درج شده توسط: مدیر سایت

نشست ریاست دانشگاه با اساتید منتخب دانشگاه های افغانستان

06 Jul 2011

کد خبر : 857962

تعداد بازدید : 3

در ابتدای این دیدار که صبح روز پنج شنبه شانزدهم تیر ماه در سالن جلسات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزارشد، عباس گنجی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد این نشست دستاوردهای خوبی برای همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با دانشگاه های افغانستان داشته باشد.

سپس نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالیه افغانستان ضمن تشکر از برگزاری این نشست به معرفی بخش فرهنگ و علوم در کشور افغانستان پرداخت و خواستار دریافت بورس تحصیلی برای دانشجویان افغان شد.

یکی از اساتید افغانی حاضر در این نشست با توجه به حضور جوانان تشنه کسب دانش در افغانستان خواستار اعزام اساتید ایرانی به دانشگاه های افغانستان شد.

وی ابراز داشت: افغانستان در سال های اخیر آسیب های زیادی دیده و نیاز به باز سازی دارد خیلی از کشور ها علاقه دارند با افغانستان رابطه داشته باشند اما ما به دلایل مختلفی علاقمند به رابطه با ایران هستیم زیرا چه از نظر مسافت و چه قرابت دینی و فرهنگی ملت ما با شما اجین است، مشکل اصلی ما در حوزه فناوری های نوین است که از شما کمک می خواهیم.

یگی دیگر از اساتید افغانی ضمن اشاره به فرار مغزها بعنوان مشکل اصلی افغانستان بیان داشت: ما از سه دهه نابسامانی آسیب زیادی دیدیم ساختمانها و منابع علمی ما به یغما رفت. از جمهوری اسلامی ایران برای کمک هایش تشکر می کنیم و من از مسئولین علمی ایران درخواست ارسال کتابهای مختلف علمی را به کشور خود دارم.

سایر اساتید هم نقطه نظراتی از جمله کمبود وسایل و امکانات آزمایشگاهی و کتب در حوزه علوم پایه ، نیاز به انجام امور تحقیقاتی مشترک، تجهیز آزمایشگاه ها، نیاز مبرم درحوزه روش تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، ضعف در بخش روانشناسی، نیازبه آموزش زنان و آلودگی هوا در افغانستان را بیان داشتند و خواستار کمک جمهوری اسلامی ایران شدند.

در پایان ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ضمن خوش آمد گویی به اساتید دانشگاه های افغانستان گفت: خود باوری و حرکت بر اساس ارزش های اسلامی از آرمان های انقلاب اسلامی است، در سه دهه گذشته در جمهوری اسلامی با تمام دشمنی ها و سنگ اندازی های اجانب، مردم ثابت کردند که با توکل به خدا و تکیه به توانمندی های خود می تواند به مدارج علمی برسند که در این امر به لطف خدا موفق هم بوده اند.

عبدالعلی آل بویه در ادامه افزود: همسایگی همکیشی و همزبانی سه شاخصه مشترک ایرا ن وافغانستان است و جای بسی خوشحالی است که بتوانیم همکاری های گسترده ای در زمینه های علمی و فرهنگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم دین خود را در عرصه بین المللی بشناسانیم باید توان علمی خود را بالا ببریم، توانایی این کار در افغانستان به خوبی وجود دارد چون نیروی انسانی مستعد و خوبی دارد، کشورهایی که در افغانستان مراکز علمی دارند روی نیروی انسانی شما سرمایه گذاری کرده اند، اما مشترکاتی که افغانستان با جمهوری اسلامی ایران دارد با هیچ کشور دیگری تا این حد نیست.

ریاست دانشگاه بیان داشت: دانشگاه ما زاییده انقلاب اسلامی است و امروز در مقاطع دکتری در رشته هایی وارد شدیم که در هیچ دانشگاهی در این حوزه فعالیتی نشده است. مشکلاتی که مطرح شد شرح رنج شما بود و چون از دلتان برخاسته بود بر دل ما نشست اما برای تحقق آنها محدودیت های زیادی داریم ولی به هر حال تمام تلاش خود را معطوف برآوردن این نیازها می کنیم، دانشگاه ما آماده پذیرش دانشجویان افغانستان در تمام مقاطع تحصیلی به شکل بورس و غیر بورس هستیم و در تعطیلات بین ترم می توانیم اساتید خود را برای برگزاری دوره های فشرده به افغانستان اعزام کنیم و همچنین در حوزه انتشارات هم تا حد توان کتب علمی مختلفی در اختیارتان خواهیم گذاشت.

آل بویه ابراز داشت: برگزاری همایش های مشترک زمینه دیگری برای کار و فعالیت در دانشگاه های دو کشور است و علاقمند هستیم که پردیسی از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در کشور افغانستان ایجاد کنیم تا حضور پررنگی در کشور شما داشته باشیم البته شرط آن تأمین فضای فیزیکی مناسب است.

در ادامه اساتید منتخب دانشگاه های افغانستان ضمن ادای احترام به ساحت شهدای گمنام مدفون در صحن مقدس دانشگاه از دانشکده های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی بازدید کرده و در پایان نشستی با دانشجویان افغانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) داشتند.