سومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"، 9 بهمن ماه، توسط انجمن علمی گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت فرهنگی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
دکتر لیلا گلپور، هیأت علمی گروه آزفا، در این نشست علمی، درباره "بازخورد تصحیحی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: چیستی، چرایی و چگونگی" مطالب ارزشمندی را ارائه کرد.
وی بیان داشت: هیچ کلاس و محیط آموزشی را نمی توان بدون بازخورد تصور کرد. دو نوع بازخورد وجود دارد، بازخورد مثبت که باعث افزایش انگیزه در زبان آموزان می شود و آنها را نسبت به عملکرد خود آگاه می کند اما بازخورد منفی که بازخورد بازدارنده، بازخورد اصلاحی و بازخورد تصحیحی نیز گفته میشود پیامدهای سودمند و مخربی دارد که باید با تدبیری شایسته انجام گیرد چرا که نوع خطای زبانی، ویژگیهای بازخورد، ویژگیهای معلم (شخصیت، روش تدریس) و ویژگیهای بافت یادگیری بر پیامدهای بازخورد منفی، تأثیر به سزایی دارد.
همچنین وی بیان کرد که دقت و روانی زبان نیز بر نوع بازخورد تصحیحی، اثرگذار است و اگر قرار باشد که بازخورد تصحیحی در کلاس آموزش زبان انجام گیرد باید این پرسش ها را مدنظر داشت: کدام خطاها نیاز به بازخورد دارند؟ چه کسی باید خطاها را تصحیح کند؟ چه زمانی باید خطاها اصلاح شوند و چگونه باید خطاها تصحیح گردند؟ و یک معلم کارآمد، باید به تمام این موارد توجه کند. در ادامه، در پاسخ به چگونگی تصحیح خطا به 6 نوع تصحیح خطا: تصحیح صریح (explicit correction)، تصحیح غیرصریح (correction implicit )، درخواست توضیح (clarification request)، بازخوردفرازبانی(metalinguistic feedback)، فراخوانی (elicitation) و تکرار(repetition) اشاره شد.
در این نشست که جمعی از استادان، دانش آموختگان و دانشجویان گروه آزفا و زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند، درباره خطاهای زبانی غیرفارسی زبانان و روشهای بازخورد تصحیحی، بحث و تبادل نظر شد.
شایان ذکر است که انجمن علمی گروه آزفا درنظر دارد که در نشست های آتی، به مباحث دیگری از دانش آموزشکاوی زبان فارسی بپردازد.
سومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد - news.ikiu.ac.ir
سومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد
31 Jan 2023
کد خبر : 933849
تعداد بازدید : 11