درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری مراسم تقدیر و معارفه ریاست دانشگاه

16 Feb 2014

کد خبر : 864797

تعداد بازدید : 2

 به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، عبدالحسین فریدون در مراسم تقدیر و معارفه رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که در سالن اجتماعات شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: ما در نظامی زندگی می کنیم که قبل از انقلاب، تعداد دانشگاه ها به تعداد انگشتان دست بود و امروز در هر شهر، دانشگاه هایی با ویژگی های خاص وجود دارد.

وی ادامه داد: به دنبال حماسه بزرگی که مردم و دانشگاهیان آفریدند، انتظاراتی از دولت وجود دارد که دانشگاهیان این قشر فرهیخته انتظارانی دارند که وظیفه وزارت علوم و دانشگاه ها است که به عنوان مجموعه ای که موتور پیشران توسعه علمی کشور هستند، این انتظارات را تأمین کرده تا دانشگاه ها با فضای پرنشاط این رسالت را انجام دهند.

 

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: نکته اول و بسیار مهم که باید سرلوحه کار ما باشد، حفظ کرامت و حرمت افراد اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان است که این امر باید مورد توجه باشد.

وی اعلام کرد: نکته دیگر وجود فضای آرام به دور از تنش های سیاسی و سلیقه ای و حاکمیت ارکان اصلی دانشگاه یعنی هیئت امنا، هیئت رئیسه و شورای دانشگاه است که باید سعی کنیم با انتخاب افراد علمی، شایسته و شایسته سالاری جایگاه این ارکان را فراهم کنیم.

فریدون تأکید کرد: افرادی که در این ارکان ها مشغول به کار می شوند باید محبوبیت، مدیریت و تجربه لازم را داشته و در راستای ارتقای علمی دانشگاه تلاش کنند، همچنین قانونمند کردن دانشگاه ها نکته مهم دیگری است که در احقاق حقوق اساتید و کارکنان موثر است و ان شاالله به کمک مدیران و جایگزین کردن قوانین قدم های خوبی را در این راستا برداریم.

وی توضیح داد: زمینه و محیط دانشگاه را باید به گونه فراهم کنیم که دستگاه های امنیتی و انتظامی و دیگر دستگاه که وجودشان در دانشگاه ها ضروری است، فضای امن برای اساتید و دانشجویان فراهم کنند و محیط دانشگاه باید نقدپذیر و نقاد باشد.

مشاور ارشد وزیر علوم با اشاره به اهمیت مدیریتی مشارکتی گفت: مدیریت مشارکتی می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند و درصدد تدوین آیین نامه ای هستیم که مدیران گروه با نظر و رأی اساتید انتخاب شوند و اعتقاد ما این است که دانشگاه ها، مرکز فرهیختگان است و اداره محیط های دانشگاهی توسط فرهیختگان سخت نیست.

وی تصریح کرد: باید تشکل های صنفی، کارمندی و انجمن های علمی و صنفی ما بتوانند در چارچوب مقررات و قوانین تنظیم شده فعال باشند و دانشجویان و اساتید در محیط شاداب فعالیت کنند.

فریدون با بیان اینکه باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم، گفت: تمامی مقررات باید در جهتی باشد که تمام نیروها ضمن رعایت خطوط قرمز و اعتقاد نظام در محیطهای دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و از توان علمی اینها استفاده شود.

وی یادآور شد: باید از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود و در دانشگاه ها این افراد را به کار گیریم؛ ارتباط بین المللی دارد به کمک دولت فراهم می شود و ارتباط با دیگر کشورها از ضروریات است که در محیط های علمی باید حاکم باشد و ان شاالله دانشگاهیان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و تبادل علمی و تبادل دانشجو داشته باشیم.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم منطقه ای شدن پژوهش ها اظهار کرد: پژوهش ها باید جهت داده شود و باید از پراکندگی کارها جلوگیری کنیم و ما باید پژوهش ها را منطقه ای کرده و نیازهای منطقه ای بررسی شود و فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها باید بر اساس نیاز منطقه باشد و البته دانشگاه ها باید بین المللی بدانند ولی فعالیت ها را باید منطقه ای کنیم تا مردم از اثرات دانشگاه ها بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر 4 میلیون دانشجو و 60 هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم و باید به کیفیت فعالیت ها اندیشید و رشته های مورد نیاز منطقه، کشور و هدفمند باشد.

