درج شده توسط: مدیر سایت

تمدن نوین اسلامی جهان بینی الهی را جایگزین جهان بینی الحادی می کند

10 Nov 2020

کد خبر : 912579

تعداد بازدید : 1

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در همایش ملی آینده نگاری تمدن نوین اسلامی که 14 آبان 99 به صورت مجازی در پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد با ارائه مقاله ای با عنوان “ما و رقیب تمدنی”  گفت:تمدن نوین اسلامی جهان بینی الهی را جایگزین جهان بینی الحادی می کند، وقتی جامعه ای می تواند مدعی تمدن سازی باشد که حرف های جدی، نو و تحول زا برای گفتن داشته باشد. به بیان واضح تر، بتواند مسیر متفاوتی را برای حیات فردی و اجتماعی باز کند که نه تنها با مسیر یا مسیرهای موجود متفاوت باشد بلکه تعریف و چشم انداز تازه ای را برای سعادت و خوشبختی به جامعه انسانی ارائه کند. رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: ما وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت می کنیم، اولاً امکان شکل گیری آن را بر اساس ظرفیت های باقوه و در مواردی فعلیت یافته، قابل اثبات می دانیم و ثانیاً، معتقدیم که حرف های نویی داریم و می توانیم این حرف ها را به عینیت برسانیم که با حرف های رایج در تمدن غرب و آنچه تحقق پیدا کرده است تفاوت دارد. دکتر غلامی گفت:  حال ممکن است سئوال شود که حرف های متفاوت تمدن نوین اسلامی چیست؟ در پاسخ عرض می کنم که حرف های نو کم نیست اما مهم ترین آنها که می تواند حیات فردی و اجتماعی را در مسیر تازه ای قرار دهد می تواند این موارد باشد: یک. جهان بینی الهی به جای جهان بینی الحادی دو. قانون اسلامی به جای قانون عرفی سه. سبک زندگی اسلامی به جای سبک زندگی غربی چهار. مردم سالاری دینی به جای دموکراسی پنج. پیوند میان فرد و جامعه به جای فردگرایی شش. عدالت به جای لیبرالیسم هفت. پیشرفت و تعالی به جای توسعه هشت. نظم جهانی عدالگرا به جای نظم جهانی سلطه گرا نه. صلح گرایی به جای جنگ طلبی ده. خردورزی و عقلانیت به جای اباحه گری یازده. هنر متعالی و عفیفانه به جای هنر مادی و آلوده دوازده. کرامت بخشی به زن به جای تحقیر و ابزاری دیدن زن سیزده. علم و فناوری در خدمت انسان، به جای علم و فناوری علیه انسان چهارده. معماری و شهرسازی ارزش گرا به جای معماری و شهرسازی خنثی پانزده. دوستی با طبیعت به جای ستیز و تخریب طبیعت رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه بحث خود گفت: بحث اصلی در تمدن، عینیت بخشی به این موارد است و نفس داشتن حرف های نو و متفاوت تمدن نیست؛ و تمدن جدید زمانی خلق می شود که امکان تحقق این حرف های نو فراهم شود. ما امروز در عینیت بخشی به حرف های نو خود مشکل داریم و باید تلاش کنیم تا این مشکلات را مرتفع و با عملیاتی کردن این ایده های نو و بدیل ایده های تمدن رقیب راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را در عمل فراهم کنیم.