شیوه نامه اجرایی پذیرش محقق پسادکتری

فرآیند: پسادکتری 
واحد اداری : مدیریت امور پژوهشی 

مسئول پاسخگویی

آقای رمضان خوئینی
رئیس اداره فرابری داده های پژوهشی - شماره تماس:02833901433
دانلود  نسخه PDF
ورود به سامانه گلستان
سابقه اجرا: 2سال
تاریخ تصویب اولین نسخه:1400/02/20
تاریخ تصویب آخرین نسخه (بازنگری):1403/01/20

ذینفعان: اعضای هیأت علمی

مرجع تصویب : هیات رئیسه

مشاهده فراخوان جذب محقق پسادکتری سال تحصیلی 1403-1404

مقدمه
با هدف توسعه پژوهش‌های کیفی و کاربردی و بهره‌گیری بیشتر از توانمندی علمی و تخصصی دانش آموختگان دکتری در طرح‌های پژوهشی و فناورانه مأموریت گرا و کاربردی و در اجرای ماده 9 آیین‌نامه پذیرش پژوهشگران پسادکتری (مطابق آیین‌نامه به شماره 214901/ و مورخ 7/10/99 وزارت عتف) مبنی بر تهیه شیوه‌نامه اجرایی پذیرش محقق پسادکتری با رعایت شرایط مندج در آیین نامه ابلاغی وزارت عتف، شیوه‌نامه‌ای به شرح زیر تهیه شده است.
ماده1) تعاریف
دانشگاه: منظور دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) است.
دوره پسادکتری: دوره‌ای پژوهشی رسمی با برنامه مدون، ویژه دانش آموختگان دکتری، به طور تمام وقت با زمان معین، حداقل یک سال و حداکثر سه سال، برای مشارکت در اجرای پروژه‌های مصوب و تقاضا محور دانشگاه و ارتقای مهارت‌های تخصصی محقق پسادکتری تحت نظر استاد میزبان در دانشگاه، برگزار می‌شود. به رغم رسمیت، دوره پسادکتری از مقاطع رسمی تحصیلی، محسوب نمی‌شود.
محقق پسادکتری: فردی است با مدرک دکتری تخصصی (Ph.D) از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر داخلی یا خارجی مورد تأیید وزارتین که دارای توانمندی‌های ویژه علمی بوده و بر اساس مفاد این شیوه‌نامه و بدون ایجاد هیچ‌گونه تعهد استخدامی، دوره پژوهشی پسادکتری را در این دانشگاه می‌گذارند.
استاد میزبان: منظور عضو هیأت علمی (رسمی، آزمایشی، پیمانی) شاغل در دانشگاه در مرتبه علمی استادی یا دانشیاری است که با رعایت ضوابط مقرر در آیین‌نامه نسبت به پذیرش «محقق پسادکتری» اقدام می‌کند و مسئولیت هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و تأیید عملکرد وی را بر عهده دارد. با تشخیص شورای پژوهشی دانشگاه، اعضای هیأت علمی با مرتبه استادیاری که دستاوردهای پژوهشی و فناوری برجسته و یا قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه گسترده و یا برندگان جوایز معتبر علمی نیز می‌توانند اقدام به جذب محقق پسادکتری نمایند.
طرح کارفرمایی: منظور طرح‌های پژوهشی و فناوری است که استاد میزبان از طریق آن اقدام به جذب منابع مالی و گرنت‌های پژوهش و فناوری از مجموعه‌های خارج از دانشگاه می‌نماید. این طرح‌ها شامل قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه، گرنت‌های تخصیصی صندوق‌های حمایتی پژوهش و فناوری همچون صندوق حمایت از پژوهشگران یا فناوران، طرح‌های حمایتی وزارت و سایر دستگاه‌ها، طرح‌های پژوهش و فناوری بین‌المللی یا سایر طرح‌های حمایتی بیرون از دانشگاه همچون وقف و کمک‌های مالی پژوهش و فناوری می‌باشد. پرداخت حقوق محققان پسادکتری از محل این طرح فقط در صورتی امکان پذیر است که استفاده از ایشان به عنوان همکار طرح در قرارداد مربوطه یا طی انعقاد متمم قرارداد بر قرارداد اولیه (داخلی) ذکر شده باشد.
اعتبار پژوهشی: منظور آخرین نسخه «دستورالعمل اجرایی اعتبار پژوهشی اعضای هیات علمی» است.
ماده 2) اهداف
1-2) تأمین منابع انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی با هدف ارتقای کیفیت فعالیت پژوهش و فناوری دانشگاه
2-2) ارتقای توانمندی و مهارت‌های تخصصی دانش آموختگان مقطع تحصیلی دکتری برای اجرای تحقیقات مستقل و مؤثر در حوزه تخصصی
3-2) ایجاد انگیزه و کمک به توان اجرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه در ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهش و فناوری
2-4) استفاده حداکثری از امکانات دانشگاه برای انجام تحقیقات کاربردی و اجرای طرح‌های تقاضا محور
ماده3) شرایط و ضوابط برای پذیرش محقق پسادکتری
1-3) شرایط دانشگاه
دوره تحصیلات تکمیلی رشته تخصصی محقق پسادکتری در دانشگاه‌ فعال و دایر باشد.
تبصره 1) استفاده از محقق پسادکتری برای تدریس، پیشبرد امور اجرایی اداری، و تعهد استخدامی ممنوع می‌باشد.
تبصره 2) در موارد بین رشته‌ای شورای گروه و دانشکده در زمینه انطباق علمی طرح محقق پسادکتری با تخصص استاد(ان) میزبان اعلام نظر نموده و پس از طرح و تأیید هیأت رییسه اقدام خواهد شد.
تبصره 3) دانشگاه می‌تواند در صورت وجود اعتبار و در موارد خاص و با اولویت رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و علوم اسلامی، بخشی از حق‌الزحمه محقق پسادکتری را از محل اعتبارات پژوهش و فناوری دانشگاه پرداخت نماید.
2-3) شرایط، وظایف وتسهیلات استاد میزبان- طرح کار فرمایی
1-2-3) در هر سه سال قبل از زمان تقاضای محقق پسادکتری، پایه استحقاقی سالیانه را دریافت کرده باشد.
2-2-3) دارای حداقل یک طرح پژوهش و فناوری کارفرمایی فعال همراه با اعتبارات کافی برای پرداخت حق‌الزحمه محقق پسادکتری باشد.
3-2-3) استاد میزبان باید واجد حداقل یکی از شرایط باشد:
  • انتشار حداقل پنج مقاله طبق جدول (1) و (2) شیوه‌نامه امتیازدهی یا کسب حداقل 30 امتیاز پژوهشی از فعالیت پژوهشی مطابق آخرین نسخه «شیوه‌نامه انتخاب پژوهشگران برگزیده دانشگاه» در سه سال منتهی به زمان درخواست متقاضی پسادکتری