فریدون عنوان کرد: فعال کردن انجمن های علمی در دانشگاه ها می تواند زمینه فعالیت علمی دانشجویان را فراهم کند؛ دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیردولتی از نظر تعداد دانشگاه ها و ایجاد فضای آموزشی در سال های اخیر توسعه پیدا کرده اند و باید جهت دهی کرده و از امکانات به صورت بهینه استفاده کنیم و ما در سال جاری نزدیک 400 هزار صندلی خالی دارم.

وی یادآور شد: یکی از برنامه های دولت تکمیل چرخه علم و در واقع تبدیل علم به تولید و ثروت است که نقش عمده این امر بر عهده دانشگاه ها است که باید برنامه ریزی کرده و بکوشیم هر دانشجوی ما بعد از فارغ التحصیلی کارآفرین باشد.

مشاور ارشد وزیر علوم با اشاره به نقش دانشگاه ها در حوزه فرهنگی افزود: نقش دانشگاه ها در بُعد فرهنگی نیز مهم است و اگر گشایش فرهنگی در دانشگاه داشته باشیم این گشایش فرهنگی در همه اقشار ایجاد می شود.

 همچنین در این مراسم آیت الله باریک بین به نقش مهم و حساس دانشگاه ها در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر و تحول زیادی داشته اند چرا که قبل از انقلاب اسلامی دانشگاه ها مراکز تربیتی نیروهای خدمتگزار استثمارگران و رژیم وابسته به بیگانگان بود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: البته نیروهای مومن به استقلال این میهن، چه دانشجویان و چه اساتید که بخاطر آن جو خفقان کاری نمی توانستند انجام دهند ولی در این زمینه فعالیتهایی در زمینه پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، فعالیت های شایانی را انجام دادند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین به وضعیت مطلوب دانشگاه ها اشاره و بیان داشت: مدعی نیستیم که وضعیت دانشگاه ها مطلوب و ایده آل است و باید بدانیم تا رسیدن به آن شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی حرکت علمی دانشگاه ها را یک حرکت خوب دانست و افزود: آنچه مهم است حرکت اصلاح شده دانشگاه هاست ولی باید تلاش کنیم که این ثمرات نصیب جامعه ما شود.

آیت الله باریک بین یادآور شد: خوشبختانه جهت حرکت دانشگاه ها خوب است که امیدواریم با تلاش اساتید و دانشجویان، حرکت علمی و فرهنگی دانشگاه ها را به وضع مطلوب برسانیم.

وی به نقش دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در کشور اینچنین اشاره کرد: در زمان تاسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، خیلی از شهرهای مختلف کشور کاندیدای تاسیس آن بودند که خوشبختانه به دلیل موقعیت مناسب و برجسته شهر قزوین و با پیشینه گران سنگ علمی، این دانشگاه در شهر قزوین تاسیس شد.

نماینده مقام معظم رهبری ادامه داد: علی رغم اقدامات مفید و تلاش های ارزنده صورت گرفته توسط مدیران این دانشگاه در طول این چند سال به دلایل مختلف آن طور که به نام و نشان امام راحل و موقعیت استان شاهد رشد و تعالی این دانشگاه نبودیم.

در ادامه استاندار قزوین بیان کرد: جزو آرزوهای دیرینه ما بوده و هست که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به جایگاهی برسد که نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین الملل ایفای نقش کند و تا به امروز نیز مسئولان در این راستا تلاش کردند.

