درج شده توسط: مدیر سایت

پیوند دانشگاه و صنعت با وضعیت مطلوب فاصله دارد

25 Jan 2012

کد خبر : 859132

تعداد بازدید : 2

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، نشست هم اندیشی منطقه ای بررسی زمینه های توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت در استان های قزوین و زنجان در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد که در ابتدای این نشست پیام دکتر عبدالعلی آل بویه رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به این نشست توسط عباس آسیابان ها مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه قرائت شد که در این پیام آمده است: دگرگونی تدریجی دانشگاه ها و گذر آن از نسل اول که عمدتا مبتنی بر آموزش و پژوهش های پایه بود، به نسل دوم که بر اساس پژوهش های کاربردی استوار شد و سپس به نسل سوم که کارآفرینی را محور قرار داد، این نکته کلیدی را برجسته می کند که دانشگاه ناگریز از پیوندی ناگسستنی با جامعه و با تمام نیازها و دغدغه های آن است.

این پیام اضافه می کند: به سادگی می توان دریافت که دانشگاه های نسل جدید بر فناوری تأکید دارند و با وجود تعاریف گوناگون، فناوری را می توان ساخت، استفاده و دانش مربوط به ابزار، ماشین ها، تکنیک ها، سیستم ها یا روش های یک سازمان به منظور حل مشکل یا رسیدن به یک عملکرد خاص دانست، بنابراین، در یک نگاه فراگیر فناوری دو سوی عمده از یک سو دانشگاه و از سوی دیگر جامعه ( به طور ویژه صنعت) را دارد.

این پیام می افزاید: از سوی دیگر از نخستین طرح رسمی مفهوم توسعه پایدار در گزارش کمیسیون مشهور به براندلند در سال 1987 میلادی که نگرانی های فزاینده را در مورد مصرف منابع محدود جهان رسمیت داد، تاکنون تلاش های علمی فراوانی برای تعریف اجرایی این مفهوم صورت گرفته است و با وجود تفاوت های بنیادی در این تعاریف که ناشی از دیدگاه های گوناگون پژوهشگران مختلف بوده است، همه آنها مستقیم یا غیر مستقیم در یک ویژگی اتفاق نظر دارند و آن گرایش به رویکردی دانش مدار در فرآیند تولید است به نحوی که منابع را تا حد امکان برای آیندگان پرشمارتر و در زمان دور دست تری نگهداری کند.

در ادامه این پیام آمده است: در نتیجه، توسعه پایدار هر کشور نیازمند پیوند مستحکم بین دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و فناوری و نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه صنایع به عنوان استفاده کنندگان علم و فناوری است به علاوه تغییرات شتابنده و فزاینده بازارهای جهانی، همواره تولیدکنندگان را ناچار می سازد که خود را با این تغییرات هماهنگ و همراه کنند و این امر با تأثیر محیط های علمی و فناوری یعنی دانشگاه ها جلوه ظهور می یابد.

این پیام تصریح می کند: بنابراین به منظور داشتن جامعه ای پایدار و پیشرفته از نظر فناوری، باید پیوندهای آن را با دانشگاه هرچه استوارتر ساخت، برای هدایت و راهبری این پیوند، شایسته است با نظامند کردن و هدایت فعالیت ها به سوی اهداف تعیین شده افق روشن تری را پیش رو قرار داد، برای رسیدن به این مطلوب باید تلاش شود توانمندی های دانشگاه در قالب امکانات آموزشی، فناورانه، آزمایشگاهی، پژوهشی و خدمات مشاوره ای دانشکده ها و مراکز پژوهشی دانشگاه، تدوین و به صورت مناسب در اختیار صاحبان صنایع و نهادهای خارج از دانشگاه قرار گیرد.

در ادامه این پیام آمده است: پیوند بین دانشگاه و صنعت جز در مواردی استثنایی از وضعیت مطلوب فاصله دارد و نشست اکنون و نشست هایی از این دست، گام موثری در راستای بهبود این وضعیت است، بنابراین بر خود لازم می دانم از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی که در این عرصه تلاش فراوان دارند، سپاسگذاری کنم، حضور شرکت کنندگان در این نشست را در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که از دور و نزدیک گردهم آمده اند و دغدغه همگی ایشان رشد و اعتلای جامعه است، خوش آمد می گویم و با این امید که ارتباط صنعت و دانشگاه به طور فزاینده مستحکم تر شود، سخن را خاتمه می دهم.