  • دارای جوایز معتبر از جشنواره‌های علمی همچون خوارزمی، فارابی و رازی و یا دو کتاب (تألیف یا ترجمه شده) در انتشارات معتبر دانشگاهی در سه سال منتهی به زمان درخواست

  • دارای حداقل یک مورد ثبت اختراع در سه سال منتهی به زمان درخواست که به تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رسیده باشد.

  • دارای حداقل یک قرارداد ارتباط با صنعت و جامعه خاتمه یافته در سه سال منتهی به زمان درخواست.

4-2-3) استاد میزبان، مسئولیت هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و تأیید عملکرد محقق پسادکتری را بر عهده دارد و تأیید عملکرد باید به همراه تضمین کیفیت آن باشد.
5-2-3) به منظور تشویق استاد میزبان، برای انعکاس دستاوردهای فناورانه‌ی پسادکتری در مجامع بین‌المللی، در صورتی که نتیجه دوره پسادکتری، منجر به ثبت اختراع با رعایت حقوق مالکیت معنوی دانشگاه در
 US patent یا European patent یا انتشار مقاله در نشریه‌های Science یا Nature گردد، یک سهمیه جذب دوره پسادکتری به صورت مجزا و مستقل، طبق ماده 4-20 اعتبار پژوهشی، اعطا می‌شود.
6-2-3) اگر دوره پسادکتری منجر به نتیجه نشد، استاد میزبان تا 3 سال نمی‌تواند دوره پسادکتری جدید، درخواست نماید.
3-3- شرایط، وظایف وتسهیلات استاد میزبان- از محل اعتبار پژوهشی
1-3-3) در هر سه سال قبل از زمان تقاضای محقق پسادکتری، پایه استحقاقی سالیانه را دریافت کرده باشد.
2-3-3) استاد میزبان باید واجد حداقل یکی از شرایط باشد:

