درج شده توسط: مدیر سایت

جهاد اقتصادی لازمه مبدل شدن به قدرت اقتصادی منطقه است

21 Feb 2012

کد خبر : 859445

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی در سمینار چشم انداز و جهاد اقتصادی که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: در بحث جهاد اقتصادی اگر مفهوم‌شناسی جامعی نداشته باشیم، نمی توانیم وارد عرصه تحلیل شویم؛ جهاد مفهومی است در ادبیات دینی که بار اعتقادی دارد و در چارچوب ارزش‌های یک جامعه تعریف و دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مفهوم شناسی جهاد از مصادیقی است که باید مورد توجه قرار گیرد و خواستگاه جهاد اقتصادی باید مبتنی بر چارچوب تحلیلی و نظری باشد و جهاد اقتصادی پیوند عمیقی با ادبیات انقلاب اسلامی و تحولات بیش از 30 سال انقلاب ما دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به سخنان معمار کبیر انقلاب در خصوص اهمیت جهاد اضافه کرد: امام خمینی (ره) فرمودند:"شما در حال جنگید، در حال جنگ اقتصادی و این خود محاربه‌ای بین اسلام و کفر است و این موعظه نیست بلکه تکلیف و امر واجبی است" و این عبارت نشان می‌دهد جهاد اقتصادی واژه کلیدی در ادبیات اعتقادی ماست.

وی افزود: اگر بخواهیم مفهوم جهاد اقتصادی را تحلیل کنیم باید بازگردانی به اندیشه اقتصادی امام در عرصه تحولات کشور صورت گیرد؛ واژه‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری نیز مطرح می‌شود بین آن تجانس گفتمانی است و باید این مفاهیم کلیدی را در قالب یک گفتمان هم معنا ببینیم و جهاد اقتصادی یک نگاه سالانه نیست که تمام شود، جهاد اقتصادی در گفتمان معنایی سال‌های گذشته نیز دیده می‌شود و تمام این مفاهیم زمانی نتیجه می‌دهد که معطوف به آینده باشد و جهاد اقتصادی در قالب سند چشم‌انداز می‌تواند عملیاتی شود.

عیوضی با بیان اینکه جهاد اقتصادی از دوره امام خمینی (ره) آغاز شده است، تصریح کرد: ما در جهاد رویکردهای تعریف شده دینی و باورهای دینی داریم و جهاد از بُعد لغوی و اصطلاحی به معنای قبول مسئولیت و تلاش است ولی تلاشی که مبتنی بر ایده‌ها، آرمان‌ها و عقیده‌ها است.

وی تأکید کرد: جهاد اقتصادی و رویکرد اعتقادی پیوند عمیقی دارد و ادبیات جهاد اقتصادی، ادبیاتی پویاست، از این‌رو این قدرت ر ا دارد خود را در آینده ببیند و برای آینده مسیر را ترسیم کند.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اعلام کرد: ما در انقلاب اسلامی، مسئله جنگ، مشکلات اساسی و تحریم را داشتیم و این مشکلات فقط در سایه راهبردهای جهادی توانست به توفیق برسد و الا در شرایط غیرجهادی اگر به این مسئله نگاه شده و گام‌هایی برداشته می‌شد، قطع یقین گام‌های ناقص و ناموفق بود، مفهوم جهاد چند وجهی است و فقط با وجه مادی نمی‌توانیم چشم‌اندازی مطلوب را داشته باشیم.

وی یادآور شد: بعضی از راهبردهای اساسی نظام مانند الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی و الگوی مهندسی فرهنگی، شعارهای کلیدی است که راهبردهای جهادی می‌طلبد و در وضعیت غیرجهادی قابل وصول نیست.

