درج شده توسط: مدیر سایت

تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و اداره کل استاندارد قزوین منعقد شد

20 Jun 2023

کد خبر : 938655

تعداد بازدید : 2

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ طی مراسمی  تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و اداره کل استاندارد قزوین منعقد شد.
دکترسید علی قاسم‌زاده در این مراسم اظهار کرد: حوزه عملیاتی و ماموریتی دانشگاه در دولت سیزدهم در بخش صنعت و جامعه تعریف می‌شود و رسالت دانشگاه‌های نسل چهارم جامعه محور بودن و شناسایی نیازهای ضروری استان، منطقه و کشور و همچنین  رصد، ارزیابی و احصا مسائل است که باید در راستا مرتفع شدن آنها نیز تمام امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به کار برد.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) یک دانشگاه جامع است که در موقعیت مناسب استان قزوین، ماموریت‌های بومی، کشوری و به ویژه بین المللی را به عهده دارد تا بتواند نمادی از آموزش عالی کشور در حوز‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه و علوم فنی ومهندسی بوده و استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک مدل آموزشی برای جهانیان را داشته باشد و در راستا اهداف خود نیروی انسانی مناسبی را تربیت کند.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های خاص دانشگاه این است که رئیس جمهور و سه وزیر دولت به عنوان هیأت امنا دانشگاه هستند و دانشگاه بین المللی امام(ره) تنها دانشگاه مصوب شورای اسلامی است که این موارد اهمیت جایگاه دانشگاه را نشان می‌دهد. نماینده عالی وزارت عتف در استان ابراز کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک الگوی مناسب در کشور باشیم می بایست در حوزه‌های مختلف، مدلی از ارزش‌آفرینی و دستاوردهای علمی را به جهان منتقل کنیم و این رسالتی است که ما در پیش گرفته‎‌ایم.
قاسم زاده عنوان کرد: علاوه براین دانشکده‌ها در کنار رسالت آموزشی خود در حوزه ارتباط صنعت و جامعه وظایف ویژه‌ای را به عهده دارند و ضروری است بتوانند دانشگاه را به بدنه جامعه متصل کنند که تاکنون در این راستا اتفاقات خوبی رقم خورده است و طی چند ماه گذشته در حوزه طرح‌های پژوهشی ما شاهد جهش ۲ الی ۳ برابری بوده‌ایم چنانچه تنها یکی از طرح‌های ما به انعقاد قرار داد ۵ میلیاردی منتهی شد.
وی ادامه داد: مرکز رشد و فناوری دانشگاه به تازگی به پردیس علم و فناوری تبدیل شده است که این ارتقا سبب استقرار شرکت‌های بیشتری در دانشگاه می‌شود و با وجود این اتفاق، ارتباط خوبی بین دانشگاه و اداره استاندارد برقرار خواهد شد. رئیس دانشگاه مطرح کرد: اولین پژوهشکده آینده پژوهی در دانشگاه ما تاسیس شد و این پژوهشکده قطب‌ آینده پژوهی در سطح کشور بوده و وظیفه آن رصد حوزه‌های مختلف در بخش‌های امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه در دانشگاه وجود دارد که ما در حوزه استاندارسازی آزمایشگاه‌ها و صدور مجوز برای قرارگیری در شبکه آزمایشگاهی کشور به کمک اداره استاندارد نیازمندیم که این امر سبب ارائه خدمات بیشتر دانشگاه و تبدیل شدن آزمایشگاه به آزمایشگاه جامع کشوری خواهد شد که البته این همکاری باید به درآمدزایی منجر شود.
قاسم زاده تاکید کرد: در حوزه هوش مصنوعی و حوزه‎های فنی ما آماده همکاری با اداره استاندارد هستیم چنانچه گروه‌های توانمندی در رشته‌های مختلف به ویژه در رشته شیمی وجود دارد و برخی از استادان ما نیز دارای شرکت‌های فعال هستند. وی با تاکید براینکه در بخش آموزش نیروها، دانشگاه می‌تواند برگزارکننده کلاس‌های آموزشی در مرکز آموزش آزاد و مجازی باشد عنوان کرد: در پردیس علم و فناوری دانشگاه، مدرسه اشتغال وجود دارد که در آن نیروها و دانشجویان سال آخر آماده ورود به عرصه صنعت و کار می‌شوند که در این حوزه نیز اداره استاندارد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