  • انتشار حداقل پنج مقاله طبق جدول (1) و (2) شیوه‌نامه امتیازدهی یا کسب حداقل 30 امتیاز پژوهشی از فعالیت پژوهشی مطابق آخرین نسخه «شیوه‌نامه انتخاب پژوهشگران برگزیده دانشگاه» در سه سال منتهی به زمان درخواست متقاضی پسادکتری

  • دارای جوایز معتبر از جشنواره‌های علمی همچون خوارزمی، فارابی و رازی و یا دو کتاب (تألیف یا ترجمه شده) در انتشارات معتبر دانشگاهی در سه سال منتهی به زمان درخواست

  • دارای حداقل یک مورد ثبت اختراع در سه سال منتهی به زمان درخواست که به تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رسیده باشد.

3-3-3) با توجه به موضوع و پیشنهاده پژوهش، یک یا حداکثر دو استاد میزبان می‌توانند به صورت مشترک، راهنمایی محقق پسادکتری را برعهده گیرند. با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص در موضوعات بین رشته‌ای، در این موارد ضمن رعایت دارا بودن شرایط ماده3-3، هم راستا بودن تخصص استاد(ان) میزبان به موضوع پژوهش مطرح شده در طرح پیشنهادی و تأیید توانایی استاد(ان) میزبان برای راهنمایی و نظارت موضوع و نیز محقق پسادکتری توسط شورای پژوهشی دانشکده مربوطه و شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه، ضرورت دارد.
تبصره4) امکان اشتراک اعتبار پژوهشی برای جذب محقق پسادکتری، بین دو استاد میزبان حائز شرایط، وجود دارد.
4-3-3) استاد(ان) میزبان، مسئولیت هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و تأیید عملکرد محقق پسادکتری را بر عهده دارد و تأیید عملکرد باید به همراه تضمین کیفیت آن باشد.
5-3-3) به منظور تشویق استاد(ان) میزبان برای انعکاس دستاوردهای فناورانه‌ی پسادکتری در مجامع بین‌المللی، در صورتی که نتیجه دوره پسادکتری، منجر به ثبت اختراع با رعایت حقوق مالکیت معنوی دانشگاه در
US patent یا European patent یا انتشار مقاله در نشریه‌های Science یا Nature گردد، یک سهمیه جذب دوره پسادکتری به صورت مجزا و مستقل، طبق ماده 4-20 اعتبار پژوهشی، اعطا می‌شود.
تبصره 5) در صورتی که دوره پسادکتری، دو استاد میزبان داشته باشد، این سهمیه به صورت مشترک به ایشان اعطا می‌شود.
6-3-3) اگر دوره پسادکتری منجر به نتیجه نشد، استاد(ان) میزبان تا 3 سال نمی‌تواند دوره پسادکتری جدید، درخواست نماید.
4-3) موضوع پیشنهاده
1-4-3) موضوع پیشنهاده باید تقاضا محور، کاربردی و در راستای توسعه مرزهای دانش و موضوعات الویت‌دار جامعه باشد.
2-4-3) دستاوردهای دوره باید به صورت شفاف و قابل سنجش در پیشنهاده پژوهش مشخص شود.
3-4-3) پیشنهاده پسادکتری مربوط به بخش 3-2، در چارچوب طرح پژوهشی تقاضا محور باشد.
4-4-3) پیشنهاده پسادکتری باید در زمینه‌های نو پدید و چشم‌اندازهای علم و فناوری در پیوند با مأموریت دانشگاه باشد.
تبصره 6) مستندات مربوط به بندهای این ماده، لازم است توسط شورای گروه و دانشکده مربوطه، بررسی و پس از احراز شرایط، به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ارسال شود.
تبصره 7) تعداد محققان پسادکتری همزمان فعال هر استاد میزبان، حداکثر 2 محقق پسادکتری (مشروط به وجود قرارداد طرح پژوهشی کارفرمایی با اعتبار کافی یا اعتبار پژوهشی کافی جهت پوشش حق‌الزحمه محقق پسادکتری) می‎باشد و جذب محقق پسادکتری جدید منوط به تسویه حساب محققان پسادکتری قبلی می‌باشد.
ماده 4) شرایط، وظایف و تسهیلات محقق پسادکتری
1-4) شرایط محقق پسادکتری
1-1-4) با درجه خیلی خوب و بالاتر از رساله دکتری تخصصی دفاع کرده باشد.
2-1-4) محقق پسادکتری می‌بایست حداقل یکی از موارد زیر را داشته باشد:

