درج شده توسط: مدیر سایت

بازدید استادان دانشگاه های ترکیه از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

02 Feb 2013

کد خبر : 861302

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قائم مقام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نشست با اساتید دانشگاه های ترکیه بیان کرد: اشتراکات فرهنگی، زبانی و ادبی کشور ایران و ترکیه بسیار است و از لحاظ تاریخی نیز قرن های بسیاری، ایران و ترکیه یک کشور بودند و مرزی بین آنها نبود و اکنون نیز یکی از قلب های تپنده ما ملت فارسی زبان یعنی مولوی در کشور ترکیه است.

سید محمد حکاک ادامه داد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان دانشگاهی که رسالت بین المللی به ویژه در ملل اسلامی دارد، تلاش می کند تا با ترکیه روابط آموزشی و پژوهشی داشته باشد و چندی پیش نیز تفاهم نامه ای با یکی از دانشگاه های ترکیه داشت.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) یک فرصت مطالعاتی یک ساله و پنج فرصت مطالعاتی سه ماهه برای پژوهشگران دانشگاه ترکیه فراهم کرد و مقرر شد تا همایش مشترک چشم انداز همکاری های ایران و ترکیه در افق 2020 برگزار شود.

قائم مقام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: از این رو تمایل داریم تا با دانشگاه های ترکیه همکاری های آموزشی و پژوهشی، برگزاری همایش، تأسیس اتاق ترکیه و برگزاری دوره های دانش افزایی در این دانشگاه را داشته باشیم. اظهار کرد: افزایش ارتباطات بین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه های مختلف ترکیه را خواستار هستیم و می توانیم در قالب طرح های مشترک همکاری علمی و پژوهشی بین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با دانشگاه های ترکیه ایجاد کنیم.

در ادامه معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) جعفر احمدی عنوان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) یک دانشگاه جامع است و بیشتر رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و معماری را شامل می شود و برگزاری همایش ها و کارگاه های مشترک در ایران و ترکیه بسیار مفید خواهد بود زیرا امروز ایران از نظر علمی در بسیاری از رشته ها سرآمد است و کشور ترکیه نیز از لحاظ علمی توانمند است.

وی اعلام کرد: تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاه ما و دانشگاه های ترکیه می تواند هم افزایی ایجاد کند و ما می خواهیم در آینده بسیار نزدیک دانشکده و مرکز آموزش زبان های خارجی را در دانشگاه راه اندازی کنیم و آموزش دوره های زبان های خارجی را با همکاری کشور مرتبط داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) یادآور شد: اگر به صورت رسمی از دانشگاه ساکاریا پیشنهادی برای ما فرستاده شود طی تفاهم نامه ای زبان فارسی در ترکیه و زبان ترکیه در دانشگاه بین المللی تأسیس می شود.

معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)نیز در این نشست گفت: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دارای رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم اجتماعی و غیره است از این رو می تواند طرف تفاهم با هر یک از دانشگاه های ترکیه باشد.

سید محمد میرحسینی اعلام کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تاکنون در تحصیلات نزدیک به 200 نفر از دانشجویان و اساتید کشور ترکیه مدخلیت داشته است و با نزدیکی مکانی رفت و آمد و روابط علمی و فرهنگی بین دانشگاه های ترکیه و ایران می تواند در حد بالایی باشد.

وی عنوان کرد: ما در زمینه تبادل استاد، دانشجو و بورس دانشجویان به شکل متقابل، فرصت های مطالعاتی بین اساتید دانشگاه های کشورهای مختلف و دانشگاه خود، همایش های مشترک، دوره های کوتاه دانش افزایی تجارب خوبی را داریم.

معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تأکید کرد: نشریه های علمی و تخصصی یکی دیگر از زمینه های همکاری است و می توانیم هیئت های تحریه مشترک و مقالات مشترکی را داشته باشیم که همزمان در دو کشور چاپ شود و یا اینکه در یک کشور چاپ و در هر دو کشور توزیع شود.

وی افزود: زمینه های همکاری با دانشگاه های ترکیه فراوان است و ما منتظر هستیم از طرف مقابل، نشانه های همکاری و تفاهم داده شود و به تفاهم عملی برسیم.

در ادامه عضو هیئت علمی گروه زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: ملت ایران و ترکیه فقط از حیث مرزها و نظام سیاسی جدا هستند و در حوزه ادبی، شبهاتی وجود دارد که می توانند رفع کنند، برای نمونه کشورهایی که به زبان ترکی تکلم می کنند، شخصیت های علمی و ادبی را به نام خود مصادره می کنند و این رفع شبهه باید صورت گیرد.

فیاض توضیح داد: این سوال وجود دارد آیا واقعا نظامی گنجوی و یا مولوی ترک بوده است، البته اینها متعلق به میراث جهانی هستند ولی انتظار ما به عنوان کسانی که در زمینه ادبیات کار می کنند، این است که اینها را روشن کنند.

رئیس بخش ادبیات کلاسیک دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول در ادامه اظهار کرد: ما در جلسه با دانشگاه علامه طباطبایی تهران تفاهمی برای برگزاری دومین همایش بین المللی پیوندهای زبانی و ادبی ایران و ترکیه در تهران داشتیم و پیشنهاد می کنیم که دانشگاه یلدیز تکنیک استانبول نیز تفاهم نامه ای را با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) داشته باشد.

محمت نور دوغان تأکید کرد: ما معتقد هستیم روابط بین دو رشته فارسی و ترکیه یعنی زبان فارسی در ترکیه و زبان ترکی در ایران منجر به ثمرات خوبی در آینده همکاری ها خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ما پیشنهادی را مبنی بر ایجاد انجمن مشترک همکاری های علمی بین اساتید ترکیه و ایران طرح کردیم و پیشنهاد می کنیم که از اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عضویت این انجمن درآیند.

استاد زبان و ادبیات کلاسیک ترک دانشگاه ساکاریا ترکیه نیز در این نشست بیان کرد: سازمان آموزش عالی ما تا چندی پیش بسیاری از دانشگاه های ایران را از نظر رتبه علمی ارزشیابی نکرده و به رسمیت نمی شناخت ولی امروز بسیاری از دانشگاه ها ایران را به رسمیت شناخته و مدارک آنها را ارزشیابی می کند.

بایرام علی کایا توضیح داد: در کشور ترکیه پنج گروه زبان و ادبیات فارسی به عنوان رشته وجود دارد و در بیش از 80 دانشگاه ترکیه درس زبان فارسی به عنوان واحد اختیاری ارائه می شود و ما به دنبال این هستیم که بخش زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه خود راه اندازی کنیم ولی لازم است که دانشگاهی نیز در ایران بخش زبان و ادبیات ترکیه را راه اندازی کند.

در ادامه دبیر انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه استانبول گفت: در ترکیه 168 دانشگاه وجود دارد و تاکنون 200 دانشجو به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مراجعه کردند که این عدد در برابر تعداد دانشگاه های ترکیه بسیار پایین است.

متین گورسان افزود: پیشنهاد می کنیم بر اساس تفاهم نامه ای، در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از دانشجویان ما مبلغی دریافت نشود و ما نیز در مقابل در ترکیه از دانشجویان ایرانی این هزینه را دریافت نکنیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می شود برای ایجاد انجمن همکاری های ایران و ترکیه، یک کمیته شناسایی از دانشگاه های دو کشور تشکیل شود تا این کمیته مسئول شناساندن ظرفیت های علمی و دانشگاهی دو کشور برای اساتید باشد.

.انتهای پیام/