سیدعلی قاسمزاده گفت: در جامعه ما دوگانههایی همچون علم و عمل، علم و تجربه و علم و ثروت شکل گرفته است که این دوگانهها نیاز به بازخوانی دارد. و نباید از همان دوران تحصیلات ابتدایی به این دوگانه های کاذب دامن زد.
دبیر رویداد هفته پژوهش استان قزوین تصریح کرد: علمی که ثروتآفرین نباشد، ثروتی که با علم و دانایی همراه نباشد، تجربهای که مبتنی بر دانش و علم نباشد و عملی که مبتنی بر علم نباشد، ارزش ندارند و در هفته پژوهش از پژوهشگرانی تقدیر میکنیم که رابط بین علم و عمل، تجربه و علم و رابط بین تفکر و ثروت هستند. امام علی (ع) در این باره می فرماید: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ: فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ; وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ: فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ. امام(عليه السلام) فرمود: علم با عمل همراه است و هركس (به راستى) عالم باشد عمل مى كند. علم، عمل را فرامى خواند اگر اجابت كرد و آمد، علم مى ماند وگرنه كوچ مى كند.
قاسمزاده افزود: هنوز پیوند واقعی بین دانشگاه و صنعت شکل نگرفته است و این حلقه مفقوده ناکارآمدی حکمرانی در حوزه پژوهش کشور و نامتوازن بودن و بروز نبودن توسعه دانش بنیان سازمان ها و مراکز صنعتی کشور و استان است.
وی ادامه داد: برخی دانشگاهیان فکر میکنند که دون شأن آنها است که به صنعت مراجعه کنند و از طرف دیگر نیز صنعت درهای خود را به روی دانشگاهیان بسته است، چراکه به تولید محصولاتی که در حال حاضر بازار دارد، اکتفا کرده و به توسعه پایداز مبتنی بر پژوهش خلاق و روزآمد چندان توجه و اعتماد ندارد و در این عرصه سرمایه گذاری نمی کند چون احساس می کند نتایج این دورتر و زمان بر است و باعث ضرر و زیان.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) با بیان اینکه دانشگاه به سبب داشتن علم روز و آزمایشگاههای بهروز میتواند به توسعه صنعتی کمک کند، گفت: قزوین که چهارمین استان صنعتی کشور است، همچنان در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه میلنگد و وضعیت قراردادهای دانشگاه و صنعت شایسته این استان نیست.
قاسمزاده اضافه کرد: پژوهش رکن جداییناپذیر پیشرفت هر سازمانی است و اگر نخواهیم پژوهش را جدی بگیریم، درجا خواهیم زد و در نهایت اهداف سازمانی و بلندمدت ما محقق نخواهد شد. امروز سهم تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش کشور ما زیر نیمدرصد است و طبق اسناد بالادستی این سهم نیمدرصدی باید به 2 درصد در برنامه هفتم و به بالای 4 درصد متوسط جهانی برسد.
وی ادامه داد: پژوهشگران به عنوان افرادی که باید در تحقق اسناد بالادستی کمک کنند، و صنایع و شرکت های دولتی و خصوصی باید برای افزایش سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی تلاش کنند.
دبیر هفته پژوهش استان قزوین تصریح کرد: برای رسیدن به سهم چند درصدی پژوهش در تولید ناخالص ملی باید تعداد شرکتهای دانشبنیان فناور، نوآور و نوپایی که امروز داریم، حداقل به سه برابر برسد و این مهم بدون حمایت جدی و واقعی میسر نیست.
قاسمزاده افزود: باید محصولات دانشبنیان به کمک مدیران و دفاتر بازرگانی برای بازاریابی و تبدیل آنها به ثروت معرفی و بازاریابی شوند. وی ادامه داد: البته بخشی از تحقق سهم چند درصدی پژوهش در تولید ناخالص ملی در ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه باید اتفاق بیفتد و محقق شود اگرنه چطور میشود به این عدد برسیم. میزان بودجه وزارت علوم ۳ درصد از بودجه کشور است و با این ۳ درصد که بیش از 90 درصد آن به هزینه های پرسنلی و روزمره چون تغذیه و... معطوف است، انتظار معجزه نباید داشت. مجلس و دولت و مراکز صنعتی، هزینه کرد در حوزه پژوهش را سرمایه گذاری بدانند نه هدررفت منابع و چه نیکو خواهد بود اگر به شکل واقعی با تصمیمی جهادی بودجه مراکز علمی و پژوهشی را حداقل سه برابر کنند تا امید به تحقق اهداف تعریف و تعیین شده بیشتر گردد.