  • دو مقاله منتشر شده در نشریه‌های معتبر وزارتین یا حوزه علمیه یا نشریه‌های نمایه شده در پایگاه‌های علمی WOS یا Scopus، در سه سال منتهی به درخواست، بر اساس جدول (1) و (2) شیوه‌نا‌مه امتیازدهی

  • یک اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، بر اساس جدول (9) شیوه‌نامه امتیازدهی

  • یک کتاب تألیف یا تصنیف شده در انتشارات معتبر (سطح دانشگاه، سطح یک و دو) بر اساس جدول (12) و (13) شیوه نامه امتیازدهی

  • یک گزارش علمی نهایی طرح پژوهشی برون دانشگاهی (ملی، منطقه‌ای) طبق پیوست (1) شیوه‌نامه امتیازدهی

3-1-4) از تاریخ دانش‌آموختگی مقطع دکتری محقق پسادکتری، نباید بیش از 5 سال گذشته باشد و سن متقاضی نباید بیش از 40 سال تمام باشد.
4-1-4) داشتن مدرک دکتری مورد تأیید وزارتین، عدم ممانعت قانونی، نداشتن مشکل نظام وظیفه و برخورداری از صلاحیت‌های عمومی، از دیگر شرایط متقاضی محقق پسادکتری می‌باشد.
5-1-4) در طول دوره پسادکتری، محقق پسادکتری نباید اشتغال به کار دیگری داشته باشد و به صورت تمام وقت در دانشگاه مشغول به فعالیت باشد.
تبصره 8) ضوابط تفصیلی نحوه حضور، مرخصی و سایر موارد بکارگیری، در قالب مقررات جاری دانشگاه و توسط معاونت توسعه مدیریت، منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه، تعیین می‌شود.
تبصره 9) دانش آموختگان ممتاز مقطع تحصیلی دکتری تخصصی و دارای تجربه قبلی از جمله دوره‌های پسادکتری و همچنین اعضای بنیاد ملی نخبگان، برندگان جوایز خوارزمی، فارابی و رازی، در اولویت قرار دارند.
تبصره 10) پذیرش محقق پسادکتری از میان دانش آموختگان مقطع تحصیلی دکتری تخصصی غیر ایرانی مقیم خارج از کشور با رعایت ضوابط و مقررات کشور و تصویب هیأت رییسه دانشگاه بلامانع است در این صورت تمامی امور مربوط به هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌صلاح، توسط معاونت امور بین‌الملل دانشگاه، انجام خواهد پذیرفت.
 2-4) وظایف و تعهدات محقق پسادکتری
1-2-4) انجام هر گونه فعالیت تعیین شده در پیشنهاده مصوب با هماهنگی و تأیید استاد(ان) میزبان در راستای پیشبرد پیشنهاده
2-2-4) ارائه پیشنهادهای نوآورانه در جهت پیشبرد پیشنهاده مصوب
3-2-4) آماده سازی و انتشار گزارش‌های پیشرفت طرح پژوهشی و فناوری کارفرمایی برای منبع تأمین کننده اعتبار پیشنهاده
4-2-4) مشارکت در پیگیری امور مالی و اعتبارات پیشنهاده در دست اجرا، امور تجاری سازی و ثبت اختراعات و دریافت پروانه اختراع
5-2-4) مشارکت در تدوین مقالات، کتب و دستاوردهای پژوهشی و فناوری با همکاری استاد(ان) میزبان
6-2-4) مراقبت از اموال و دارایی دانشگاه که برای انجام تحقیقات در اختیار وی قرار گرفته است.
7-2-4) گزارش کار هر سه ماه از طریق استاد(ان) میزبان تأیید و در پایان کار، گزارش فعالیت‌های پژوهشی خود را به صورت مکتوب و صحافی شده پس از اخذ تأیید استاد میزبان و معاونت پژوهشی دانشکده به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ارائه نماید.
8-2-4) ارائه یک سخنرانی در سطح دانشکده در خصوص موضوع پژوهش دوره پسادکتری الزامی است.
9-2-4) چاپ دو مقاله در نشریه‌های معتبر وزارتین یا حوزه علمیه (با رتبه بین‌المللی یا الف یا ب) یا نشریه‌های نمایه شده در پایگاه‌های علمی WOS یا Scopus (با چارک Q1 یا Q2)، از نتایج حاصل از فعالیت‌های پژوهشی دوره پسادکتری با هماهنگی استاد میزبان با حفظ حقوق مادی و کیفیت معنوی دانشگاه و درج وابستگی سازمانی دانشگاه
تبصره 11) نامه پذیرش مقاله از نشریه، نیز قابل قبول است.
تبصره 12) گواهینامه پایان دوره، منوط به چاپ نهایی مقاله‌ها است.
تبصره 13) در مقاله مستخرج از دوره پسادکتری باید تنها وابستگی سازمانی اول استاد(ان) میزبان و محقق پسادکتری دقیقاً مطابق یکی از عبارت‌های زیر به عنوان نشانی خود، باشد:

