همزمان با دهه سرآمدی آموزش و گرامیداشت مقام استاد و در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1404، اولین نشست و کارگاه آموزشی با عنوان" جایگاه و تأثیر استاد در نظام آموزشی" روز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه در دانشگاه برگزار شد.
این نشست با ارائه آقایان دکتر سید محمد حکاک قزوینی استاد گروه آموزشی فلسفه و دکتر محمدرضا خانمحمدی خرمی استاد گروه آموزشی شیمی و با حضور و مشارکت حدود 80 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به شیوه حضوری در تالار اجتماعات بوستان توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد.
در بخش اول نشست دکتر سید محمد حکاک قزوینی دو رکن اصلی آموزش را استاد و دانشجو و در این دو رکن، ویژگیهای تأثیرگذار را استعداد، علاقه و انگیزه دانست. وی در ادامه از دیگر ویژگیهای تأثیرگذار استاد به قدرت بیان، شخصیت رشد دهنده استاد، هدایتگری غیرمستقیم در نقش فاعل و قابل اشاره کرد.
دکتر سید محمد حکاک قزوینی همچنین عوامل بیرونی تأثیرگذار را در شرایط و جامعه امروزی مهم دانسته و ضمن اشاره به اولویت دار بودن و مأموریت و نقش اصلی آموزش در دانشگاهها، به انتقاد از تولید مقالههای پژوهشی در بخش تحصیلات تکمیلی پرداخته و تغییر و بازنگری در آیین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی را با نگاه و رویکرد آموزش محور ضروری دانست.
در بخش دوم جلسه، آقای دکتر خانمحمدی خرمی ضمن اشاره به فرایندی بودن آموزش، به ورودیها، فرایندها و خروجیهای دانشگاه اشاره داشته و اصلی ترین ورودی و عناصر دانشگاه را استاد و دانشجو بیان کرد و کیفیت عملکرد آنها را به متغیرهای در حال تغییر مداومی وابسته دانست. وی آموزش و پژوهش را مکمل یکدیگر دانست و ضرورت توجه به آمایش و مأموریت دانشگاهها با توجه به تخصص و زمینههای پژوهشی استادان و همچنین توجه به شاخصهای آموزشی در پایههای تشویقی و ارتقاء مرتبه را لازم قلمداد کرد.
در بخش سوم نشست، برخی از اعضای هیأت علمی نظرات و مباحثی در حوزه آموزش و نقش استاد در تربیت نسل جدید دانشجویان را مطرح نمودند.
در بخش پایانی نشست نیز آقای دکتر بهرام نژاد، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن قدردانی از حضور اعضای هیأت علمی در نشست بر ضرورت و ادامه دار بودن این نشستها تأکید کرد و در جمع بندی نشست به مؤلفههایی چون هدایت گری تخصصی، خبره بودن، به روز بودن، اشتیاق و علاقه، ارزیابی حرفه ای از خود، پایش گری، تنظیم و بررسی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجو، مدیریت کلاس درس، نقش تسهیل گری یادگیری و مربیگری استاد در ارتقای کیفیت آموزش اشاره داشت.