به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر سید علی قاسمزاده در مراسم روز ملی بسیج اساتید که ظهر چهارشنبه ۳۱ خردادماه به صورت همزمان با سراسر کشور در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در روایتی میفرمایند که "خداوند باب جهاد را به روی اولیا خاص خود گشوده است" و به یقین شهید چمران یکی از این اشخاص است و ما آرزو داریم همچون شهید چمران باشیم تا درب شهات و جهاد برای ما نیز گشوده شود.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: شهید چمران عالمی مجاهد و با عمل بود و در وجه تمایز وی با ما باید گفت که ممکن است ما به مراتب تحصیلی راه پیدا کنیم اما در بزنگاهها و عرصههای حساس حضور ما در ساحت میدانی کم باشد لکن شهید چمران به اقتضاعات روزگار و زمانه خود در شرایطی که لازم بود از فضل، دانش و معرفت خود استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه شهید چمران مظهر و نمونه یک انسان عارف و تمام و کمال بود عنوان کرد: ایشان علاوه بر تحصیل در رشتههای تخصصی در کسب مقام عرفان نیز پیشگام بود و نظام معرفتی و عرفانی خود را به کمال رساند.
نماینده عالی وزارت عتف در استان، شهید چمران را به عنوان یک الگوی بزرگ برای یادآوری حضور ما در پیشگاه خداوند دانست و تصریح کرد: در شرایطی که به ظرفیتهای شهید چمران نیاز بود گ در صحنه حضور یافت و در عرصه جنگ سخت در کنار جنگ نرم به مباحث علمی و فناوری نیز توجه داشت که این ویژگی باید سرلوحه اساتید بسیجی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: شهید چمران بخشی از عمر خود را در لبنان سپری کرد و بنده در سفر اخیر خویش شاهد آن بودم که یاد این مرد بزرگ در لبنان زنده بود و از ایشان همچنان به نیکی یاد میشد.
قاسم زاده مطرح کرد: جهموری اسلامی در تبدیل فناوری به علم به کشورهای دوست همچون لبنان و سوریه به اشخاصی نظیر چمران برای برقراری ارتباطات علمی نیاز دارد. ما در براقراری ارتباطات علمی گاها با موانع مالی و مادی مواجه میشویم.
وی تاکید کرد: اکنون به وجود استادان بسیجی که همچون شهید چمران پای کار بسیج باشند بیشتر از گذشته احساس میشود. کشورهای دیگربه اقتدار علمی ایران ایمان دارند و این نشان میدهد جمهوری اسلامی ایران در عرصههای علمی توانسته قلبها را به تسخیر خود درآورد و ذهنها را همراه خود کند و ما آنگونه که باید نتوانستیم در راستا حضور دانشمندان در کشورهای دوست برای انتقال علم و فناوری موفق باشیم و کلید موفقیت در این حوزه را جهاد میدانیم.
رئیس دانشگاه معین استان قزوین بیان ادامه داد: جهاد علمی طالب ماموریتی برای بسیج اساتید سراسر کشور، استادان شاخص بسیجی و کسانی که توانایی و ایثار و حرکت در این جبهه دارند است تا این اشخاص در این شرایط حاضر شوند و ما امیدواریم افرادی که خوی خدمت به جامعه اسلامی را داشته و تمایل به انتقال فضای علمی کشور به سایر کشورها را دارند در این جنبش سراسری حاضر شوند و نقش جمهوری اسلامی را بیش از گذشته تقویت کنند.
وی در پایان گفت: اخیرا تفاهمنامهای توسط ما با کشورهای سوریه و لبنان منعقد شد و ما برای اجرای این تفاهم نامه نیازمند اقتدار علمی در تمام عرصهها به ویژه حرکت استادان بسیجی هستیم و میدانیم اگر همچون شهید چمران در عرصه جهاد علمی گام برداریم عاقبت ما ختم به خیر خواهد شد.
حسن ذالفقار زاده، رئیس بسیج اساتید استان قزوین در ادامه این مراسم اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت سرفصل تعریف شده است که با نگاهی به زندگی شهید چمران میبینیم که اغلب این سرفصلها در شخصیت شهید چمران مشهود است اما دو سرفصل معنویت و اخلاق و علم و دانش بیشتر از سایر سرفصلها در شخصیت شهید چمران به چشم میخورد.
وی افزود: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح میکنند که دانش آشکارترین ابزار عزت و قدرت کشور است و ایشان درخصوص جایگاه علمی شهید چمران، نیز وی را یک شخصیت با استعداد تعریف میکنند.
این مسئول ابراز کرد: شهید چمران دورههای آموزشی مختلفی را در کشورهای لبنان و مصر سپری کرد و پس از ورود به کشور در جایگاه وزارت جنگ و به عنوان پایهگذار جنگهای چیریکی مشغول فعالیت شد و در همان مدت کوتاه، اختراعات بزرگی از جمله پل شناور، زیردریایی، موشک زیرآبی، جیب زرهی را ساخت و این درحالی بود که کشور در شرایط جنگ تحمیلی و کمترین امکانات قرار داشت.
وی تشریح کرد: شهید چمران از کمترین امکانات بهترین استفاده را داشت و در بعد معنویت و اخلاق که به تعبیر رهبر انقلاب معنویت به معنای برجستهکردن ارزشها در خود و جامعه بوده و اخلاق و معنویت جهتدهنده تمام حرکتها و نیاز اصلی جامعه است همواره پیشگام بود.
شهید چمران مصداق بارز جهاد علمی/ دانش آشکارترین ابزار عزت و قدرت کشور - news.ikiu.ac.ir
شهید چمران مصداق بارز جهاد علمی/ دانش آشکارترین ابزار عزت و قدرت کشور
22 Jun 2023
کد خبر : 938752
تعداد بازدید : 7