینی استاد گروه آموزشی فلسفه و دکتر محمدرضا خانمحمدی خرمی استاد گروه آموزشی شیمی و با حضور و مشارکت حدود 80 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به شیوه حضوری در تالار اجتماعات بوستان توسط دفتر برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. 

 در بخش اول نشست دکتر سید محمد حکاک قزوینی دو رکن اصلی آموزش را استاد و دانشجو و در این دو رکن، ویژگی‌های تأثیرگذار را استعداد، علاقه و انگیزه دانست. وی در ادامه از دیگر ویژگی‌های تأثیرگذار استاد به قدرت بیان، شخصیت رشد دهنده استاد، هدایتگری غیرمستقیم در نقش فاعل و قابل اشاره کرد.

دکتر سید محمد حکاک قزوینی همچنین عوامل بیرونی تأثیرگذار را در شرایط و جامعه امروزی مهم دانسته و ضمن اشاره به اولویت دار بودن و مأموریت و نقش اصلی آموزش  در دانشگاه‌ها، به انتقاد از تولید مقاله‌های پژوهشی در بخش تحصیلات تکمیلی پرداخته و تغییر و بازنگری در آیین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی را با نگاه و رویکرد آموزش محور ضروری دانست.

در بخش دوم جلسه، آقای دکتر خانمحمدی خرمی ضمن اشاره به فرایندی بودن آموزش، به ورودی‌ها، فرایندها و خروجی‌های دانشگاه اشاره داشته و اصلی ترین ورودی و عناصر دانشگاه را استاد و دانشجو بیان کرد و کیفیت عملکرد آنها را به متغیرهای در حال تغییر مداومی وابسته دانست. وی آموزش و پژوهش را مکمل یکدیگر دانست و ضرورت توجه به آمایش و مأموریت دانشگاه‌ها با توجه به تخصص و زمینه‌های پژوهشی استادان و همچنین توجه به شاخص‌های آموزشی در پایه‌های تشویقی و ارتقاء مرتبه را لازم قلمداد کرد.

در بخش سوم نشست، برخی از اعضای هیأت علمی نظرات و مباحثی در حوزه آموزش و نقش استاد در تربیت نسل جدید دانشجویان را مطرح نمودند.

در بخش پایانی نشست نیز آقای دکتر بهرام نژاد، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن قدردانی از حضور اعضای هیأت علمی در نشست بر ضرورت و ادامه دار بودن این نشست‌ها تأکید کرد و در جمع بندی نشست به مؤلفه‌هایی چون هدایت گری تخصصی، خبره بودن، به روز بودن، اشتیاق و علاقه، ارزیابی حرفه ای از خود، پایش گری، تنظیم و بررسی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجو، مدیریت کلاس درس، نقش تسهیل گری یادگیری و مربیگری استاد در ارتقای کیفیت آموزش اشاره داشت.