درج شده توسط: مدیر سایت

همایش وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد

16 Dec 2012

کد خبر : 860841

تعداد بازدید : 2

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، فرزند شهید آیت الله مفتح در همایش وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: سابقه علم و دانش در کشورهای اسلامی از جمله ایران به حوزه های علمیه بازمی گردد به طوری که قرن ها قبل علومی مانند طب، نجوم، ریاضی و غیره در حوزه تدریس شده و تدریس علوم در حوزه، گسترده تر بوده است.

محمد مهدی مفتح ادامه داد: دانشمندان بزرگی در علوم طب، هندسه، شیمی و علوم مختلف وجود دارند، چهره های شاخص و علمایی از این حوزه ها برخواستند.

وی با اشاره به اهداف تأسیس دانشگاه در زمان پهلوی عنوان کرد: یکی از اهداف تأسیس دانشگاه در زمان رژیم پهلوی، تضعیف حوزه های علمیه بود تا با آمدن دانشگاه، حوزه ها حذف شوند زیرا مبنای حوزه با حکومت های وابسته مانند پهلوی ناسازگار بوده و نمی توانست جباران و حکام وابسته مانند حکومت پهلوی را تحمل کند.

فرزند شهید آیت الله مفتح عنوان کرد: آنها برای اینکه این سنگر را بردارند و دیانت جوانان ما را در معرض حمله قرار دهند، دانشگاه را تأسیس کردند که برای برخورد با این موضوع، برخی از متدینان به اجازه نمی دادند فرزندان شان در دبیرستان و دانشگاه تحصیل کنند و این کار نیز برای حفظ دین و اعتقاد بود.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) در راستای گرفتن این سنگر(دانشگاه) برخواستند و شخصیت های مانند شهید مفتح و شهید مطهری وارد شدند تا این سنگر را بگیرند.

مفتح تصریح کرد: زمانی که شهید مفتح از حوزه علمیه قم وارد دانشگاه شدند، برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند و شناخت کاملی نسبت به دانشگاه یابند، به عنوان دانشجو سر کلاس های دانشگاه حاضر شدند.

وی اعلام کرد: شهید مفتح با وجود اینکه در قم مستقر بوده و تدریس می کردند به سختی به تهران آمده و سر کلاس ها حاضر می شدند و همان زمان نیز عده ای به ایشان اعتراض داشتند که چرا حوزه را رها کرده و به دانشگاه رفتند در حالی که ایشان برای احساس تکلیف شرعی که داشتند و همچنین برای اینکه بتوانند آرمانی که امام (ره) داشتند را محقق کنند، به دانشگاه رفتند.

نماینده مردم رزن در مجلس هشتم یادآور شد: البته این تنها اقدام ایشان نبود به طوری که ایشان مدرسه حقانی، دبیرستان دین و دانش و غیره را نیز تأسیس کردند؛ ایشان در طول عمر 51 ساله خود در زمینه های مختلفی چون مبارزات، تلاش برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و در مصر، سوریه و لبنان قدم برداشتند و امروز حاصل آن بذرهایی که آن سال ها کاشته شد را مشاهده می کنیم که با بیداری اسلامی به ثمر نشسته است.

وی تأکید کرد: ایشان با همه گرفتاری ها و مسئولیت هایی که در اوایل انقلاب داشتند، ولی توجه شان نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه کم نشد و با جدیت پیگیر این موضوع شدند و شهادت این عالم بزرگ حوزوی در مقابل دانشگاه، سمبلی برای پیوند همیشگی است که در تاریخ باقی ماند.

مفتح با اشاره به تشکیل نهاد نمایندگی رهبری در راستای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها از اساسی ترین اقدامات در این راستا است که این نهاد مهمترین مسیر تحقق این وحدت است.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در پیچ و نقطه عطفی در دنیا رخ داده است و امروز توجهی به معارف اسلامی با نهضت بیداری اسلامی شده است و جنبش هایی که به ظاهر اسلامی نیستند مانند جنبش وال استریت، اما مبارزه با ستمگری و ظالم را که از مهمترین معارف دینی ماست را دارند و ان شاالله اینها بسترهایی برای آمادگی دنیا برای ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.

 در ادامه مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه امام حسن مجتبی (ع) قزوین اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه بسیار مهم است،  730 آیه در قرآن کریم و بیش از 6 هزار آیه مربوط به علم و تفکر است و در این آیات در خصوص ارزش ذاتی علم، علم مفید و غیره آمده است.

حجت الاسلام شعبان تقی خانی تأکید کرد: علم و دین با یکدیگر تضاد ندارند به طوری که امام علی (ع) فرموده اند: علم و ایمان با هم هستند و اگر جدا شدند آتش فتنه می شوند.

وی با اشاره به پیشینه حوزه در علوم مختلف افزود: این درست نیست که بیان شود حوزه فقط به ایمان و دانشگاه فقط به علم می پردازد زیرا بسیاری از علوم در گذشته در همین حوزه های علمیه تدریس شده و علمای بزرگی از حوزه در علومی نظیری طب، ریاضیات و غیره برخواستند.

این استاد حوزه علمیه قزوین یادآور شد: بنیانگذاران بسیاری از این علوم، دانشمندان حوزوی بودند و بسیاری از نظریات علمی نیز مربوط به دانشمندان و علمای اسلام است و تنها سه قرن است که دانشمندان غرب از ما جلوتر افتاده اند.

وی اشاره به توطئه دشمن در جدایی دانشگاه و حوزه گفت: دشمن به دلیل اینکه اگر دانشگاه با حوزه وحدت داشته باشد، نمی تواند به توطئه ها شوم خود دست یابد، به دنبال این است که این دو با هم وحدت نداشته باشند.

حجت الاسلام تقی خانی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت است و در روایت ها آمده است با معرفت خداست که علوم کامل می شود بنابراین باید در راستای تقویت هرچه بیشتر این وحدت گام برداشت.

انتهای پیام/