درج شده توسط: مدیر سایت

گرامیداشت روز عفاف و حجاب در دانشگاه/ ضمانت‌های اخلاقی و حفظ پوشش اسلامی بر مبنای حیا، عفت، تقویت هویت ایرانی اسلامی و غیرت است

11 Jul 2023

کد خبر : 939304

تعداد بازدید : 1

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسن بنیانیان در مراسم گرامیداشت روز عفاف و حجاب که پیش از ظهر روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد اظهار کرد: ضمانت‌های اخلاقی و حفظ پوشش اسلامی بر مبنای حیا، عفت، تقویت هویت ایرانی اسلامی و غیرت است. بنیانیان تصریح کرد: شکل گیری عشق پاک، ازدواج و خانواده پایدار، بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی نظام‌های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است. وی افزود: ما باید بتوانیم نسل جوان را با انقلاب پیوند دهیم و به دنبال عمق‌دهی به مسائل دینی باشیم چنانچه عمق دین به تدریج منتقل می‌شود و اساسا بر مبنای احساس نیست. مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای ورود به مباحث مهم اجتماعی نیازمند نکاتی هستیم و اولین نکته این است که علاوه بر حل مسائل احتمالی در زندگی شخصی خود، در راستای انجام رسالت تبیین که مقام معظم رهبری آن را واجب عینی و فوری اعلام کردند و در کمک به دیگران اقدام نمایید. وی افزود: نکته دوم این است که در این گونه مباحث همه ما از سن خود، تجربیات فردی، فضای فرهنگی خانواده خود، نگرشی که به کلیت زندگی داریم، خصوصیات جسمی و شخصیتی همسر وفرزندانمان، وضعیت مالی و اقتصادی، رشته تحصیلی و...تاثیر گرفته و قضاوت می‌کنیم و طبیعی است که در این میان دامنه اختلاف نظرها زیاد باشد اما شناخت دیدگاه‌های دیگران کمک می‌کند تا اشتباهات خود و دیگران را کاهش دهیم و جامعه با نشاطی داشته باشیم. کارشناس فرهنگی عنوان کرد: نکته سوم این است که مباحثی که به واسطه تجربه از دوران کودکی و مشاهده زندگی دیگران، برای نسل ما امری بدیهی و تکراری به نظر می رسد که در شرایط موجود، به طور طبیعی به فرزندانمان منتقل نمی‌شود و در اکثر موارد فرهنگ آلوده وارداتی مسیر زندگی فرزندان ما را شکل می‌دهد. وی ادامه داد: اما این دانش و تجربه‌ها باید برای نجات فرزندانمان به آن ها منتقل شود و این انتقال نیازمند روش‌های جدید و راهکارهای متفاوت از گذشته است که اگر این نوآوری‌ها اتفاق نیفتد سبک زندگی فرزندان ما را دنیای آلوده مدرن تعیین خواهد کرد و ما منفعلانه باید با پیامدهای تلخ آن مواجه شویم. بنیانیان تشریح کرد: نکته چهارم این است که بعضی از مردم جامعه ما دچار بیماری فرهنگی فرافکنی شده‌اند و علامت این بیماری این است که برای فرار از مسؤلیت خویش، هر بحثی را که بشنوند به جای فکر کردن روی مسؤلیت خویش و این که چگونه می‌توانند نقش خود را اصلاح کنند در بیرون از وجود خویش و در جستجوی مقصرند و انتظار دارند گوینده، تکلیف آنهایی را که معمولا در جلسه نیستند مشخص کند تا وجدان آنها در کم کاری و بی تفاوتی خود نسبت به وجود این معضل خاص، آرام شود. وی تصریح کرد: اگر وجدان انسان داور باشد و باور بر وجود قیامت در ذهن ما فعال و اثر گذار باشد خواهیم پذیرفت که در پیشگاه الهی اول باید روی اصلاح نقش خود تمرکز کرده و در ادامه تاثیر گذاری، اصلاح نقش سیاستگذاران، مدیران و سایرین را مطالبه کنیم و این جمله ناقص که "کار از بالا باید حل شود" را درمسائل فرهنگی و اجتماعی تکرار نکنیم، چون این حرف ناقص بیماری فرافکنی را تشدید می‌کند. این مسئول تاکید کرد: نکته پنجم این است که اگر شکل گیری ازدواج