درج شده توسط: مدیر سایت

پرفسور محمد حزیم شاه بررسی کرد: شکل گیری مدرنیته ی اسلامی

25 Dec 2011

کد خبر : 858932

تعداد بازدید : 3

همایشی با عنوان مدرنیته اسلامی پیش از ظهردیروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) قزوین برگزار شد، یکی از اساتید دانشگاه مالایا مالزی در خصوص مدرنیته گفت: در تاریخ اروپا بین دوره ی مدرن و دوره ی وسطی تفکیک مشخصی وجود ندارد و از دوره ی مدرن به عنوان دوره پیشرفت یاد می کنند و در جبهه های مختلف از جمله سیاسی ، اقتصادی و فناوری شکل مدرنیزاسیون در اروپا اتفاق افتاد و در زمینه ی سیاسی ساختارهای سیاسی از سلطنتی به دموکراسی لیبرال تغییر پیدا کرد.
محمد حزیم شاه در ادامه تصریح کرد: با پیشرفت های چشمگیر تحولاتی در برخی از کشورهای قدرتمند اتفاق افتاد که با استفاده از قدرت استعماری خود کشورهای آسیایی و آفریقایی را تحت استعمار خود در آوردند که برخی از کشورهای مستعمره وقتی به استقلال رسیدند در مسیر مدرن شدن قرار گرفتند اما مدرن شدن واقعی در این کشورها اتفاق نیفتاد.
وی در ادامه تصریح کرد:در چین و روسیه مدرنیسم شکل جدیدی گرفت که تابع دیدگاه تفکیکی غرب نبود و تحت ایدئولوژی مذهبی شکل گرفت و رشد کرد.
محمد حزیم شاه در خصوص اذعان جامعه شناسان غربی گفت: جامعه شناسان غربی مدرنسیم را در تقابل با اسلام قرار نداده اند و در قرن 9 تا 14 کشورهای اسلامی در جهان در بخش علوم و فناوری پیش رو بوده اند و همین یک شاهد دیگری است که می توان مدرنیسم جدیدی را براساس ارزشهای اسلامی شکل داد.
وی در خصوص اینکه آیا مدرنیسم اسلامی امکان دارد افزود: شکل گیری مدرنیسم اسلامی امکان دارد ولی تفاوت هایی بین مدرنیسم غرب و مدرنیسم اسلامی شده وجود داد که یکی از آنها سکولار بودن مدرنیسم غرب است که اسلام با آن برخورد جدی می کند و هم چنین در مدرنیسم غرب تعابیر مختلفی مثل ازخود بیگانگی وجود دارد ولی کشورهای اسلامی خود را از آن دور نگه داشته اند.

عکاس: تقی مهدوی