در ادامه این نشست عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به مشکلات و موانع موجود در ارتباط بین صنعت و دانشگاه اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه موضوع جدیدی نیست و در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه جایگاه قدیمی دارد و صاحب نظران این مسئله را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دادند.

حمید عزیزمحمدلو اضافه کرد: در کشور ما نیز اندیشمندان دانشگاهی سعی کردند آسیب های موجود در این مسیر را شناخته و راهکار لازم را برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت ارائه دهند.

وی با اشاره به لزوم توجه به خدمات توسعه کسب و کار توضیح داد: یک بنگاه صنعتی در مراحل مختلف ایجاد زیر ساخت، سرمایه، توسعه محصول، بازاریابی و آموزش و پژوهش می تواند از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کند و خدمات توسعه کسب و کار به واحد صنعتی کمک می کند تا به نحو مطلوبی وارد بازار شود.

این کارشناس مسائل توسعه صنعتی اضافه کرد: خروجی فعالیت دانشگاه تحقیق و پژوهش است و این موضوع مستقیم ترین لینک ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است زیرا دانشگاه مرکزی برای پژوهش است ولی آیا فقط وظیفه دانشگاه در این حوزه خلاصه می شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه در سایر حوزه ها نیز می تواند نقش آفرین باشد و در امر بازاریابی و شناسایی بازار، ایجاد زیر ساخت ها، احداث و نگهداری شهرک های صنعتی و فناوری صنعتی در مواردی نظیر مطالعات، امکان سنجی و غیره می تواند وارد شود.

عزیزمحمدلو تأکید کرد: موتور اصلی صنعت ما نیروی انسانی است و نیروی انسانی نیز در دانشگاه پرورش می یابد، دانشگاه مرکز نشر نوآوری است و در احیای تکنولوژی می تواند خدمات ارائه دهد بنابراین جایگاه دانشگاه بسیار ویژه است، دانشگاه در لایه های مختلف کسب و کار نقش آفرین است و تمامی گروه ها و شاخه ها در دانشگاه مرتبط با صنعت است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بازار برای خدمات دانشگاه ها خاطر نشان کرد: مجموعه خدمات ما عین تمام محصولات دارای بازار است همانطور که برای تمامی مسائل خدمات کسب و کار بازاری وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: بازار دارای دو رکن اساسی است که در یک طرف بازار متقاضیان هستند که صنایع، متقاضی اساسی خدمات کسب و کار هستند و در طرف دیگر بازار، عرضه کنندگان خدمات هستند که این خدمات مورد استفاده صنعت گران است، هر خدمتی برای خود بازاری دارد و خدمات آموزشی و پژوهشی نیز یک بازار دارد که در طرف تقاضای بازار، متقاضیان و بنگاه های صنعتی و در طرف عرضه، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی هستند.

وی یادآور شد: ما در حوزه تقاضا هر اندازه خدمات پژوهشی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه دهیم، می توانیم کاری کنیم که بیشتر به ما مراجعه کنند و موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در تحقیق و پژوهش باید به صورت کاربردی عمل شود.

عزیزمحمدلو مشکل دیگر ارتباط دانشگاه و صنعت را عدم آگاهی صنعتگران از مشکلات دانست و بیان کرد: صنعت گر نمی داند مشکلات اساسی وی در چه حوزه ای است بنابراین برای مشکل نهفته راه حل جستجو نکرده و در نتیجه مراجعه به دانشگاه ندارد و این امر موجب می شود که تقاضا برای خدمات آموزشی و پژوهشی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: از طرفی بنگاه های ما نمی دانند که در دانشگاه های ما چه خبر است و چه قابلیت های ویژه ای وجود دارد، صنعت گر باید بپذیرد که پژوهش دانشگاه برای وی منفعت به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: 99.6 درصد از صنایع ما جزو صنایع خرد و کوچک هستند و بنگاه خرد بنگاهی ضعیف است و نمی تواند هزینه قراردادهای پژوهشی با دانشگاه را تأمین کند و از طرفی شناخت کافی در بنگاه وجود ندارد که برای این موضوع ارزش قائل شود و چهار دهم درصد بنگاه های ما نیز بزرگ هستند که اینها خود مراکز پژوهشی دارند.

