درج شده توسط: مدیر سایت

کارگاه آشنایی اعضای هیأت علمی با طرح چشمه نور ایران در دانشگاه برگزار شد

23 Apr 2014

کد خبر : 865482

تعداد بازدید : 1

در این کارگاه دکتر جواد رحیقی، و دکتر محمد لامعی رشتی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی  در خصوص طرح چشمه­ ی نور، ویژگی ها و همچنین مراحل ساخت آن سخنرانی کرده و  به سؤالات حاضران پاسخ دادند.

این کارگاه که با هدف آشناکردن اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مختلف علوم پایه و مهندسی با طرح چشمه­ی نور، ویژگی ها و همچنین مراحل ساخت آن و الهام بخشی به تعریف موضوعات پژوهشی مرتبط و زمینه­ی همکاری های علمی بود. در ابتدا دکتر نائینی، سرپرست دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضران از عزم دانشگاه بر سوق دادن موضوعات پژوهشی اعضای هیأت علمی به ویژه در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری به سمت استفاده از امکانات طرح چشمه­ی نور خبر دادند.

سپس آقای دکتر جواد رحیقی، مدیر طرح چشمه ­ی نور در خصوص ماهیت فیزیکی تابش سنکروترون و نحوه­ی ایجاد آن بیان داشت:طرح چشمه­ی نور ایران به عنوان یکی از طرح های کلان در سال 1388 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسیده و پس از بررسی، مقرر شد در شهر قزوین به اجرا درآید.

وی افزود: هدف از این طرح، تأسیس ابزار علمی تولید نوری است که مشاهده­ی  انواع ساختارها را از جمله ساختارهای در مقیاس سلولی و مولکولی امکان پذیر می کند که کاربردهای بیشماری در علوم فیزیک، شیمی، مواد، مکانیک، علوم زیستی، بهداشت محیط زیست، داروسازی و صنعت دارد.از آنجا که چنین نوری باید دارای شار زیاد، درخشندگی زیاد، پایداری بالا، طیف وسیع انرژی با قابلیت تنظیم، قطبیدگی و اندازه­ی بسیار کوچک چشمه باشد، لازم است الکترون ایجادکننده­ی نور دارای انرژی بالایی باشد که این ویژگی با قرار دادن آن در یک شتابگر ذرات به دست می آید.

ایشان تصریح کرد: شتابگری که برای طرح چشمه­ی نور ایران در قزوین طراحی شده است، دارای سه قسمت اصلی شامل شتابدهنده­ی خطی برای دادن انرژی تا 150 مگا الکترون ولت و ایجاد جریان چند میلی آمپری، بوستر انرژی برای رساندن انرژی الکترون تا 3 گیگا الکترون ولت و ایجاد جریان تا 10 میلی آمپر و حلقه­ی انبارش الکترون برای افزایش جریان تا 400 میلی آمپر است که حلقه­ی بوستر محیطی برابر 168 متر و حلقه­ی انبارش محیطی برابر 500 متر دارد که از نظر مقیاس، دستگاه نهایی ساختاری متوسط در بین دستگاه های مشابه در جهان قرار می دهد.

سپس دکتر لامعی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی ضمن معرفی برخی از دستگاه های در حال استفاده در جهان، تعدادی از کاربردهای نور حاصل از این ابزار را تشریح کرده و ابراز داشت: نزدیک به 60 کشور در جهان در قاره های مختلف از این ابزار علمی مؤثر در پیشرفت علمی و صنعتی بهره برداری می کنند، در آسیا و در شرق دور کشورهایی چون ژاپن، چین، کره و تایوان هم اکنون در حال استفاده از سازه های مختلفی از این ابزار هستند. در خاورمیانه یک پروژه­ی مشترک در اردن به نام SESAME در حال اجراست که کشور ایران نیز یکی از مشارکت کنندگان اصلی در آن محسوب می شود.

وی افزود: طرح چشمه­ی نور ایران پروژه ای بومی است که در آن طراحی سازه های اصلی، دستگاه ها و قطعات و ساخت اکثر آن ها توسط مهندسان ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، سازه و دانشمندان فیزیک، شیمی، مکانیک، مواد و برق ایرانی صورت گرفته است و پیش بینی می شود در آغاز حداقل 7 باریکه برای استفاده­ی کاربران فراهم کند که در حدود 280 پروژه در سال را پشتیبانی می نماید.

دکتر لامعی اظهار داشت: در سال های اخیر در بین علوم،علوم زیستی شاهد بیشترین رشد در استفاده از تابش چشمه های نور بوده و با استفاده از آن بسیاری از تصویربرداری های علمی و پزشکی دچار تحول چشم گیری در زمینه­ی کیفیت و دقت شده اند.

کارگاه پس از یک استراحت کوتاه به پاسخگویی به سؤالات علمی و فنی اعضای هیأت علمی دانشگاه اختصاص یافت.