رئیس دانشگاه معین استان در پایان گفت: یکی از ماموریت‌هایی که ما پس از تفاهم نامه برای شرکت‌ها تعریف می‌کنیم مسئله اشتغال دانشجویان است زیرا براین باوریم که باید به درخواست مردم درخصوص استفاده از نیروهای بومی برای شرکت‌ها پاسخ دهیم.
مهندس میترا عقیلی، سرپرست اداره کل استاندارد قزوین در ادامه این جلسه اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه در حوزه تدوین استاندارد به خصوص در بخش استانداردسازی قطعات خودرو می‌تواند برای مجموعه اداره کل استاندارد و دانشگاه به ویژه در عرصه بین المللی بسیار اثرگزار باشد و در این راستا تامین استاندارهای موجود صورت بگیرد. وی افزود: استادان دانشگاه نیز در حوزه‌های تخصصی می‌توانند به عنوان دبیر یا رئیس کمیته‌های نظارت، بر تامین استاندارهای بین المللی نظارت کنند چنانچه نظرات کشور ما می‌تواند در حوزه استاندارد بین المللی نقش بسزایی داشته باشد.
این مسئول ابراز کرد: درحوزه شرکت‌های دانش بنیانی که با دانشگاه همکاری دارند و از تخصص استادان استفاده می‌کنند ما می‌توانیم به این شرکت‌ها گواهی دانش نما اهدا کنیم که این گواهی کاربرد تجاری سازی و صادرات را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند و باتوجه به اینکه طی سال‌های گذشته این امر بسیار کمرنگ اجرا شده ما در صدد اجرای آن به صورت جدی هستیم.
وی با تاکید بر راه‌اندازی آزمایشگاه جامع در منطقه ادامه داد: در حوزه آزمایشگاهی نیز با توجه به تجهیزات مناسب در دانشگاه تلاش ما در راستا تامین تجهیزات حساس و استفاده مشترک سازمان استاندار و دانشگاه از این ظرفیت‌ها است.
عقیلی استانداردسازی را بیشتر در حوزه محصولات تولیدی تعریف کرد و در این حوزه آمادگی خود را برای همکاری اداره استاندارد با دانشگاه را اعلام کرد و گفت: جایزه ملی کیفیت که برای اولین بار در سطح کشور اجرا می‌شود و جوایز آن نیز از سوی سازمان اهدا خواهد شد که در این زمینه ما از دانشگاه می‌خواهیم استادان متخصص خود را به عنوان کارشناسان ارزیابی به ما معرفی کنند.
وی در پایان با اشاره به همکاری برای استاندارد سازی برخی محصولات از جمله مواد شوینده بیان کرد: بنظر می‌رسد در حوزه کارآموزی دانشجویان، پروژه‌ها و تحقیقات در حوزه‌های مختلف نیز تعامل و همکاری اداره استاندارد و دانشگاه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و در سایر موضوعات نیز ما آماده انجام مکاتبات تخصصی و همکاری هستیم.
گفتنی است این جلسه که با حضور و تعامل نظر معاونین و روسای دانشکده‌های دانشگاه برگزار شد مواردی همچون استفاده‌ بهینه از توانایی‌های علمی، فنی و پژوهشی طرفین و همکاری در زمینه‌های ترویج فرهنگ استاندارد، مشارکت در تدوین استانداردهای کالاهای دانش بنیان و فناورانه، انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی و مطالعاتی، حمایت از استانداردسازی محصولات دانش بنیان و فناورانه تولیدات داخلی، حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی محصولات دانش بنیان و فناورانه، تعریف و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک، همکاری طرفین در مرتفع کردن مشکلات صنایع تولیدی و خدماتی منعقد شد. همچنین برگزاری دوره‌ها آموزشی، سمینارها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های تخصصی مشترک، ترویج و گسترش نظام استانداردسازی با همکاری گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، همکاری در استانداردسازی کالا و صادرات محصولات دانش بنیان، تهیه و ساخت مواد آزمایشگاهی مرجع و  دانش بنیان و تحلیل نتایج و ارائه‌ی گزارش استفاده از آزمایشگاه‌های مورد تأیید و حمایت، مشارکت و همکاری با کمیته های فنی متناظر سازمان های ملی، منطقه‌ای و بین المللی تشکیل شده توسط اداره کل استاندارد قزوین از دیگر بندهای این تفاهم نامه بود.