درج شده توسط: مدیر سایت

گزارش اختتامیه پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران

20 Dec 2016

کد خبر : 888401

تعداد بازدید : 3

  • در پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران تعداد 380 مقاله دریافت گردید که پس از داوری توسط حداقل 2 تا 3 داور متخصص مرتبط، تعداد 238 مقاله برای ارائه پذیرفته شد که از این تعداد 74 مقاله بصورت شفاهی و مابقی بصورت پوستری ارائه گردید. در این کنفرانس ارزیابی هر دو بخش ارائه شفاهی و پوستری توسط پنل داوری کنفرانس انجام گرفت و براساس جمع‌بندی نظرات داوران محترم در فرم‌های ارزیابی، تعداد 2 مقاله از بخش شفاهی و 2 مقاله از بخش پوستری بعنوان مقاله برتر در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفت.
  • در این کنفرانس برای اولین بار، هشت نشست تخصصی با موضوعات مختلف به شرح زیر تشکیل گردید که در تمامی آنها افراد صاحب‌نظری از دانشگاه‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی حضور داشتند. عناوین نشست‌های برگزار شده عبارت بودند از:
1- نشست تشکیل، تصویب و راه‌اندازی سازمان نظام مهندسی آب با همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران و انجمن هیدرولیک ایران. 2- چشم‌انداز تحقیقات در بخش آب وزارت نیرو با همکاری دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب منطقه‌ای قزوین. 3- مدیریت منابع آب زیرزمینی با استفاده از کنتورهای هوشمند با همکاری دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای قزوین. 4- رویکردهای نوین مدیریت و احیاء رودخانه‌های شهری با همکاری مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران 5- معرفی سیستم مدیریت آبهای سطحی شهر قزوین- از گذشته تا امروز با همکاری شهرداری قزوین،  شرکت مهندسین مشاور پارس پیاب و شرکت مهندسان مشاور مهارآب عمران گستر. 6- مدیریت تطبیقی سیلاب با همکاری کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو و پژوهشکده هواشناسی. 7- معرفی و بررسی سامانه‌های هشدار سیل با توجه به فناوری‌های نوین پیش‌بینی با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پژوهشگاه هواشناسی و مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو. 8- آینده‌نگاری وضعیت آب دشت قزوین (با رویکرد مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب) با همکاری دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو، دبیرخانه طرح ملی بهبود بهره‌وری آب و شرکت آب منطقه‌ای قزوین.  در حاشیه نشست سازمان نظام مهندسی آب، متن نامه تهیه شده خطاب به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران توسط اعضای پنل قرائت گردید که در آن بر اهمیت تشکیل این سازمان تاکید گردیده و اهداف آن به روشنی بیان گردیده بودند و کلیه شرکت کنندگان در کنفرانس نیز نسبت به امضای نامه اقدام نمودند تا توسط مسئولان انجمن هیدرولیک ایران و وزارت نیرو مورد پیگیری قرار گیرد.
  • در این کنفرانس چهار کارگاه آموزشی تخصصی برای حدود 50 نفر از شرکت‌کنندگان با عناوین زیر تشکیل گردید:
1- کارگاه آموزشی مدلسازی شبکه آبهای سطحی در محیط نرم افزار StormCAD V8i 2- کارگاه آموزشی مدلسازی یک و دو بعدی سیلاب در محیط مدل عددی HEC-RAS 5.0.1 3- کارگاه آموزشی مدلسازی هیدرودینامیک جریان آب و رسوب در رودخانه‌ها و سازه‌های هیدرولیکی با استفاده از مدل CCHE2D 4- Groundwater Protection and Risk Assessment as an Element of Integrated Water Resources Management
  • در این کنفرانس سه بازدید از آثار تاریخی و پروژه‌های آبی استان به شرح زیر انجام گرفت:
1- سد نهب 2- باغستان‌های سنتی قزوین 3- آب‌انبارهای سنتی قزوین
  • در حاشیه کنفرانس نمایشگاه تخصصی با تعداد 11 غرفه مختلف از شرکت‌ها و ادارات مرتبط با آب تشکیل گردید.
  • مراسم اختتامیه در روز پنج شنبه 95/5/25 در سالن آمفی تاتر با تقدیر از سخنرانان کلیدی، برگزیدگان المپیاد هیدرولیک، مقالات برتر و کمیته اجرایی برگزار شد.
  • این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد در ابتدا مهندس ملکی معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه­ای در خصوص وضعیت منابع آب دشت قزوین و خطرات برداشت بی­رویه آب مطالبی را ارائه نمودند در ادامه دکتر صمدی دبیر علمی کنفرانس گزارشی از مقالات ارائه شده، نشست­های تخصصی و کارگاه­های آموزشی برگزار شده را ارائه و در مورد چگونگی ارزیابی و داوری مقالات و انتخاب مقالات برتر توضیحاتی را بیان نمودند. مراسم با تقدیر از سخنرانان کلیدی، برگزیدگان المپیاد هیدرولیک و مقالات برتر ادامه یافت. اجرای موسیقی سنتی و تقدیر از کمیته اجرایی کنفرانس از برنامه­های دیگر مراسم اختتامیه بود. گفتنی است در این کنفرانس دو روزه در حدود هشتاد نفر از دانشجویان گروه­های مهندسی عمران و علوم و مهندسی آب مشارکت فعال داشتند. در انتهای مراسم دکتر صانعی نماینده انجمن هیدرولیک ایران با ایراد سخنانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان قطعنامه پایانی کنفرانس را قرائت و از دکتر کیلانه ­ئی، دکتر صمدی و دکتر معمارپور دبیران کنفرانس با اهدای لوح تقدیر نمودند.