و خانواده پایدار، منوط بر وجود پوشش اسلامی است، تحقق این امر بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ سازی و همراه سازی نظام های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است و قانون نقش تکمیل کننده برای حذف معدود افرادی است که آگاهانه قصد مبارزه با حجاب و عفاف دارند. وی عنوان کرد: بر اساس تعالیم اسلامی، خانواده، مجموعه‌ای از افراد با رابطه سببی (عقد و ازدواج) و نسبی (والدینی، فرزندی، خواهر و برادری) است که این افراد نسبت به هم، متناسب با نوع نسبت و ارتباط مسؤلیت‌های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، رفتاری، اقتصادی و دینی متفاوتی دارند. بنیانیان خاطرنشان کرد: عشق در زندگی خانوادگی از منظر بینش اسلامی، به معنای جاری شدن علاقه و محبت بین زن و شوهر در راستای کسب رضایت الهی است که به طور معمول بعد از هیجانات ازدواج، در یک روند تدریجی از حسن سلوک اخلاقی و فداکاری زن وشوهر نسبت به هم ایجاد می‌شود و فرزندان از این عشق الهی بهره مند شده و با تامین نیازهای مادی ومعنوی، تربیت مورد نظر خالق یکتا را بدست می‌آورند. وی افزود: به آن انسان تشنه‌ای که به دنبال چشمه می‌رود می‌گویند او مشتاق چشمه است، وقتی به آب رسید و آب را گرفت و حفظ کرد، می‌گویند او عاشق چشمه است که در این بین شوق قبل از وصول و عشق بعد از وصال است. این مسئول تشریح کرد: بزرگترین چالش انقلاب اسلامی در موضوع خانواده رودررویی تمام عیار در جنگ فرهنگی با نظام غربی است که خود را مجاز می‌داند از همه قوای حیوانی و شهوانی نوجوانان و جوانان، زنان و مردان جامعه ما استفاده کند اما ما ناچاریم برای مقابله با این شیطان از فطرت، عقل، علم و احساسات پاک انسانی مبتنی بر فطرت الهی بهره ببریم که در این جبهه، سربازی می‌تواند یاری کننده حق باشد که انگیزه الهی را با دانش و مهارت حل مسئله، صبر، استقامت و روحیه جهادی پیوند دهد. وی ادامه داد: موضوع پوشش اسلامی زن و مرد یکی از احکام الهی است که در کنار ده‌ها حکم دیگر مانند برپایی نماز، پرداخت وجوه شرعی، مراعات حقوق سایرین، راست گویی، حفظ امور مومنین و سایر موارد مطرح شده است اما ماهیت امر پوشش اسلامی و نقشی که در ادامه حیات دارد حضور کلیت دین در روابط جامعه و تداوم حیات مستقل ایران اسلامی است و سرمایه‌گذاری سنگین دشمن برای نابودی انقلاب اسلامی از رهگذر نابودی بنیاد خانواده در جوامع اسلامی نشأت می‌گیرد که اهمیت اجرای این حکم الهی را صد چندان می‌کند و هر انسان دلسوخته‌ای که علاقمند است در حفظ سلامت جامعه وسرنوشت آیندگان، نقش سازنده‌ای ایفا کند لازم است ضمن تلاش برای شناخت ابعاد گسترده موضوع، در بیداری همسر و فرزندان خود، اقوام و مخاطبینی که می‌تواند روی آنها تاثیر گذارباشد، نسبت به اهمیت موضوع آگاهی بخشی کرده و اهمیت موضوع باز شناسی کند. این مسئول افزود: جامعه اسلامی باید بر محوریت خداپرستی، دین ورزی، حقیقت جویی، زیبایی گرایی، نیازهای جسمی و مادی، عدالت طلبی، خیرخواهی و کمال‌گرایی ساخته شود. وی گفت: جامعه شیطان زده غرب که هم اکنون در بسیاری از زوایای زندگی ما حضور پیدا کرده، اکثر ظرفیت‌های انسانی را در خدمت لذت جویی و توسعه مصرف گرایی گرفته است. این کارشناس فرهنگی در پایان گفت: ما در شرایط موجود نیازمند ده ها هزار نشست هیئت گونه کوچک با مخاطب دامنه نزدیک متناسب با شرایط زمان و وجود مردان و زنان مجاهدی که بدون توقع، مثل نخ تسبیح با دعوت از مربیان و متربیان این نشست‌ها را راه اندازی ومدیریت می‌کنند هستیم.