درج شده توسط: مدیر سایت

نخستین پژوهشکده آینده پژوهی در دانشگاه افتتاح شد

06 Mar 2012

کد خبر : 859660

تعداد بازدید : 4

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه در این مراسم بیان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان نخستین دانشگاه بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی و مرکز آینده پژوهی به عنوان نخستین پژوهشکده آینده پژوهی کشور، زمینه‌ای است که بتوانیم مرجع و محلی برای پاسخ به خواسته‌ها و ظرفیت‌های علمی آینده پژوهانه جامعه علمی کشور باشیم.

دکتر محمد رحیم عیوضی ادامه داد: آینده پژوهی با حس آرمان‌ شهری انسان ارتباط دارد و بشر دائم در تخیل و اندیشه خود به دنبال مدینه فاضله و آرمان شهر است تا بهترین وضعیت را برای خود به وجود آورد.

وی اضافه کرد: آینده پژوهی علمی است که به مدیریت زمان می‌پردازد، زمانی که خارج از اراده ماست و با سه جهش تصویرپردازی، پیش بینی و انتخاب و تبیین بهترین‌ها تلاش می‌کند به آن مقصد و هدف برسد.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: آینده پژوهی با گذشته ارتباط وثیقی دارد و گذشته چراغ راه آینده است بنابراین جامعه‌ای که از گذشته قوی برخوردار نیست، حق دارد از آینده بترسد و نگران باشد و در مقابل جامعه ای که گذشته قوی دارد که بتواند به آن تکیه کند، ظرفیت بهتری برای ساخت آینده مطلوب دارد.

وی اعلام کرد: آینده پژوهی در جامعه علمی ایران علاوه بر جایگاه این علم، عمیق‌تر و اساسی‌تر است زیرا گذشته فکری و تمدنی جامعه ایران آن چنان عمیق، تاریخی و گسترده است که قطع یقین برای بقا نگاه به آینده یک اصل و ضرورت می‌شود.

عیوضی تصریح کرد: ما در منطق دینی و اندیشه‌ای جمله‌ای داریم مبنی بر اینکه "جامعه‌ای که به استقبال آینده نرود، جامعه حیران و سرگردانی است" بنابراین آینده پژوهی خاص یک رشته نیست، آینده پژوهی خاص همه رشته‌هایی است که پایه و اساس معرفتی و شناختی دارد و آینده در واقع امروز و فردا است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش‌ها گفت: برگزاری همایش‌ها فرصت خوبی برای تحکیم روابط فی مابین است و دو سال پیش نیز در سطح ملی همایش آینده پژوهی برگزار شد؛ همایش بستر راحتی برای ایجاد ارتباط است و عرصه دیگری که در دانشگاه جدی دنبال می‌شود در حوزه پژوهش است که یکی از اقدامات در این قسمت، تألیف کتاب و ترجمه آثار مطرح کشورهای مختلف است.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به ویژگی‌های پژوهشکده آینده پژوهی توضیح داد: پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از مصوبات دومین سفر هیئت دولت به استان قزوین محسوب می‌شود که برای راه‌اندازی آن 40 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد.

وی گفت: هدف این پژوهشکده آموزش و گسترش مبانی دانش آینده پژوهی، توسعه زیرساخت‌های لازم برای رصد تحولات و ایجاد فضای اطمینان بخش و مشارکتی برای بررسی موضوعات و مسائل پیچیده کشور است و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای نخستین بار در خاورمیانه رشته آینده پژوهی را راه‌اندازی کرد تا فضایی علمی و آکادمیک برای ورود به عرصه آینده پژوهی و آینده نگری در کشور فراهم شود.

عیوضی خاطر نشان کرد: این پژوهشکده علاوه بر فعالیت‌های علمی خود مجهز به بخش دیده‌بانی نیز هست که بخش وظیفه رصد تحولات مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را برعهده دارد تا نخبگان فکری و ابزاری کشور بتوانند از نتایج این رصد و دیده‌بانی در امور اجرایی و تئوریک بهره گیرند.

وی با اشاره به چشم‌اندار این پژوهشکده اعلام کرد: پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ملی در افق 1404 مصمم است به یک مرکز شاخص در حوزه آینده پژوهی در سطح کشور و منطقه تبدیل شود و با به کارگیری روش‌های مناسب، تفکر آینده‌سازی را در امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بر پایه ارزش‌های اسلامی و ایرانی نهادینه سازد.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توضیح داد: مشارکت در مباحث سیاست پژوهی و آینده پژوهی دانشگاه، وزارت علوم و کشور با توجه به نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز 20 ساله، اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای به منظور تحقق اهداف مرکز، ارائه خدمات مشاوره علمی، فنی و مدیریتی در زمینه آینده پژوهی، بهره‌برداری بهینه از مشارکت اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی در روند حل مسائل ملی و سیاست پژوهی کشور و مباحث ملی توسعه و جلب مشارکت نخبگان کشور در تدوین راهبرد ارائه و الگوها و ایده‌های نو، خلاق و فناور به متقاضیان ذی‌ربط از جمله وظایف کلیدی این پژوهشکده است.

در ادامه مدیر بخش ایران شناسی دانشگاه هامبورگ اظهار کرد: من برای دومین بار است که اینجا هستم و امیدوارم روابط قوی بین دو کشور ایجاد کنیم.

آرمین تریبل افزود: من یک تاریخ دان هستم، تاریخ مربوط به گذشته نیست بلکه مربوط به آینده نیز می‌شود بنابراین نباید گذشته را فراموش کرد.

وی تأکید کرد: آینده پژوهی فقط مربوط به رشته‌های مهندسی و انسانی نمی‌شود بلکه مربوط به جامعه می‌شود و جامعه نیز از افراد و علائق مختلف به وجود می‌آید و یک محقق خوب باید جرأت و جسارت داشته باشد و ترس در خود راه ندهد و بداند جامعه چگونه رفتار و عکس‌العمل نشان می‌دهد.

معاون مرکز آینده پژوهی دانشگاه برلین نیز در این مراسم گفت: آینده چیزی است که به سمت شما می‌آید و شما آن را می‌سازید.

میشل شارپ یادآور شد: از موارد مهم در آینده پژوهی این است روی مشکلاتی تمرکز کرد که باید برای آن راه حل‌هایی پیدا شود و این وظیفه مدیر مجموعه است که از اساتید و لیدرهایی که می‌توانند در تیم‌ها مشارکت کنند، استفاده کند.

انتهای پیام/