درج شده توسط: مدیر سایت

اولین کارگاه آموزشی اصول، مبانی و کاربردهای تکنیک طیف سنجی برگزار شد

13 Jul 2019

کد خبر : 904420

تعداد بازدید : 2

اولین کارگاه آموزشی  اصول، مبانی و کاربردهای تکنیک طیف سنجی با استفاده از تابش نابودی پوزیترون در تاربخ دوشنبه 17 تیر1398 در دانشگاه بین المللی امام خمینی با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت نوین طیف پرتو گستر برگزار شد. این کارگاه که برای معرفی کاربردهای یک روش پیشرفته سنجش هسته‌ای بر مبنای تابش نابودی پوزیترون بود، مباحث زیر ارائه گردید:
  • آموزش مبانی نظری و فنی تکنیک طیف سنجی با استفاده از تابش نابودی پوزیترون
Positron Annihilation Spectroscopy: PAS
  • معرفی توانمندی های تکنیک PAS در آنالیز ناکاملی های فلزات، نیمرساناها و پلیمرها
  • آشنایی با کاربردهای PAS در مطالعه ساختار الکترونی مواد، ساختار کریستال ها، مطالعه تغییرات فلزات در اثر اکسیداسیون و مطالعه غلظت، ابعاد و محیط شیمیایی اطراف حفره ها در مواد.
  • اندازه گیری با استفاده از سیستم PAS، استخراج اطلاعات و تحلیل داده ها
  • معرفی تکنیک های مکمل در آنالیز نتایج (SEM, TEM, FTIR, RAMAN)
  • آشنایی و کار عملی با سیستم موجود در آزمایشگاه هسته‌ای گروه فیزیک دانشگاه
مدرسین این کارگاه از پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، گروه فیزیک دانشگاه بین‌المللی امام خمینی و شرکت نوین طیف بودند و طی یک روز به معرفی ساختار، عملکرد و کارایی این روش طیف‌نگاری پرداختند. در این گارگاه شرکت کنندگاه شامل همکاران هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته های فیزیک، شیمی، مهندسی مواد و مهندسی پلیمر از دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی،  قم و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، بطور تئوری و عملی با اساس این روش طیف سنجی پیشرفته آشنا شدند. این روش پیشرفته و غیر مخرب برای مطالعه عمق و سطح مواد است کـه بـه منظـور آنـالیز ساختار الکترونی مواد و مطالعه نقص‌های شبکه از جمله حفره‌ها، جاهای خالی خوشـه‌ای و جا بـه جـاشدگی‌ها، شناسایی تخلخل‌ها، اندازه‌گیری ابعاد فضاهای خالی و نواقص موجود در جامدات و خـواص وابسـته به حجم آزاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر از طیف‌سنجی با استفاده از نابودی پوزیترون به طور گسترده برای مطالعه اثرات گرما روی غلظت ناخالصی‌ها در نیمرساناها و فلزات و همچنین مطالعه تغییرات فلزات در اثر اکسیداسیون استفاده می‌شود. به‌طور کلی این روش به ویژه برای تشخیص نقیصه‌هایی از نوع جاهای خالی در ساختارهای شبکه‌ای بسیار مناسب بوده و دارای حساسیت بالا نسبت به حفره‌ها است. آستانه آشکارسازی در این روش، 1015 حفره در هر سانتی متر مکعب است. در پایان دوره به شرکت کنندگان در کارگاه گواهی‌های فارسی و انگلیسی با تائیدیه دانشگاه بین المللی امام خمینی و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به شرکت کنندگان و مدرسین کارگاه تقدیم شد.