عیوضی گفت: جهاد اقتصادی نشأت گرفته از خصلت های نهفته در مفهوم جهاد است که در قرآن و ادبیات دینی ما به وفور وجود دارد؛ نکته دیگر پیشران‌های موثری است که در آینده نقش کلیدی برای جمهوری اسلامی دارد و ارتباط جهاد اقتصادی با این پیشران‌ها مهم است که یکی از این پیشران‌ها، قدرت اقتصادی است و در آینده قدرت اقتصادی نقش کلیدی دارد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه در عرصه بین‌الملل، قدرت اقتصادی عمده‌ترین وجه رقابت بین قدرت‌ها است و ما در چشم‌انداز 20 ساله این موضوع را دیده‌ایم و باید در منطقه اول باشیم و باورمان این است این قدرت اقتصادی جز در قالب جهاد اقتصادی با ادبیات انقلاب اسلامی قابل وقوع نیست.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه تحریم‌ها یک فرصت است، افزود: آینده پژوهی چیزی را تهدید نمی داند بلکه همه چیز را فرصت می‌داند ولی اگر در زمان خود، از این فرصت استفاده شود آن زمان تهدید است و اکنون عصر، عصر فرصت‌ها است و جهاد اقتصادی می‌تواند هارمونی معناداری برای انقلاب در آینده ایجاد کند.

وی اعلام کرد: تحریم‌ها امروز برای آینده انقلاب، فرصت است و البته اگر از این فرصت استفاده نشود تبدیل به تهدید می‌شود و یکی از فرصت‌های آینده پژوهانه در مواجه ایران در مسئله تحریم، جهاد اقتصادی است.

عیوضی ادامه داد: جهاد اقتصادی به معنای ریاضت کشیدن نیست، جهاد اقتصادی استفاده اصولی و منطقی مبتنی بر شاخص‌های اسلامی از امکانات اقتصادی جامعه است؛ ضرورت کارآمدی نظام سیاسی حاکم ایجاب می‌کند ما در فرآیند چشم‌انداز نسبت به آینده بتوانیم جهاد اقتصادی را به فرهنگ تبدیل کنیم و باید از کمی گرایی به کیفی گرایی حرکت کرد تا معنای جهاد اقتصادی را درک، ترویج و اشاعه دهیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش جهاد اقتصادی در اسفند ماه توضیح داد: همایش جهاد اقتصادی در 17 اسفند ماه در دانشگاه دفاع ملی برگزار خواهد شد که این همایش با مشارکت بیش از 20 مرکز آموزشی، پژوهشی و دانشگاه های کشور در سطح علمی و پژوهشی در پنج پنل تخصصی صورت می گیرد.

رئیس مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: این پنل‌ها و یا نشست‌ها، مسئولیت‌هایی را برای مراکز مشارکت کننده ایجاد کرده که متناسب با حیطه فعالیتی که دارند مسئولیت پنل ها را بر عهده می گیرند که از این میان مسئولیت پنل چشم انداز و جهاد اقتصادی با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است و این پنج مرکز نیز مقرر شد پیش پنل‌های خود را در مراکز مربوطه برگزار کنند.

وی اضافه کرد: در روز همایش مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده این دانشگاه غرفه‌ای را خواهد داشت؛ در حوزه پنل چشم‌انداز و جهاد اقتصادی بیش از 30 مقاله اصلی و کلیدی به مرکز همایش‌ها رسیده است که مقالات خوبی است و ان‌شاالله بتوانیم از این همایش به خوبی استفاده کنیم.

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: موضوع جهاد اقتصادی با نامگذاری سال 90 طرح شده است و مولفه‌های اقتصادی، قانونمند و زمینی هستند و مبحث جهاد که بار ارزشی دارد در کنار اقتصاد آمده است.

