درج شده توسط: مدیر سایت

رشد آموزش عالی در قزوین بیش از سایر استان ها بوده است

03 Feb 2013

کد خبر : 861333

تعداد بازدید : 4

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دکتر سید محمد حکاک ضمن حضور در برنامه زنده رادیویی فراسو در خصوص توسعه آموزش عالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش عالی در ایران رشد بسیار زیادی داشته است به طوری که وضعیت قبل از انقلاب با وضعیت امروز قابل مقایسه نیست و در استان قزوین نیز  نسبت به سایر استان های کشور رشد چشمگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اهمیت علم در دنیای امروز بسیار زیاد است، البته هیچگاه بشر از دانش بی نیاز نبوده است اما در دنیای امروز این نیاز بسیار آشکار و برجسته شده به طوری که قدرت یک کشور و جامعه وابسته به علم آن است زیرا کارها تخصصی شده و در تمام جوانب اداره یک کشور نظیر مدیریت، حقوق، قضاوت، صنایع نظامی و غیره موضوع علم اهمیت زیادی دارد.

قائم مقام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: اهمیت دانش بعد از انقلاب هم در ایران و هم در جهان برجسته تر شد و بر این اساس طبیعی بود که آموزش عالی در کشور رشد یابد و در قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران رشد آموزش عالی بیشتر بود.

وی توضیح داد: قبل از انقلاب اسلامی، در قزوین دو مدرسه عالی وجود داشت که بعد از مدتی این مدارس زیرنظر دانشگاه تهران رفته و ادغام شدند و در سال 59 مجتمع آموزش عالی دهخدا در قزوین شروع به فعالیت کرد.

حکاک یادآور شد: در آغاز انقلاب در قزوین یک مجتمع آموزش عالی دهخدا وجود داشت و مجلس در سال 62، دانشگاه بین المللی اسلامی را تصویب کرد که این دانشگاه در ابتدای سال 70 با مجتمع آموزشی دهخدا ادغام شد و نام آن به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تغییر یافت.

وی خاطر نشان کرد: در این سال ها دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد نیز در چند شهر استان ایجاد شدند و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی نیز در استان تشکیل شد که دلیل رشد این موسسات، نزدیکی قزوین به تهران و اشباع شدن تهران از این نظر بود  و امروز قزوین با 130 هزار دانشجو در حال تبدیل شدن به یک شهر دانشگاهی است.

قائم مقام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: علاوه بر نزدیکی قزوین به تهران عوامل دیگری نیز در توسعه آموزش عالی دخیل بودند که مهاجرت از استان های گیلان، مازندان، زنجان و همدان به قزوین و همچنین سابقه تاریخی و فرهنگی قزوین و وجود شهر صنعتی از علل گسترش آموزش عالی در استان قزوین محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر رشته های تحصیلی در این استان وجود دارد و فرزندان این استان می توانند در رشته های مختلف تحصیل کنند.

حکاک ادامه داد: در کل کشور آموزش عالی در این سال ها توسعه کمی بسیاری داشته است، البته توسعه کیفی پا به پای توسعه کمی نبوده است،  به علاوه رشد کمی نیز بیش از حد بازار کار و اشتغال بوده است از این رو  سیاست وزارت علوم این است که این توسعه را کنترل و هدفمند کند و با توجه به این موضوع دو تا سه سالی است که وزارت علوم طرحی با عنوان طرح آمایش آموزش عالی کشور را تدوین کرده و به تبع در استان ها و در مورد استان قزوین نیز این طرح تدوین شده است تا از این پس رشد به خصوص در مقاطع کارشناسی با توجه به کم شدن تقاضا مقداری محدود شود و در دوره های کاردانی آموزش عالی رشد را داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رشد علمی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: دانشگاه بین المللی از سال 70 در استان تشکیل شد و در حدود 21 سال رشد قابل توجهی داشته است، در ابتدای ادغام، این دانشگاه حدود پنج تا شش رشته داشت که از سال 59، دایر بود ولی از آن سال تاکنون دانشگاه رشد داشته است و در حال حاضر شش دانشکده معماری، فنی مهندسی، علوم پایه، علوم تحقیقات اسلامی، علوم انسانی و علوم اجتماعی با حدود 8 هزار دانشجو و حدود 100 رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دارد.

قائم مقام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: این دانشگاه در دوره دکترا 12 رشته دارد و این تعداد رشته نیز در حال رشد است به طوری که رشته های متعددی را شورای دانشگاه تصویب کرده که اگر آموزش عالی مجوز دهد این رشته ها تأسیس می شوند.

وی اعلام کرد: در بخش پذیرش دانشجویان خارجی نیز سیاست های نظام و وزارت علوم در 20 سال گذشته فراز و نشیب هایی داشته است به طوری که سال هایی از 40 کشور دانشجو داشتیم و در سال هایی نیز بنا بر سیاست ها، رشد توقف داشته و یا کند بوده است.

حکاک گفت: در هفت و هشت سال اخیر که سیاست بر جذب دانشجوی خارجی بوده است، رشد جهشی در این حوزه داشته ایم و امیدواریم این رشد همچنان به ویژه در بخش دانشجویان خارجی ادامه داشته باشد چراکه فلسفه تشکیل دانشگاه بین المللی همین امر است و استقبال نیز از سوی دانشجویان خارجی همواره بوده است و این امر برکات زیادی برای استان، کشور و انقلاب دارد زیرا علاوه بر پرورش دانشمند، در حوزه پرورش سفیر برای انقلاب اسلامی نیز موثر است.

وی خاطر نشان کرد: البته در حاشیه پذیرش دانشجو، دوره هایی نیز در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار می شود که تعدادی از اساتید و دانشجو از کشورهای متعدد آمده و در دوره های دانش افزایی به مدت سه هفته تا یک ماه شرکت می کنند و برنامه های موثری با مواد درسی مختلف برای آنها اجرا می شود.

انتهای پیام/