درج شده توسط: مدیر سایت

کسب رتبه ی سوم دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه در جشنواره ی کشوری

16 Dec 2011

کد خبر : 858872

تعداد بازدید : 2

اختراع دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی خانم زهرا شکری آغدلاغ تحت عنوان تهیه و تولید 5 ترکیب دوتره در نهمین جشنواره ی دانشجویان مبتکر و نوآور بسیجی شاهد و ایثارگر، رتبه سوم را کسب کرد.

با تولید حلال های دوتره وابستگی کشور به این مواد که جزء اولین مواد تحریمی بوده، رفع شده است. با تولید این محصولات با کاربرد های استراتژیک، ایران به هشت کشور سازنده ی این محصولات در جهان پیوسته است. ترکیبات دوتره کاربرد های زیادی برای شفاف سازی و تحقیقات پیشرفته ی دانشگاهی دارند و برخی کاربردهای دیگر نظیر حلال برای شناسایی ترکیبات جدید سنتزی با استفاده از NMR، ردیابی سیر واکنش های پیچیده ی شیمیایی، بهینه سازی خواص داروها، ساخت پلیمرهای بسیار پیشرفته تا فیبرهای نوری و پلیمرهای با کاربرد در رآکتورهای اتمی هستند.

با موفقیت به دست آمده در راستای سنتز ترکیبات دوتره، باب جدیدی در تحقیقات علمی کشور گشوده شده و منجر به اعتلای هرچه بیشتر مرزهای دانش نوین در کشورمان می شود. همچنین ساخت این ترکیبات راه را برای ساخت سایر ترکیبات هموار کرده است و هم اکنون هشت پروژه ی ساخت این محصولات در دست اجرا است.

تولید این محصولات از دو جنبه ی رفع تحریم و عدم نیاز به واردات این نوع حلال ها و استفاده ی صلح آمیز از انرژی هسته ای و علوم مرتبط به آن، حایز اهمیت است.

لازم به یادآوری است استاد راهنمای این دانشجو، دکتر شهریار غمامی دانشیار گروه شیمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بوده است.