عین‌الله کشاورز افزود: امام خمینی (ره) بر موضوع خودکفایی بسیار تأکید داشتند که در صنعت و کشاورزی به این سمت برویم و مشارکت مردم نیز مورد تأکید امام (ره) بود و جهاد اقتصادی نیز مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: وقتی تمام اقشار در نظام تولیدی و اقتصادی مشارکت کنند در این صورت جهاد اقتصادی رخ می‌دهد و مقام معظم رهبری نیز در بحث جهاد اقتصادی در سخنان‌شان ابعاد و پیش نیازهایی را دیده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: بحث جهاد آنچه به خود اضافه می‌کند، تلاش و رقابت است و حمایت از دولت در برنامه‌های اقتصادی، دو برابر شدن کارهای عمرانی، مسکن، عمران روستایی، محرومیت‌زدایی، هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید، اصلاح رفتار اقتصادی و صرفه‌جویی، ایجاد اشتغال و غیره از جمله ضرورت‌ها و دلایل جهاد اقتصادی است.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادی در کشور در سال 90 انجام شود، الزاماتی دارد که جدی گرفتن مطالبه، وحدت و همدلی، آرایش جهادی کشور، مقابله جدی و اثربخش با تحریم‌ها، تکیه به نیروی ذاتی و درونی خود، استحکام بخشیدن معنویت و ترویج روح تدین در جامعه و غیره از جمله این الزامات است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز در این همایش در مبحثی با عنوان "جهاد اقتصادی و رویارویی با تحریم‌های بین‌المللی" گفت: یکی از واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه ایران، موضوع تحریم است و یکی از مصادیق بارز تحریم، تحریم اقتصادی است.

محمد حسینی مقدم عنوان کرد: تحریم امروزه یک روند است و موضوعی نوظهور نیست و از بدو انقلاب شاهد تحریم‌ها در سطوح مختلف بودیم و امروز تحریم‌ها همه جانبه است و این روند برخواسته نظام جهانی سرمایه‌داری به رهبری آمریکاست.

وی با اشاره به تأثیرات تحریم بر اقتصاد ایران توضیح داد: با تکیه بر خودکفایی ایران می‌تواند تحریم را دور زند و آثار آن را کند کند و یکی از ابزار جهاد اقتصادی توسعه علم و فناوری است که از مهمترین‌ها برای عبور از تحریم‌ها در دراز مدت است.

در ادامه عضو هیئت علمی و استادیار اقتصاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز اظهار کرد: جهاد اقتصادی ماهیتی مقدس و دانش بنیان دارد و در درون خود حرکت سریع، منظم اقتصادی و اجتماعی برای رضایت پروردگار و رسیدن به اهداف متعالی در هر دو جهان را شامل می‌شود.

روح‌الله بیات خاطر نشان کرد: جهاد اقتصادی یک روش و الگوی اسلامی و بومی برای نیل به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه را تبیین می‌کند، جهاد اقتصادی یک عمل آرمان‌گرایانه با سابقه اجرایی در تاریخ اسلام و ایران اسلامی است.

وی یادآور شد: هدف اصلی روش جهادی نیل به اهداف رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق کسب رضایت خداست و این روش با یک عزم بزرگ اجتماعی و پشتوانه مردمی همراه است و شیوه عادلانه رسیدن به اهداف رشد و توسعه مورد تأکید شدید این روش است و اصول حاکم بر این روش منطبق با آموزه‌های دین اسلام، دانش بشری و نظام اقتصاد اسلام است.

استادیار اقتصاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: جهاد اقتصادی بیانگر یک الگوی خاص رشد توأم با توسعه عادلانه و سریع است که آن را از الگوهای کلاسیک متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اصول حاکم بر جهاد اقتصادی تصریح کرد: اصل عدالت به عنوان رکن اساسی جهاد اقتصادی، اصل دانش و آگاهی به مثابه دیده‌بان و شیوه علمی اجرای جهاد اقتصادی، اصل کار و تلاش به عنوان موتور اصلی جهاد اقتصادی، آبادانی دنیا و سعادت آخرت بر مبنای انجام کار، جهاد اقتصادی بر مبنای فعالیت‌های جمعی و تعاونی و اصل حاکمیت دولت اسلامی و سیاست‌های آن به مثابه گلوگاه اصلی جهاد اقتصادی است.

انتهای پیام/