درج شده توسط: مدیر سایت

شهریه دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزایش نداشته است

27 Oct 2013

کد خبر : 1310021

تعداد بازدید : 100

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه دکتر عبدالعلی آل بویه گفت: دانشگاه از سال 1386 بر اساس بخشنامه‏ی شماره‏ی 4773/11 مورخ 08/04/84 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به پذیرش دانشجویان غیربورسیه غیرایرانی اقدام کرده است. طبق بخشنامه‏ی فوق، شرایط پذیرش و مسائل مالی مربوط به آن باید بر اساس شیوه نامه‏ی مصوب هیأت امنای دانشگاه باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از سال 1386 تاکنون نه تنها هیچ افزایشی در شهریه‌های آموزشی و رفاهی دانشجویان غیرایرانی اعمال نکرده بلکه شهریه‌های مصوب را کاهش نیز داده است. این در حالی است که بر اساس مصوبات هیأت امنای دانشگاه که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ابلاغ شده این دانشگاه از سال 1386 هر ساله مجاز شده است که 15 درصد شهریه‌ها را افزایش دهد. دانشگاه با توجه به اساس نامه و مأموریت هایی که دنبال می‌کند از اعمال مصوبه مذکور خودداری کرده است و در بین 4 دانشگاه بزرگ تهران، شهید بهشتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه فردوسی مشهد، که بیشترین دانشجوی غیر ایرانی در آن ها مشغول به تحصیل هستند، این دانشگاه کمترین شهریه را دریافت می دارد.

رییس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ادامه اشاره داشت: مبنای دریافت شهریه‌های دانشگاه از دانشجویان غیرایرانی بر اساس مصوبات هیأت امنا واحد پول یورو است که مطابق روال، دانشجویان غیرایرانی شهریه‏ی مذکور را به حساب ارزی دانشگاه واریز می‌کنند. اما دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان کشور افغانستان که در ایران مقیم هستند موافقت کرد که آن ها معادل ریالی شهریه‏ی خود را بر اساس نرخ تعیین شده یورو توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند تا مجبور نشوند برای پرداخت ارز آن را به نرخ آزاد تهیه کنند. دانشجویان کشور افغانستان تا سال 1391 مطابق این رویه در این دانشگاه نام‌نویسی کرده‌اند. اما مشکل از آن جا مطرح شد که بانک مرکزی نرخ ارز را از مرجع به مبادلاتی تغییر داد و در عمل مطابق بخشنامه‏ی شماره‏ی 1029/60 مورخ 13/09/91 بانک مرکزی تمامی مؤسسات آموزش عالی ایران ملزم به رعایت تغییر مذکور هستند. بر این اساس حتی تمامی دانشجویان و اساتید ایرانی که قصد عزیمت به خارج از ایران برای تحصیل و یا فرصت مطالعاتی دارند مشمول بخشنامه‏ی مذکور هستند و باید ارز به قیمت مبادلاتی دریافت کنند. لذا معادل ریالی بالا رفته و شهریه ها هیچ گونه افزایشی نداشته است.

دکتر عبد العلی آل بویه با بیان این که انصراف از دانشگاه یک موضوع طبیعی است و امسال نیز سیر طبیعی داشته است افزود: هرساله طی انجام فرآیند ثبت نام یا پس از بررسی مدارک برخی از افراد که دارای شرایط ثبت نام نیستند و یا پس از برآورد هزینه ها به علت عدم تمکن مالی از ثبت نام منصرف می شوند. به عنوان مثال در بین دانشجویان کشور دوست و برادر افغانستان در سال 90  از مجموع 61 دانشجو 23 نفر و در سال 91 از مجموع 106 دانشجو 45 نفر و در سال جاری از مجموع 775 نفر دانشجوی افغانی تا این لحظه فقط 3 نفر از ادامه تحصیل انصراف داده اند.

وی همچنین ابراز داشت: در هنگام فراخوان ثبت نام تمام شهریه های مورد نظر برای رشته های مختلف تحصیلی به اطلاع متقاضیان می رسد و همه می توانند شرایط و زمان بندی، رشته های تحصیلی، شهریه های تحصیلی و فرم های ثبت نام را در صفحه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در وب سایت دانشگاه به آدرس ikiu.ac.ir  به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مشاهده نمایند.

دکتر آل بویه در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس آماری که امروز از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود دارد، حدود یک هزار و 500 نفر دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می کنند که 50 درصد این دانشجویان در بخش آموزش زبان فارسی مشغول تحصیل هستند و این آمار در تاریخ دانشگاه بی سابقه بوده است زیرا به طور معمول بین 100 تا 200 نفر دانشجو در بخش آموزش زبان فارسی داشته ایم و این عدد نشان دهنده افزایش این تعداد دانشجو است.

پیش از این برخی از رسانه ها از انصراف ده ها دانشجوی افغانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به علت افزایش دو برابری شهریه خبر داده بودند.

0 Comments