درج شده توسط: مدیر سایت

دیدار رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان با دانشجویان دانشگاه

01 Dec 2012

کد خبر : 860734

تعداد بازدید : 4

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان در نشست با دانشجویان افغانستانی در این دانشگاه که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی برگزار شد، بیان کرد: یکی از پدیده های ناگواری که در کشور افغانستان وجود دارد، مهاجرت است که این مهاجرت ریشه در مشکلات دارد.

محمد محقق ادامه داد: با وجود اینکه ملت افغانستان اهل یک کشور است ولی در 40 کشور زندگی می کند چرا که سرزمین ما امن نیست و حکومت ها و کسانی آمدند و فضا را طوری رقم زدند که مردم به کشورهای مختلف مهاجرت کردند.

وی افزود: مهاجرت دو شکل دارد، مهاجرت اختیاری و اجباری که مهاجرت اختیاری اگرچه موجب ضعف و محنت می شود ولی پیشرفت را به دنبال دارد که مهاجرت علمی برای کسب دانش، مهاجرت اقتصادی برای کسب درآمد و مهاجرت برای سیر در جهان از جمله مهاجرت های اختیاری است.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان عنوان کرد: مهاجرت اجباری نیز مهاجرتی است که صحنه زندگی در کشوری برای مردم تنگ شده است و مردم مجبور به مهاجرت می شوند و در این نوع از مهاجرت گاهی خود فرد اقدام به سفر می کند و گاهی قدرتی حاکم آنها را از سرزمین شان بیرون می کند.

* دانشجویان افغانستانی نباید کشور خود را فراموش کنند

وی تأکید کرد: مردم افغانستان به دلیل تنگ شدن صحنه زندگی مهاجرت کردند و امروز این مصیبت بر سر مردم افغان آمده و در بسیاری از کشورهای جهان پراکنده هستند و باید این ضعف را با حسن تدبیر به فرصت تبدیل کرد.

محقق اعلام کرد: شما دانشجویان باید درس خوانده و به کشورتان بازگردید؛ بسیاری از تحصیل کرده های افغانی در ایران تحصیل کردند و در افغانستان فرصت های بسیاری برای حضور شما دانشجویان وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم بازگشت مردم مهاجر افغانستان به کشورشان توضیح داد: زمینه کار و حضور در عرصه های مختلف صنعتی، زراعت و غیره در افغانستان وجود دارد و دانشجویان باید بعد از تحصیل به افغانستان بازگردند و کشور خود را فراموش نکنند و آن را بسازند.

رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان یادآور شد: دانشجویان باید توجه داشته باشند که اگر صحنه را خالی کنند، کس دیگری جای آنها را اشغال می کند و حضور گسترده مردم مانع حضور تروریست می شود و دانشجویان باید این حس را در مردم تقویت کنند که وطن را به عنوان جایگاه اصلی و همیشگی خود بدانند.

* مسئولان ایرانی همواره همراه ملت افغانستان بودند

در ادامه سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران حضور یافتیم، کشوری که دوست، برادر، همسایه، هم دین، هم فرهنگ و هم سرنوشت با جمهوری اسلامی افغانستان است.

نصیر احمد نور اضافه کرد: باید از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری از صمیم قلب تشکر کنیم که بیش از سه دهه در مصیبت ها همراه ملت افغانستان بودند و از مهاجران این کشور پذیرایی کردند.

وی اضافه کرد: سپاسگزاری دیگری که باید از مسئولان کشور ایران داشته باشیم، برای فراهم کردن فرصت تحصیل برای دانشجویان افغانستانی است به طوری که درب دانشگاه های خود را به روی دانشجویان افغانستانی باز گذاشتند.

نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: امروز قشر قابل ملاحظه تحصیل کرده در افغانستان در ایران تحصیل کرده اند که این امر به همدلی و تحکیم هرچه بیشتر پیوندها میان دو کشور کمک می کند و در تحکیم روابط و انتقال دوستی و برادری به نسل های آینده نقش مهمی دارد.

* سفارت افغانستان بیشترین مراجعه کننده را در بین سفارت خانه ها در تهران دارد

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان افغانستانی توضیح داد: برای حضور در جمهوری اسلامی ایران، یک ماه مسائل مربوط به اوضاع مهاجران و هموطنان در ایران را بررسی کردم و یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه دانشجویان افغانستانی وجود داشت، نداشتن پاسبورت یا گذرنامه بود.

نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با توجه به این امر، درصدد برآمدیم تا این مشکل را رفع کنیم تا هر شهروند افغانی که می خواهد پاسبورت داشته باشد با موانعی روبرو نباشد که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

نصیر احمد نور با اشاره به حمایت سفارت افغانستان از مردم این کشور یادآور شد: سفارت، خانه مشترک هر تبعه افغانستانی است، سفارت، محکمه و دفتر حزب و یا جریانی نیست بلکه وظیفه رسیدگی به امور همه شهروندان را بدون تبعیض دارد.

وی ادامه داد: البته توفیق در ارائه خدمت به شهروندان افغانستانی نیازمند همکاری همه مراجعان است، سفارت، ارگان دولتی است و محدودیت هایی به لحاظ امکانات و غیره دارد و هیچ سفارت خانه ای در تهران مانند سفارت افغانستان شلوغ نیست.

* مرزهای جغرافیایی نمی تواند بین ملت ایران و افغانستان جدایی افکند

در ادامه معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: پیوند ملت ایران و افغانستان پیوندی زبانی، دینی و حتی ملی است و این پیوند ها فراتر از آن است که مرز جغرافیایی بتواند جدایی افکند.

محمد حکاک افزود: این مرزهای جغرافیایی کمتر از دو قرن است که بین ملت ایران و ملت افغانستان ایجاد شده است و پیوند دانشجویان ایرانی و افغانستانی نیز بسیار زیاد است و افغانی ها در این دانشگاه هم از عزت میهمان و هم از عزت میزبان برخوردار هستند.

گفتنی است در پایان این مراسم محمد محقق رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان و نصیر احمد نور سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در مزار شهدای گمنام دانشگاه حضور یافته و با قرائت فاتحه، یاد شهدا را گرامی داشتند.

انتهای پیام/