درج شده توسط: مدیر سایت

نشست تخصصی آینده نگاری راهبردی حوزه هنری استان برگزار شد

17 Apr 2018

کد خبر : 897310

تعداد بازدید : 1

نشست تخصصی آینده نگاری راهبردی حوزه هنری استان قزوین با همکاری پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه 26 فروردین ماه برگزار شد. عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در نشست تخصصی «آینده نگاری راهبردی حوزه هنری قزوین و ترسیم چشم انداز آتی» که با حضور: کارکنان و کارشناسان این مرکز برگزار شد، کمبود مبانی نظری و خلا در حوزه ارتباط برنامه ریزی و هنر را از جمله کمبود های موجود برشمرد. «دکتر عین الله کشاورز» گسترش و تعمیق حضور حوزه هنری در عرصه محصولات فرهنگی و هنری کشور را مستلزم وجود برنامه ای منسجم و بلند مدت دانست که زیر بنای آن داشتن درکی مشترک از مفاهیم کلیدی، اهداف و خط مشی های لازم برای تحقق این اهداف است. وی گفت:مهمترین روند در آینده حوزه هنری، عنصر آینده توسعه فرهنگی و هنری می باشد که البته این رابطه کاملا دوسویه و تعاملی است. وی افزود: آینده های ممکن بر مبنای یک چارچوب نظری و مطالعه روندهای تاریخی و روند پژوهشی حاصل می گردد و آینده های مطلوب بر مبنای نظر صاحب نظران و مبانی ارزشی جامعه گزینش می گردد و در نهایت بصورت سناریوهایی قابل ارائه می گردد. در ادامه این برنامه «مسلم شیروانی» - پژوهشگر-  و دانشجوی دکترای آینده پژوهی به بیان چشم انداز پیش روی حوزهنری پرداخت و گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده در سال 1411 این مرکز باید با تکیه بر مزیت های رقابتی و بومی و تاکید بر فرهنگ ایرانی اسلامی با ایجاد و بهره برداری از فرصت های متکثر در حوزه اقتصاد هنر، فناوری اطلاعات، ارتباطات و ظرفیت منابع انسانی استان، خود را به عنوان سازمانی پیشرو معرفی و تثبیت نماید. بر این اساس ویژگی­ های حوزه هنری استان قزوین در چشم انداز 1411 و راهبردهای کلی برای نیل به آنها در برخی محورهای مهم بیان شدند:
  • حوزه هنری استان قزوین خود را به عنوان نهاد پیشرو و رهبر در صنایع خلاق هنری استان معرفی می­کند و با ایجاد تعامل با پارک علم و فناوری امام خمینی (ره)، ضمن بهره­برداری پیشتازانه از فرصت­های متکثر اقتصادی و کارآفرینی در این حوزه، این صنعت را تجلی­گر فرهنگ انقلاب اسلامی خواهد نمود.
  • حوزه هنری استان قزوین با بهره­برداری از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، به تولید، ترویج، تبلیغ و فروش در فضای مجازی دست می­زند و با ایجاد یک پایگاه جامع داده از آثار هنری و هنرمندان استان در شاخه­های هفتگانه هنر، ضمن ایجاد امکان گفتگو میان هنرمندان با تنظیم میزان دسترسی طبقه­بندی شده برای هنرمندان و عموم، ضمن تسهیل فرایند بازاریابی و فروش به تبلیغ آثار هنری اصیل، بدیع و سازگار با فرهنگ ایرانی-اسلامی می­پردازد و خود را به عنوان نهادی پیشرو در این حوزه و الگویی برای سایر استانها معرفی می­کند.
  • حوزه هنری استان قزوین با ایجاد تعاملات مناسب با شورای شهر و نهاد شهرداری، جایگاه خود را به عنوان مشاور اصلی شهرداریها در حوزه ورود هنر فاخر به معماری و مبلمان شهری تعریف و تثبیت می­کند و ضمن ایجاد اشتغال برای هنرمندان توانمند و متعهّد، به ورود المانهای برخاسته از تمدن ایرانی-اسلامی به صورت و ظاهر شهر کمک می­نماید.
  • حوزه هنری استان قزوین با ایجاد تعامل سازنده با نهادهای سیاست­گذار در استان به ویژه استانداری، موجبات ورود هنر به اسناد توسعه استان در کنار ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فناورانه را فراهم می­آورد و به عنوان ذینفع اصلی در این زمینه، با حضور مستمر در جلسات مربوطه، نقشی کلیدی را در تدوین ابعاد مربوط به توسعه هنر و فرهنگ ایرانی-اسلامی در اسناد یاد شده ایفا می­نماید.
  • حوزه هنری استان قزوین در عوض تلاش برای استخدام و ازدیاد قشر هنرمندان حقوق بگیر، با نگاهی کلان و بلند مدت سعی در بسترسازی برای توسعه اقتصاد هنر بویژه در عرصه هنر کاربردی می­نماید و با فراهم نمودن زمینه­های لازم، اشتغال و ارتزاق از طریق کارآفرینی در عرصه هنر را ترویج و تقویت می­نماید و در افق 1411 موجبات ایجاد بهبودی نسبی ولی پایدار و با دوام را در این خصوص فراهم می­ آورد.