درج شده توسط: مدیر سایت

نماز، عامل ایجاد تمرکز در انسان

21 Oct 2013

کد خبر : 863483

تعداد بازدید : 3

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  دکتر یاسر ماهری با حضور در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) درباره سبک زندگی سخنرانی کرد.
وی با نقد به نوع نگاه انسان ها به زندگی بیان داشت: متاسفانه اکثریت مردم نگاه اشتباهی به زندگی دارند، اصلاح زاویه دید در اولویت حل مسائل و تصمیم گیری در مورد آن ها قرار دارد چرا که بسیاری از بیماری های روحی انسان ها ناشی از نگاه نادرست به موضوعات زندگی است.
حجت الاسلام ماهری ادامه داد: بسیاری از مواقع تصحیح زاویه دید عامل حل مشکلات است زیرا گاهی مشکل ناشی از دید نادرست است و در واقع مشکلی وجود نداشته، بسیاری از مواقع اتفاقات ناخوشایند زندگی نشات گرفته از توهمات انسان است.
این استاد اذعان داشت: بسیاری از مواقع انسان نعمت های زندگی خود را به منزله مشکلات می داند و با ناسپاسی و شکایت به درگاه خداوند موقعیت بهره برداری از آن نعمت را از دست می دهد و تنها در آن دنیا و با کنار رفتن پرده ها و مشاهده پرونده ها است که فرد متوجه این موضوع می شود.
وی در بیان ویژگی های زاویه دید توضیح داد: انتخاب سوژه مناسب و مشاهده ی صحیح آن نخستین و دومین ویژگی زاویه دید است اما سومین و مهم ترین ویژگی آن ندیدن چیزی غیر از مطلوب است، در واقع انسان باید تنها به سوژه خود بنگرد و از نگاه به موارد اطراف خودداری کند.
حجت الاسلام ماهری عدم تمرکز صحیح را عامل ناتوانی در تقکر به مسئله دانست و اظهار داشت: از انبوه کردن اطلاعات خنثی و غیر ضروری در ذهن خود، خودداری کنید زیرا پراکندگی موضوعات ویروس فکری ایجاد می کند و موجب عدم تمرکز صحیح در انسان می شود؛ همانگونه که در روایات متعددی به پرهیز از مسائل نامربوط تاکید شده است.
استاد ماهری تاکید کرد: حجمه ی اطلاعات امروز و دسترسی آسان به فضای مجازی به منزله نخود سیاهی برای انسان ها است تا او دنبال مسائل مهم تر نباشد در واقع در دنیای امروز به واسطه ی علم، دزدی علمی می کنند.
وی توصیه کرد: نماز مهم ترین عامل ایجاد تمرکز در انسان است.
حجت الاسلام ماهری در پایان نگاه فرا فکنانه را عامل لغزش پایه دوربین نگاه انسان ها به زندگی خواند و یادآور شد: میزان بهره مندی خود از امکانات زندگی تان را بسنجید، کمبود امکانات در زندگی انسان توجیهی برای عدم رشد وی در زندگی نیست زیرا بسیاری از افراد با همین امکانات رشد کرده و به کمال رسیدند که آن ها به منزله حجت برای دیگران هستند.
پایان پیام/