درج شده توسط: مدیر سایت

در نشریه جلوه دیدگاه گفتمانی پیرامون الگوی سوم زن و شاخص های زن تراز انقلاب اسلامی تحلیل می شود

01 Oct 2022

کد خبر : 928917

تعداد بازدید : 1

فاطمه کریمی سردبیر نشریه تخصصی جلوه  در نشستی با موضوع رونمایی از نشریه تخصصی جلوه (حوزه تخصصی زنان) در خصوص ابعاد حضور اجتماعی زنان و دیدگاه ها و اهداف این نشریه تخصصی دانشجویی حوزه زنان گفت: دیدگاه کلی که نسبت به مسئله حضور اجتماعی زنان وجود دارد یک چارچوب مشخص و در محدوده گفتمانی معینی قرار دارد و اگر بخواهیم بنا و فضای فکری نگاه و الزامات مربوط به حضور اجتماعی زنان را بررسی کنیم دیدگاه گفتمانی مربوط به حوزه الگوی سوم زن و شاخص های زن تراز انقلاب اسلامی را تحلیل می کنیم. وی ادامه داد: زیرا مدت ها است عده زیادی صرفاً راجع به آن صحبت می کنند اما گفتمان ما شاخصی است که از اول انقلاب مطرح شده است ولی در واقع جامعه تحلیل درستی از آن نمی دانند و صرفاً یک فضایی از الگوی سوم را شنیده‌اند. در واقع یکی از ابعاد مهم در جامعه حضور اجتماعی بانوان می باشد و ما در این مسئله صرفاً یک فضای گفتمانی را بررسی نمی کنیم که به سادگی از آن گذر کنیم بلکه نگاهی که ما نسبت به این الگو داشتیم فراتر فضای گفتمان و نظریه می باشد زیرا ما در فضای علمی جامعه قرار است که یک الگوی جدیدی را پیاده سازی کنیم که متفاوت با فضای غرب و ایدئولوژی نظریه های علمی غربی و شرقی باشد. سردبیر نشریه تخصصی جلوه اظهار داشت: انقلاب اسلامی این رویکرد را متناسب با باورهای ارزشی و فکری خودش مجزا از شرق و غرب مطرح می نماید. یک بعد مشخص گره خورده با الگوی سوم و ویژگی های هویتی زن تراز انقلاب اسلامی حضور اجتماعی زن می باشد و همیشه یک مسئله پیوند خورده با او بوده است زمانی که ما به این مباحث می‌پردازیم آنچه برایمان اهمیت دارد صرفا آن حضور اجتماعی زن نیست که خانه و خانواده را حفظ کند بلکه باید در فضای اجتماعی نیز به شکل موثر حضور داشته باشد و ما تعاریف و چارچوب‌هایی را راجع به عملکرد حوزه فعالیت یک زن و اعمال هویتش استفاده کرده‌ایم که جغرافیای زنانه نام دارد که این تعبیر، دیدگاه نویی در ۴۰ سال اخیر بوده است‌. فاطمه کریمی در ادامه گفت: فضایی که در این نشریه کار شده است حوزه مشخص و معین دارد که حوزه اول آن: مبانی نظری حضور اجتماعی می باشد و در این بعد فضا را نسبت به پرداختن چالش ها آماده کرده ایم زمانی که ما از ارزش ها صرفاً به عنوان ارزش های اقتصادی یاد می کنیم تقریباً به همان فضای مصرف گرایانه نزدیک می شویم و زمانی که در ارتباط با ارزش های خانه داری صحبت می کنیم سیادت زن که در فضای تربیت و اثربخشی وجود دارد ممکن است نادیده گرفته شود در بخش دوم این نشریه نیز به مسئله باورهای اجتماعی پرداخته شده است و بخشی از آن به اصلاح باورها در این زمینه اشاره کرده است که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همان بحث فردیت زن می باشد. وی همچنین در خصوص  بخش سوم این نشریه بیان داشت: بخش سوم نشریه به ساختارهای اجتماعی و ابعاد آن برای حضور زنان در جامعه پرداخته شده است ما به این نتیجه رسیده ایم که قبل از تغییر ساختارها باورهای افراد نیز نیاز به تغییر دارند از این بابت یکی از روش های این فعالیت و تغییر این ساختار ها، دانشگاه می باشد که سنین طلایی یک آقا یا خانم در دانشگاه سپری می شود و صرفاً در این دوران نباید به جنبه علمی حضور دانشجویان توجه شود بلکه می توان عرصه را به نحوی فراهم کرد که بتوانند در این فضا به نوعی دغدغه مندی و فعالیت اثر گذار داشته باشند. فاطمه کریمی با بیان اینکه مسئله دیگری که در ارتباط با فضای حضور اجتماعی زن وجود دارد موضوع فضای شهری و زیرساخت های مورد نیاز جهت تامین امنیت حضور اجتماعی بانوان در جامعه است‌ گفت: متاسفانه پژوهش های صورت گرفته در این رابطه به طور غالب به شکل فمینیستی بوده است اما آنچه که در این نشریه سعی شده به آن پرداخته شود بر آن بود که متناسب با مبنای فکری خود و توجه به تفاوت های زیستی و روانی خانمها و آقایان به برخی مسائل توجه ویژه تری داشته باشیم بعد از مسئله فضای شهری متناسب با خانم ها ما به مسئله پوشاک بانوان پرداخته ایم زیرا دسترسی به یک پوشاک راحت متناسب با الگوهای اسلامی که با ویژگی های بومی زیستی و فرهنگی جامعه سنخیت داشته باشد هم اکنون در بازار وجود ندارد و در عرصه کلی آنچه می‌تواند اثرگذار باشد نهاد هایی هستند که در این فضا قرار دارند به ویژه وزارت فرهنگ و کارگروه مد و پوشاک اسلامی که در نشریه به طور مفصل به آن اشاره شده است. زیرا درحالیکه وظیفه اصلی پیگیری مسائل را دارند اما نسبت به آن اقدام خاصی انجام نداده اند. وی افزود: در بخش فرهنگی نشریه نیز یک مصاحبه در نظر برگرفته شد که در باب فضای رسانه‌ای و الگوسازی که انیمیشن ها در حوزه زنان در حال آماده سازی هستند بررسی شده است زیرا این انیمیشن ها از لحاظ کاراکتر سازی زنان متناسب با گفتمان خودشان به اندازه‌ای قوی هستند که بتوانند گفتمان خود را در جامعه ارائه دهند علی الخصوص شرکت دیزنی و پیکس آر تاکنون به شکل قابل توجهی توانستند تاثیر خود را روی فضای تنوع زیست بوم های مختلف جهان بگذارند.