  • فارسی: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

  • انگلیسی: Imam Khomeini International University

  • عربی: جامعة الامام الخمینی (ره) الدولیة

تبصره 14) ترتیب اسامی نویسندگان به صورت نام دانشجو، نام استاد(ان) میزبان و درج نام افراد دیگر به شرط ارائه دلایل توجیهی همکاری آنها در تحقیق به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، بلامانع است.
تبصره 15) در بخش تقدیر و تشکر نتایج از پژوهش پسادکتری مربوط به بند 3 ماده 3، بایستی به شماره قرارداد مطابق متن نمونه زیر اشاره گردد:

این مقاله از طرح پسادکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)با شماره قرار داد......... استخراج گردده است.

This research is supported by the research grant of the Imam Khomeini International University (number)

تبصره 16) مالکیت فکری اعم از حقوق مادی و معنوی ناشی از کلیه فعالیت‌های انجام شده توسط محقق پسادکتری مانند ثبت اختراع و توسعه دانش فنی، متعلق به دانشگاه می‌باشد و ایشان بدون اجازه کتبی دانشگاه، نمی‌تواند آن را واگذار نماید.
تبصره 17) شورای پژوهشی دانشگاه می‌تواند با بررسی و نظارت بر محقق پسادکتری و استاد(ان) میزبان، نسبت به تصمیم‌گیری در مورد جبران خسارات احتمالی یا لغو یک طرفه قرارداد، اقدام نماید.
3-4) تسهیلات محقق پسادکتری
1-3-4) چنانچه محقق پسادکتری از محل طرح کارفرمایی جذب شده باشد، می‌تواند با موافقت استاد میزبان از مزایای کمک هزینه شرکت در همایش‌های معتبر علمی یا کارگاه آموزشی داخل کشور از محل اعتبار پژوهشی استاد میزبان، استفاده کند.
2-3-4) محقق پسادکتری از کتابخانه، بر اساس مقررات جاری معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، می‌تواند بهره‌مند شود.
3-3-4) محقق پسادکتری از سالن غذاخوری و خوابگاه دانشگاه، بر اساس مقررات جاری معاونت دانشجویی دانشگاه، می‌تواند استفاده نماید.
ماده 5) مراحل و فرآیند شرکت در دوره
1-5:پذیرش از ابتدای هر سال تحصیلی صورت می‌گیرد.
2-5) انتخاب محققان پسادکتری، طی فراخوان عمومی در 15 اردیبهشت هرسال به اطلاع دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه خواهد رسید و فراخوان عمومی هر ساله در 15 خرداد به اطلاع دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور، خواهد رسید.
3-5) اعضای هیأت علمی هر دانشکده با توجه به تخصص خود و دیگر شرایط مندرج در آیین‌نامه وزارتی و شیوه‌نامه حاضر، آمادگی خود را برای پذیرش محقق پسادکتری (به عنوان استاد میزبان) به گروه مربوطه اعلام می‌دارند.
4-5) درخواست استاد میزبان در گروه مربوطه و شورای پژوهشی دانشکده، از لحاظ داشتن تخصص در حوزه مربوطه، بررسی می‌شود.
5-5) دانشکده با توجه به امکانات موجود و توانایی استاد میزبان، موضوع پذیرش محقق پسادکتری در دوره پسادکتری را به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، اعلام می‌دارد.
6-5) معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه با توجه به تخصص‌های موجود در هر دانشکده موضوع جذب محقق پسادکتری را اطلاع‌رسانی می‌نماید.
7-5) دانشکده ضمن بررسی درخواست متقاضیان با هماهنگی گروه و استاد میزبان، اسامی محققان پسادکتری پیشنهادی را به حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، ارسال می‌نماید.
8-5) پرونده متقاضی در شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه، بررسی می‌شود و در صورت تأیید، جهت تأیید نهایی، به هیأت رییسه دانشگاه، ارسال می‌شود.
