درج شده توسط: مدیر سایت

فارسی دومین زبان جهان اسلام و فضای مجازی است

14 Feb 2012

کد خبر : 859352

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، محمد رضا دهشیری در مراسم اختتامیه نخستین دوره دانش افزایی استادان زبان و ادبیات فارسی، شرق شناسی و ایران شناسی 12 کشور جهان که در این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: در این چند روزی که در جمهوری اسلامی ایران حضور داشتید و از نزدیک ایران را دیدید و مشاهده کردید تصویری که از ایران در خارج از کشور ارائه می کنند با تصویری که شما از درون دیدید، متفاوت است.

وی ادامه داد: رسانه های غربی برای تخریب چهره ایران اقداماتی را دارند و فضاسازی و تبلیغات منفی می کنند که با واقعیت مطابقت ندارد و شما توانستید از نزدیک واقعیت های جامعه ایران را دیده و این موضوع می تواند دستاورد سفر شما به کشور ایران باشد و خواهشمندیم این دستاوردها را به دانشجویان خود منتقل کرده و هم اینکه در جامعه رسانه ای خود منعکس کنید تا جامعه شما با واقعیت های جامعه ایران بیشتر آشنا شوند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به بیداری اسلامی اضافه کرد: در فضای کنونی که فضای بیداری اسلامی است با توجه به بیداری معاصر در جهان به ویژه جنبش های جدید اجتماعی در اروپا و آمریکا نیاز بیش از حد به یک اندیشه جایگزین نظام سرمایه داری احساس می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه نظام لیبرال دموکراسی با مشکلات عدیده ای روبروست، جهان درصدد یافتن الگوی جایگزین است و این الگو می تواند استقلال، خودباوری و عدالت را برای تمامی ملت ها به ارمغان آورد، بنابراین بسیاری از اندیشمندان علاقه دارند تجارب جمهوری اسلامی را در زمینه مردم سالاری اسلامی بررسی کنند.

دهشیری تصریح کرد: در این راستا یکی از راه ها این است با تمامی متون فارسی موجود انس گرفته و به آن منابع اصلی رجوع کنند و این فرصت برای همه فراهم نیست و شما اساتید در این راستا نقش موثری را در تربیت کسانی که این اندیشه را بازشناسند و دریابند، دارید که اندیشه استقلال خواه و عدالت گرا در ایران بر چه مبانی استوار است.

وی تأکید کرد: نقش شما در تربیت دانش پژوهان زبان فارسی و آشنایی با اندیشه های موجود در ایران حائز اهمیت است و همچنین قدر شغل معلمی خود را بدانید و رشته ای که در آن فعالیت دارید.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام کرد: زبان فارسی دومین زبان جهان اسلام و دومین زبانی است که بیشترین کاربر را در فضای مجازی بعد از زبان چینی دارد و میزان بهره گیری از زبان فارسی نیز روز به روز در حال افزایش است و شما می توانید در آشنایی دانش آموزان با واژگان ادبیات فارسی موثر باشد.

وی خطاب به اساتید زبان فارسی خاطر نشان کرد: شما سفیران فرهنگی ایران هستید که می توانید پیام واقعی موجود در ایران را به جامعه خود تبیین کرده و توضیح دهید و ما معتقد هستیم زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلامی و فضای وب این ظرفیت را دارد از جنبه بین المللی برخوردار شده و در مجامع بین المللی نیز به عنوان زبان بین المللی مورد استفاده قرار گیرد و این امر نیز نیازمند مساعدت شما است تا در زمینه گسترش زبان فارسی گام های موثری را بردارید.

دهشیری یادآور شد: شما در کشورتان می توانید در مراکز گردشگری، زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان هایی که برای گردشگری گذاشته می شود، انتخاب کنید تا آشنایی با این زبان هرچه بیشتر صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین گزارش سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را نوشته و برای ما ارسال کنید و ما نیز به سه مورد از بهترین گزارش ها، هدایای فرهنگی را خواهیم داد و ان شاالله این گزارشان در مجموعه ای چاپ خواهد شد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: همه شما تجارب بسیاری برای آموزش زبان فارسی اندوخته اید و سعی کنید حداقل یک نفر را به عنوان جانشین خود تربیت کنید که آموخته های شما را فرا گرفته و نسل آموزگار زبان فارسی روز به روز بالنده تر شود و امیدواریم این دوره آموزشی آغازی برای دوره ها و بازدیدهای بعدی باشد.

وی با تشکر از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در برگزاری این دوره آموزشی گفت: از ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که زحمت بسیاری کشیدند که همکاری های سازمان ارتباطات اسلامی با داین انشگاه به ویژه در گسترش زبان فارسی سامان گیرد و این دوره محصول تعامل مشترک این دو نهاد علمی و فرهنگی است و از حضور فعالانه شما نیز در این دوره تشکر می کنیم و امیدواریم این دوره ها اموزنده برای شما بوده باشد.

در ادامه سرپرست دانشجویان غیرایرانی و مسئول مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: شما اساتید در کنار هم 35 دوست از 12 کشور هستید که همه در رشته زبان فارسی فعالیت می کنید و ارتباط خود را به لحاظ علمی و فرهنگ فارسی داشتید.

سید محمد میرحسنی افزود: اسلام با همه غنای خود به هر کجا رفت زبان آنجا را تغییر داد به جز زبان فارسی که اسلام را فارسی زبانان پذیرفتند و به اسلام خدمت کردند.

در ادامه استاد زبان فارسی دانشگاه قزاقستان بیان کرد: همه ما که اینجا آمده ایم رشته مان زبان فارسی است و در کشور خود با این رشته کار می کنیم و در واقع زبان فارسی را در کشورهای مختلف تبلیغ می کنیم.

عایشه موکاشوا افزود: ما سعی می کنیم که زبان شیرین فارسی را به دانش آموزان یاد دهیم و در این دوره آموزشی نیز از روش استادان استفاده کردیم و امیدواریم همه با هم و متحد زندگی کنیم.

جهانگیر اقبال استاد دانشگاه کشمیر هند نیز در ادامه گفت: از دیدار ملت ایران خوشحال شدم که این کشور نقش خوبی دارد و ما از برگزاری این دوره لذت بردیم و به مکان های خوبی رفتیم و اساتید خوبی نیز تدریس کردند و امیدواریم در آینده دوره ای دیگر را داشته باشیم.

انتهای پیام/
عکس: امیر علی اکبر بیک