درج شده توسط: مدیر سایت

تدریس زبان فارسی در 160 دانشگاه جهان

18 Feb 2012

کد خبر : 859382

تعداد بازدید : 1

محمد رضا دربندی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بیان کرد: بخش عمده ای از مجموعه فعالیت های ما به اعزام استاد به دیگر کشورها باز می گردد که در 200 دانشگاه جهان، واحدهای اختیاری و یا اجباری زبان فارسی تدریس می شود که برای نمونه کسی که رشته اش شرق شناسی است باید هشت واحد زبان فارسی را بگذراند.

وی ادامه داد: همچنین در 160 دانشگاه رشته زبان فارسی تدریس می شود که اعزام استاد برای این دانشگاه را داریم.

رئیس مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: ارسال کتاب نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای تدریس زبان فارسی در دانشگاه مختلف کشورها انجام می‌دهیم و موضوع دیگری که مورد توجه است دانش‌افزایی است که بخشی شامل دانشجویان و بخشی شامل اساتید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دوره دانش افزایی که با حضور اساتید زبان فارسی 12 کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، نخستین دوره ای بود که همه استادان با هم جمع شده بودند و البته در دوره های قبلی که ما برگزار کردیم مبنا دانشجویان فوق لیسانس و دکترا بودند و استادان نیز در کنارشان بودند.

دربندی با اشاره به اقدامات مرکز گسترش زبان فارسی در راستای آموزش این زبان به داوطلبان آزاد عنوان کرد: ما کتاب هایی را برای داوطلبان آزاد داریم یعنی کسانی که در این رشته تحصیل نمی‌کنند برای نمونه پزشک، مهندسی و یا هنرمند هستند ولی تمایل دارند که زبان فارسی را بیاموزند که در این راستا کتاب هایی را طراحی کرده ایم و با نرم افزارهای چند رسانه ای این کتاب ها داده می شود و در سفارت خانه های ما نیز کلاس برگزار می شود.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه امکانات ما محدود است و از طرفی نیز متقاضی بسیار است و نمی توانیم به همه پاسخ مثبت دهیم به همین دلیل در دهه فجر سایتی را برای آموزش زبان فارسی در فضای مجازی رونمایی کردیم که از این طریق می‌توانیم به افراد متقاضی، زبان فارسی را آموزش دهیم.

رئیس مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استقبال روز افزون از زبان فارسی اظهار کرد: افزایش فارسی آموز روز افزون است به این معنا که هر روز که می گذرد تعداد افراد علاقمند به یادگیری زبان فارسی بیشتر می شود و افراد با انگیزه های مختلف درصدد یادگیری این زبان هستند.

وی یادآور شد: برای نمونه در بلاروس که شرکت های ایرانی کار می کنند نیاز است افراد هم روسی و هم فارسی بدانند در نتیجه افراد تمایل به یادگیری زبان فارسی دارند و در بعضی کشورها نیز که به هنر و سینمای ما علاقمند هستند این تقاضا وجود دارد، همچنین در بعضی نقاط فرهیختگان و اساتید دانشگاهی می خواهند بیشتر در خصوص ایران اسلامی و مسلمانان بدانند، از این رو به دنبال یادگیری زبان فارسی هستند.

دربندی با اشاره به تأثیر بیداری اسلامی در افزایش فارسی آموزان گفت: بیداری اسلامی در افزایش علاقه به یادگیری زبان فارسی اثر گذاشته است و در بسیاری از کسانی که در علوم سیاسی نظریه دارند و یکی از دلایل بیداری اسلامی را تأثیر حرکت‌ها از انقلاب اسلامی می‌دانند این استقبال از زبان فارسی را شاهد هستیم.

انتهای پیام/