وی در ادامه شناخت مسائل حوزه صنعت از سوی دانشگاه را یک ضرورت دانست و افزود: کسانی که در دانشگاه ها هستند به طور واقعی صنعت را نمی شناسند و در دوره آموزشی خاصی نیز شرکت نکرده اند بنابراین چگونه تشخیص دهند که چه مشکلی در بخش صنعت وجود دارد و از طرفی دانشگاه های ما در مرزهای دانش حرکت می کنند ولی صنعت ما به آنچه در مرز دانش است، نرسیده بنابراین دانشگاه باید برای پاسخگویی به نیاز صنعت کار کند.

عزیزمحمدلو توضیح داد: نهادینه نشدن فرهنگ تحقیق و توسعه، تخصیص بودجه ناکافی برای تحقیق و توسعه از سوی بنگاه ها، دانشگاه ها و نهادهای دولتی، تشخیص نادرست واقعیت های حاکم بر بخش صنعت توسط کارشناسان، کم اهمیت بودن موضوع ارتباط با صنعت در عمل و سهم ناچیز درآمدهای به دست آمده از محل تحقیقات در پوشش بودجه و هزینه های دانشگاه ها و عملکرد نامناسب حلقه های ارتباطی بین صنعت و دانشگاه از جمله چالش هایی است که باید حل شود.

وی تأکید کرد: همچنین انتخاب صحیح و اجرای صحیح فعالیت های پژوهشی و در نتیجه رسیدن به کارایی و اثربخشی از دیگر موارد مهمی است که در این حوزه باید مورد توجه قرارگیرد.

در ادامه این نشست منطقه ای، محمد یاسر خسروی رئیس اداره کارآموزی، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران پیام احمد اکبری معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به این نشست را قرائت کرد، در این پیام آمده است: قزوین معراج مردان خدا در گستره هشت سال دفاع مقدس، سینه ای به فراخی آسمان سرشار از رازهای ناگفتنی دارد و از این خاک مقدس، همواره عطر ملکوت و شهادت می تراود، این پهنه جبروتی و این زلال بی مثال خواستگاه شهیدان بزرگواری چون معلم شهید رجایی و شهید بابایی است، مردانگی و پایمردی مردمان این دیار آنگاه بر همگان عیان گشت که اسوه صبر و ایثار، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با نام این سرزمین قرین شد.

این پیام می افزاید: حال که با همت و تلاش مشترک دفتر مرکزی ارتباط دانشگاه با صنعت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نشست هم اندیشی منطقه ای پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد عنایت قرار داده اید به عرض می رساند که این سازمان در راستای افزایش سطح همکاری این دو نهاد تأثیرگذار و در جهت وظایف محوله از سوی وزارت متبوع در خصوص افزایش ظرفیت کارآموزی، شناسایی و ارزیابی توانمندی های فناورانه منطقه و شناسایی و اطلاع رسانی اولویت های پژوهشی صنایع آماده همکاری با شما در خصوص اقدامات معمول، یا نظارت و پیشنهادات راهگشایتان است، امید است که تلاش و پایداری دلسوزان و زحمت کشان، سربلندی همه ما را در روز حساب نزد شهدا به ارمغان آورد.

در پایان این پیام آمده است: اینجانب از زحمات شما و نیز همکاران مجد دفتر مرکزی ارتباط دانشگاه با صنعت و اداره کارآموزی و بازآموزی سازمان و نیز معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، جناب آقای دکتر امیر رصافی و مدیر محترم ارتباط با صنعت آن دانشگاه، سرکار خانم طاهره یزدی نهایت قدردانی را نموده و دوام توفیقات شما را از درگاه خداوند مسئلت می نمایم.

محمد یاسر خسروی رئیس اداره کارآموزی، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در پایان نیز مطالبی در خصوص فعالیت این سازمان و کارآموزی، راهکار عملی در توسعه سطح همکاری دانشگاه و صنعت ارائه کرد.

انتهای پیام/