درج شده توسط: مدیر سایت

کسب رتبه دوم دانشگاه در مسابقات ملی ساخت هواپیمای بدون سرنشین+فیلم پرواز

29 Jan 2012

کد خبر : 859162

تعداد بازدید : 1

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف در حالی برگزار شد که تیم هوا فضای سرد(sarad) دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) توانست در بین 46 تیم شرکت کننده از دانشگاه های دولتی و آزاد سراسر کشور رتبه ی دوم این مسابقه را کسب کند. در این مراسم رئیس ستاد توسعه فناوری هوا و فضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد ستاد راهبردی فناوری در سطح کشور است که تا به امروز 9 ستاد فناوری راهبردی در کشور تعریف شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

سید مهدی فرحی اضافه کرد: یکی از ستادها، ستاد فناوری راهبردی هوا و فضای کشور است؛ هوا و فضا دارای چند ویژگی منحصر به فرد است که این ویژگی ها در همه دنیا صدق می کند که یکی از این ویژگی های خاص، زمان بر بودن فناوری هوا و فضا است.

وی افزود: ویژگی دیگر فناوری هوا و فضا این است که هزینه بر است از این رو کار هر کشور و هر کس و هر جایی نیست بنابراین اگر اراده دولتمردان کشور بر این فناوری است، باید از بودجه های ملی کشور به این بحث اختصاص دهند زیرا این فناوری پر هزینه است.

رئیس ستاد توسعه فناوری هوا و فضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: فناوری هوا و فضا علاوه بر اینکه یک فناوری پیچیده است و باید کشورهای مختلف روی آن سرمایه گذاری سنگین کنند، یک فناوری اقتدار آفرین است و در واقع یکی از مصادیق غرور ملی کشوری است که در حوزه فناوری هوا و فضا فعالیت دارد.

وی ویژگی دیگر فناوری هوا و فضا را تحریمی بودن آن دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی های خاص فناوری هوا و فضا در همه دنیا تحریمی بودن این فناوری است به طوری که خود کشورهای صاحب این فناوری پیشرفته نیز نسبت به هم خطوط قرمز پررنگی را دارند و حاضر نیستند به راحتی اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و این فناوری را راهبردی و کلیدی می دانند.

فرحی با اشاره به مأموریت ستاد توسعه فناوری هوا و فضا اعلام کرد: مأموریت این ستاد ایجاد هماهنگی، استقرار الگوهای همکاری، بسترسازی برای تجاری سازی و توسعه فعالیت های هوا و فضای کشور است.

وی توضیح داد: در بحث هماهنگی باید توجه داشت که ما در کشور بیش از 30 حوزه هوا و فضایی داریم که هماهنگی و اتصال میان اینها مشکل است و ما باید با ایجاد هماهنگی بین اینها، هم افزایی ایجاد کرده و از یافته های هم استفاده کنیم تا باعث رشد بیشتر و ارتقا شده و در این راستا نیز باید از موازی کاری جلوگیری کرده و از حداقل ها، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

رئیس ستاد توسعه فناوری هوا و فضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع دیگر در این حوزه بحث تجاری سازی است که ورود در عرصه ثروت سازی، ایجاد رفاه عمومی و تجاری سازی کار مهمی است که ما در ستاد فناوری راهبردی کشور به دنبال آن هستیم و بعد از این موضوع نیز توسعه فعالیت های هوا و فضا اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: ما در این راستا اهدافی را تریف کردیم که یکی از اهداف سیاستگذاری و ارزیابی موقعیت فناوری هوا و فضای کشور است که با توجه به این امر موقعیت هوا و فضای کشور را تعریف کردیم، اینکه چه تعداد در این حوزه تحصیلکرده داریم و چه تعداد در حوزه های مرتبط کار می کنند و ما می توانیم بگوییم آخرین وضعیت فناوری هوا و فضای کشور کجاست و در سال 1404 در این حوزه به کجا باید برسیم و در دهه فجر امسال نیز با کار دو ساله و هزینه هنگفت و بیش از 400 نفر نیروی متخصص هوا و فضای کشور که در حوزه های مختلف کار کردند، 40 هزار صفحه اسناد پشتیبان تهیه کردیم و در نهایت سند سیاست گذاری و همچنین ره نگاشت هوا و فضای کشور تهیه و در دهه فجر امسال افتتاح می شود که این کار قدمی بی نظیر در این حوزه است.

فرحی ادامه داد: مشارکت حداکثری بین نهادهای داخل و خارج کشور از دیگر اهدافی است که دنبال می شود که ایرانیان متخصص در این حوزه در خارج از کشور آماده همکاری هستند و در حوزه ایجاد تعامل و فضای همکاری داخلی و خارجی قدم های خوبی را برداشتیم.

