درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری کارگاه های آموزشی در مرکز آموزش زبان فارسی

12 Mar 2017

کد خبر : 890467

تعداد بازدید : 2

سه کارگاه آموزشی توسط مرکز آموزش زبان فارسی در تاریخ­های 27 بهمن، 4 اسفند و 11 اسفند ماه  و با حضور 75 نفر در این مرکز برگزار شد. کارگاه اول با عنوان­ " مقاله­ نویسی و روش تحقیق" توسط فرهاد طاهری ( دانشنامه­­­ نگار مرکز پژوهش ­های ایرانی و اسلامی) و کارگاه دوم با عنوان مار توصیفی و استنباطی در آموزش زبان" توسط دکتر روح ­االله رحمتیان (دانشیار دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر زینب سنجانی (استادیار دانشگاه ساوه) برگزار شد. سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی، دکتر امیررضا وکیلی­ فرد در مراسم آغاز به کار این کارگاه­ ها بیان کرد: ارتقای سطح علمی- تخصصی استادان و دانشجویان و آشنایی با مهارت­ ورزی در نوشتن نثر فارسی و تحقق عملی آن در انواع نوشته­ ها اعم از مقاله­ های ترویجی، علمی و پژوهشی و بررسی انواع روش تحقیق درآموزش زبان و چگونگی استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در پژوهش ­های کمی و کیفی، از اهداف این دو کارگاه به­ شمار می­ روند. کارگاه سوم نیز با عنوان " آموزش افعال زبان فارسی به ­غیرفارسی­ زبانان : ضرورت و راهکارها" نخستین کارگاه از مجموعه کارگاه های تخصصی گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بود که به­ منظور ارتقای سطح دانش و مهارت آموزشی استادان حال و آینده زبان فارسی، توسط دکتر محمدباقر میرزایی حصاریان (استادیار مرکز زبان فارسی)  و دکتر لیلا گل­پور (استادیار مرکز زبان فارسی) برگزار شد. دکتر لیلا گلپور عضو هیات علمی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه  در خصوص برگزاری این کارگاه ها بیان داشت: مرکز آموزش زبان فارسی تاکنون با ایجاد فرصت عملی تدریس زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، زمینه کسب مهارت عملی را برای جمع کثیری از  فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان فارسی فراهم آورده است. با توجه به افزایش مراکز آموزش زبان فارسی و نیاز به تربیت مدرسان کارآزموده برای تدریس در مراکز نوپا، این مرکز در نظر دارد با برگزاری منظم کارگاه های تخصصی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، رسالت خود را در زمینه ارائه خدمات علمی به انجام رساند. همچنین دکتر میرزایی از اعضای هیات علمی مرکز آموزش زبان فارسی اظهار داشت: که برگزاری کارگاه تخصصی در حوزه آموزش زبان فارسی، فرصت مناسبی را فراهم می آورد تا از یک سو، استادان، تجربه های آموزشی خود را طرح نمایند؛ و از سوی دیگر، افراد کم و یا فاقد تجربه از آن تجارب بهره مند گردند؛ همچنین، با طرح مباحث تخصصی در کارگاه، تجربیات طرح شده مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرند. گردهمایی استادان در کنار فارغ التحصیلان آموزش زبان فارسی و طرح دیدگاه های آموزشی آنان، ضمن آشناسازی شرکت­ کنندگان با دیدگاه های مختلف، به نوعی زمینه­ ی نزدیکی هر چه بیشتر نقطه نظرات را ایجاد می­ کند.  وی یکی از اهداف جانبی برگزاری این کارگاه را آسیب شناسی محتوا، روش آموزش و ارزیابی مهارت ها در دوره های آموزشی مرکز و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع کاستی های موجود عنوان کرد.