درج شده توسط: مدیر سایت

صعود تیم کوهنوردی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قله درفک

30 May 2011

کد خبر : 857643

تعداد بازدید : 2

گروه کوهنوردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) روز جمعه مورخ 6/3/1390 به مناسبت گرامیداشت آزاد سازی خرمشهر و روز مقاومت ، ایثار و پیروزی به قله 2733 متر درفک واقع در استان گیلان صعود کرد. سرپرستی این تیم را محمدحسین کاظمی و مسئولیت فنی و هماهنگی را ابراهیم قنبری عهده دار بودند.

این تیم را عباس قنبر زاده ، محمدرضا ملارضی ، سیدمحمد مهدی زاهدی ، تقی مهدوی ، مرتضی منصوری فر ، مرتضی عبادی ، رامین محمد بیگی سلخوری(عکاس) ، یوسف ملکی و محمد رضا ذبیحی همراهی کردند.

قله درفک آتش فشان خاموشی است با ارتفاع 2733 متر از سطح دریا که در مرکز مثلثی بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر فراز منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام چون دری درخشان، همه ساله پذیرای طبیعت دوستان و کوهنوردان بسیاری از اقصی نقاط کشور است. در دامنه های شمالی درفک، شهرهای رشت، لاهیجان و سیاهکل، از جهت غرب جاده قزوین رشت و همچنین دره سفید رود، و از طرف جنوب نیز به منطقه دیلمان منتهی میشود. این کوه از سمت جنوب به کوههای منجیل متصل شده است و از مشرق و جنوب شرقی ناظر به کوههای پیشکوه و رشته کوههای عظیم تخت سلیمان می باشد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می یابد. درفک از سمت شمال امتداد ندارد و به دشت گیلان و دریای خزر مشرف است. غرب این کوه بیشتر به اعماق دره سیپدرود پیوند می خورد تا آغازی برای ارتفاعات البرز غربی باشد.پوشش جانوری درفک: خرگوش، خرس، گوزن، شغال، گرگ، روباه، و پلنگ گزارش شده است.

درفک از دو کلمه دال و فک که در گویش گیلکی دال بنام پرنده ایست از خانواده عقاب و فک بمعنای آشیان و دالفک یعنی آشیانه عقاب تشکیل شده است. قله درفک در ارتفاع 2733 متری در منطقه ی البرز غربی در کوههای گیلان قرار دارد. با توجه به شواهد موجود در سنگ های این ارتفاعات به نظر می رسد که در گذشته درفک کوه آتشفشانی فعالی بوده است. جبهه های متفاوت درفک هر یک ویژگی های خاص خود را دارد که از جهات جغرافیایی و پوشش گیاهی از مناطق نیمه خشک و مراتع سرسبز تا جنگلهای انبوه متغیر است. جنگل های این منطقه از انواع درختان راش، بلند مازو، ممرز، اربا (خرمالوی وحشی)، سرخدار تشکیل شده و دهها گونه دیگر درختان بوته ای و گیاهی نیز در این جنگل ها و در سایه درختان عظیم وجود دارند.جنگل های حاشیه درفک از گذشته به عنوان زیستگاه جانوران و پرندگان با ارزشی چون مرال، شوکا، خرس قهوه ای، پلنگ و پرندگان مهمی چون انواع عقاب، کبک معمولی، کبک دری، کبوترهای وحشی و دیگر پرندگان مطرح بوده است. قسمت بالای قله درفک به سبب ماهیت خاص زمین ساختی، آهکی، سنگی و آبگریزهای متعدد در سنگ های زیرزمینی هیچ سفره آبی و چشمه ای پیدا نمی شود و به این دلیل ساکنان این منطقه باید با برداشت برف های یخچال آن نیاز آبی خود را تامین کنند.

شاید در نظر عده ای ارتفاع نه چندان زیاد این قله تناسب تعاریف ما را با عظمت توصیف شده آن کمی به زیر سوال ببرد اما باید بدانیم با توجه به ارتفاع دشت گیلان (نزدیک به صفر) قله ای منفرد و با ارتفاع بیش از 2700 متر تا چه اندازه می تواند زیبا و خوش منظره بوده و صعودی واقعی و مناسبی را نیز در پی داشته باشد.

برای دیدن عکس های زیبای این منطقه اینجا کلیک کنید.