وی افزود: حرکت به سوی شبکه سازی و حمایت از بخش خصوصی اقدام دیگری است که در ستاد مورد توجه است و ما باید از فضای دولتی بیرون آییم؛ جوانان نخبه و ایده پرداز پتانسیل خوبی هستند که اگر به آنها میدان داده شود قدم های موثری را می توانند بردارند، بنابراین ایجاد شبکه بزرگ هوا و فضای کشور توسط بخش خصوصی مورد توجه است و سعی کردیم در این راستا هر ساله از شرکت های مختلف حمایت مادی و معنوی کنیم و پروژه به آنها دهیم و چرخ فناوری آنها را بچرخانیم.

رئیس ستاد توسعه فناوری هوا و فضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه ترویج و فرهنگ سازی که مورد توجه ستاد است نیز برنامه هایی را داریم که راه اندازی پایگاه اطلاع رساتی فناوری، برگزاری دوره های آموزشی تدوین اسناد سیاستگذاری ره نگاشت، حمایت از تهیه ویژه نامه و خبرنامه، حمایت از انجمن های علمی، حمایت از نشریات علمی، حمایت از همایش، سمینار و نشست تخصصی با موضوع تولید و تجاری سازی، برگزاری نمایشگاه داخلی و خارجی، ایجاد نمایشگاه دائمی و پارک فناوری هوا و فضایی و غیره از جمله برنامه ها است.

وی در ادامه به اهمیت برگزاری مسابقات فناورانه اشاره کرد و توضیح داد: ما در برگزاری این مسابقات به دنبال استعدادیابی هستیم که نکته کلیدی در ترویج و فرهنگ سازی است زیرا استعدادهای مختلفی به میدان آمده و در این مسابقات نیز حدود 60 تیم شرکت کرده بودند که استعدادها شناسایی شده و گام بعدی نیز پرورش این استعدادها است که نکته مهمی است و این امر پارک های فناوری را می خواهد که باید ایجاد شود و در گام بعدی نیز ایجاد شرکت های دانش بنیان باید صورت گیرد تا جهشی را در حوزه فناوری هوا و فضا داشته باشیم.

فرحی اعلام کرد: برگزاری این مسابقات همچنین موجب می شود تا در کنار بحث های تئوری در دانشگاه، کارهای عملیاتی، تیمی و سیستمی را برای دانشجویان داشته باشیم و امیدواریم این مسابقات نقطه قوت و شروع خوبی برای برگزاری مسابقات دیگر در عرصه هوا و فضای کشور باشد و امیدواریم این مسابقات روز به روز رونق گیرد.

در ادامه رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است که در این نقشه، اولویت هایی را برای کشور مشخص کردند که با توجه به کمبود زمان و منابع باید در این حوزه ها اهتمام جدی داشته باشیم.

رضا روستاآزاد اضافه کرد: یکی از حوزه هایی که به عنوان اولویت اساسی کشور ذکر شده بحث هوا و فضا است که اولویت بالایی دارد و شاید به همین دلیل است که ستاد مرتبط با آن در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده و درچند دانشگاه کشور نیز در این راستا اهتمام شده است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات فناورانه تأکید کرد: این مسابقات می تواند پتانسیل های بالقوه را در فضای مسابقه آورد و بالفعل کند و همچنین برگزاری این مسابقات می تواند استعدادهای بالقوه ای را نیز ایجاد کند و در واقع در ایجاد استعداد نیز موثر است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: امیدواریم همانطور که در شناسایی استعدادها اهتمام می شود در هدایت و جذب این افراد نیز اهتمام ویژه داشته باشیم.

در ادامه این مراسم مسئول کمیته علمی دومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین اظهار کرد: در این مسابقات از استان های تبریز، مشهد، قزوین، همدان، اهواز، کرمانشاه، اراک، اصفهان، اهواز، بیرجند، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، شیراز و بوشهر شرکت کردند.

سید محمد باقر ملائک افزود: در این دوره از مسابقات 57 تیم در قسمت طراحی مفهومی، 34 تیم در ساخت نمونه غیرپروازی و 12 تیم نیز در ساخت نمونه پروازی شرکت کردند.

وی عنوان کرد: این دوره از مسابقات دستاوردهای جدیدی را داشت و بیشترین مشکل تیم ها مورد بررسی قرار گرفت و یکی از مواردی که در این مسابقه مورد توجه قرار گرفت این بود که از تیم هایی که هواپیمای آنها دچار سانحه شد خواستیم که سوانح و علت آن را ارزیابی کنند و به این موضوع امتیازی نیز داده شد.

گفتتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح و تندیس از تیم "دکتر حسابی" دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، تیم "سَرَد" دانشگاه بین المللی امام خمینی و تیم "نو اندیشان" دانشگاه آزاد واحد شهر ری که به ترتیب رتبه های اول، دوم و سوم این مسابقات را کسب کرده بودند و همچنین تیم های شرکت کننده در این مسابقات، تقدیر شد.

برای مشاهده فیلم پرواز این هواپیما در این مسابقه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/