5- 9) پس از تأیید در هیأت رییسه، آغاز دوره پسادکتری به طور رسمی از سوی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به دانشکده مربوطه و استاد میزبان، ابلاغ می‌شود.
10-5) در حالت جذب محقق پسادکتری از طریق محل اعتبار پژوهشی، قراردادی در سه نسخه بین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، استاد میزبان و محقق پسادکتری، بر اساس ضوابط تعیین شده توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، منعقد می‌شود.
تبصره 18) در موارد آیین‌نامه‌های حمایتی کارفرمایی از طرح‌های پسادکتری مانند معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری و ... از نظر زمان‌بندی، انتخاب و پذیرش محقق پسادکتری، مطابق آیین‌نامه‌های مذکور اقدام خواهد شد.
ماده 6) تأمین منابع مالی
میزان حق‌الزحمه، به یکی از دو روش زیر قابل پرداخت است:
1-6) از محل طرح کارفرمایی، ماهیانه مبلغی معادل حداکثر 5/1 تا 5/2 برابر مبلغ بند الف و ب (حقوق مرتبه و پایه به علاوه فوق‌العاده شغل) حکم حقوقی عضو هیأت علمی استادیار پایه یک دانشگاه، با پیشنهاد استاد میزبان و تأیید هیأت رئیسه دانشگاه، قابل پرداخت است.
2-6) از محل اعتبار پژوهشی استاد(ان) میزبان، ماهیانه مبلغی معادل حداکثر 2 برابر مبلغ بند الف و ب (حقوق مرتبه و پایه به علاوه فوق‌العاده شغل) حکم حقوقی عضو هیأت علمی استادیار پایه یک دانشگاه، طبق مفاد قرارداد پژوهش پسادکتری (قرارداد پیوست) با پیشنهاد استاد(ان) میزبان و تأیید معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، قابل پرداخت است.
تبصره 19) به محققان غیر ایرانی، در دوره‌های پسادکتری که از محل اعتبار پژوهشی جذب می‌شوند (بند 6-2)، هیچ گونه حق‌الزحمه‌ای در طول دوره، پرداخت نمی‌شود.
ماده 7) فسخ قرارداد
با توجه به وقوع یکی از موارد زیر، قرارداد دوره پسادکتری، فسخ می‌شود:
1-7) عدم حضور تمام وقت محقق پسادکتری با تأیید استاد میزبان
تبصره 20) استاد میزبان می‌بایست حداکثر ظرف مدت دو هفته موضوع را به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، اطلاع دهد.
2-7) عدم ارائه گزارش پیشرفت پژوهشی سه ماهه و سایر وظایف مقرر در آیین‌نامه و شیوه‌نامه
3-7) ارزیابی ضعیف عملکرد پژوهشی محقق پسادکتری توسط استاد میزبان و تصویب شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه
4-7) در صورت احراز اشتغال به کار دیگر در دوره پسادکتری
تبصره 21) تمدید قرارداد محقق پسادکتری صرفاً منوط به یافته‌های علمی و فناورانه مناسب و با کیفیت و با تأیید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه می‌باشد.
این شیوه‌نامه در 7 ماده و 21 تبصره، در تاریخ 20/01/1403 بازنگری و به تصویب هیأت رییسه دانشگاه رسید و از تاریخ تصویب، لازم الاجرا می‌باشد.


مقررات بالادستی 

مرجع تصویب

تاریخ تصویب

آیین  نامه پذیرش  پژوهشگران  پسادکترا
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
1399/10/07

کارشناسان پاسخگویی

خانم لیلا طهماسبخانی 
کارشناس پژوهشی همایش های معتبر علمی- شماره تماس :02833901473

سوالات متداول

سوال (1):آیا دانشجویان خارجی می توانند در این دوره شرکت کنند ؟

پاسخ : بله، چنانچه استاد میزبان موافق باشد .

سوال (2): آیا محقق پسادکتری می تواند دراین دوره به صورت مجازی با استاد میزبان در ارتباط باشد؟

پاسخ :در طول دوره پسادکتری، محقق پسادکتری نباید اشتغال به کار دیگری داشته باشد و به صورت تمام وقت در دانشگاه مشغول به فعالیت باشد..