مرتضی روزبه اعلام کرد: این دوران فرصت خوبی است و از مدیران دانشگاه تقاضا داریم که از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند و با افتخار باید بگوییم که رهبری پرچم دار رشد علمی کشور هستند و رئیس جمهور نیز تأکیدات جدی در این حوزه دارند که این یک فرصت است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی یادآور شد: ما در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) این ظرفیت را می بینیم که در حوزه علوم انسانی اسلامی و ادبیات فارسی ورود جدی داشته باشد و ما با تمام وجود در خدمت این دانشگاه هستیم تا مانند ستاره ای در آسمان کشور و بین المللی بدرخشد.

در ادامه رئیس سابق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین اظهار کرد: از فروردین سال 70 اولین رئیس دانشگاه معارفه شد و تاکنون 22 سال می گذرد و دهمین رئیس منصوب شده است که این موضوع خود از موانع است چراکه در 20 سال، این دانشگاه 10 رئیس داشته و به طور متوسط دو سال در دانشگاه حضور داشتند.

 عبدالعلی آل بویه افزود: از زمان حضور در این دانشگاه تلاش کردیم در راستای رشد و اعتلای این دانشگاه گام برداریم و این تلاش ها در مقابل عظمت و خدمات امام خمینی (ره) ناچیز است.

 وی تصریح کرد: هر زمان در کشور رئیس جمهور و مجموعه وزارتی و استان همدل و همصدا با دانشگاه بودند، آن دوران، دوران رشد و شکوفایی بود.

 رئیس سابق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین اعلام کرد: باید بدانیم که مدیریت دانشگاه، فردی نیست و دانشگاه تنها نهادی است که نخبه می پروراند و بافت سازمانی آن نیز سه نسل مختلف دانشجو، استاد و کارمند است.

 وی تأکید کرد: همه می دانند مدیریت دانشگاه جمعی است و باید خرد جمعی در آن حاکم باشد و رئیس دانشگاه هیچگاه نمی تواند حرف خود را تحمیل کند و اگر یک مدیر تنها بماند و درب اتاقش را به روی همه ببندد نمی تواند موفق شود و باید همه او را همراهی کنند.

آل بویه خاطر نشان کرد: اگر امروز این دانشگاه 13 مجله علمی و تخصصی دارد، 13 هزار و 500 متر مربع فضا احداث کرده و اولین دانشگاهی است که در عرصه آینده پژوهی وارد شده و تعداد دوره های دکترا را به 20 دوره رسانده است به برکت نام امام خمینی (ره) و تلاش و زحمات همه دانشگاهیان است.

سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است که در سال 62 با اهدافی والا به تصویب مجلس رسید.

سید ابوالحسن نایئنی اضافه کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توانسته در راستای تربیت نیروی متعهد و خلاق و در سه بُعد منطقه ای، ملی و بین المللی گام بردارد و با تولید علم و دانش مبتنی بر آموزه های اسلامی به نیازهای آموزشی خیل علاقمندان پاسخ دهد.

وی با اشاره به رئوس برنامه های دانشگاه تصریح کرد: توسعه کیفی آموزش و پژوهش، راه اندازی رشته های مورد نظر منطقه ای، تأکید بر تعامل اقشار دانشگاهی بر اساس عزت و کرامت افراد، جذب استعدادهای درخشان، گسترش ارتباطات علمی و بین المللی با مراکز پژوهشی، راه اندازی آموزها مجازی، پرهیز از برخوردهای سلیقه ای و قانونمند شدن همه امور در همه بخش ها، ارتقا سطح رفاهی دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، گسترش فضاهای کالبدی آموزشی، پژوهشی و رفاهی و غیره از جمله برنامه هایی است که در دستور کار ما قرار دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم، با حضور آیت الله هادی باریک بین نماینده ولی فقیه در استان قزوین، عبدالحسین فریدون مشاور ارشد وزیر علوم، مرتضی روزبه استاندار قزوین و حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین، از عبدالعلی آل بویه لنگرودی تقدیر و سید ابوالحسن نائینی به عنوان سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) معرفی شد.

انتهای پیام/