درج شده توسط: مدیر سایت

وزیر علوم: اگر دانشگاه اسلامی می خواهیم باید وارد صحنه شویم

10 May 2011

کد خبر : 857351

تعداد بازدید : 1

دکتر کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در جمع دانشجویان دانشگاه و درمراسم افتتاحیه اولین کنگره دوسالانه ملی دانشجویی دانشگاه اسلامی حضور یافت و تأکید کرد:

  • وضع موجود را خوب تبیین کنیم تا بتوانیم به وضع مطلوب برسیم

اولین کاری که باید صورت بگیرد که اگر نگیرد با مشکل برخورد می کنیم آن است که تعریفی از وضع مطلوب داشته باشیم. اگر دانشگاه اسلامی را نتوانیم جامع و کامل تعریف کینم علی القاعده بعداز چند سال می بینیم که اتفاقی نیفتاده است. باید دید چه تفاوتی با دانشگاههای دیگر دارد. و وضع موجود را خوب تبیین کرد و بدانیم الان وضعیت دانشگاهها چیست که در غیر این صورت به وضعیت مطلوب که همان دانشگاه اسلامی است، نمی رسیم.

وی ادامه داد: باید بدانیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم و با چی می خواهیم برویم اگر این درست تبیین نشده باشد معنا پیدا نمی کند. وضعیت موجود را که تبیین کردیم و مطلوب را شناختیم باید ببینیم تفاوت چیست. چه از نظر ظاهری و شکلی و چه زیربنایی و ماهیت آن. آیا این فاصله کم یا زیاد است، آیا روح مشکل دارد یا کالبد اگر هر دو مشکل دارند. اینجاست که برنامه ریزی اثر دارد.

وی برای تبیین بیشتر این موضوع با مثالی از مبارزه حق علیه باطل سخنان خود را تشریح نمود که اول باید حق شناخته شود تا تصویری از حق در ذهن ما باشد. یعنی باید این شناخت باشد و مصداقی از باطل هم وجود داشته باشد تا در صف حق مبارزه کردن معنا پیدا کند.

  • جهان بینی اسلامی انسان را آرمان خواه می بیند

وی در قسمت دیگری از سخنانش اشاره کرد که دو نوع جهان بینی وجود دارد یا جهان بینی مادی است و تعریف آن ها از انسان این است که انسان موجودی مادی است و به بقای روح معتقد نیستند . در روش شناسی نیز فقط به تجربی و حسی معتقدند و علمشان هم تجربی است و عقل را هم تجربی می شناسند و عقل مستقلی برای انسان قائل نیستند. حال تعریف آنان از علم با این دیدگاه این است که چی بود، چی هست و چی خواهد شد. برای همه چیز چه علوم انسانی و چه تجربی و غیره تعریفی ابتر دارند.

دکتر دانشجو تصریح کرد: در جهان بینی مادی برای انسان فطرت قائل نیستند برای علم هم این مسیر را تعریف می کند؛ در حالیکه در جهان بینی اسلامی انسان متفاوت تعریف شده. اول اینکه انسان آرمان خواه است و نشئه ای از روح مطلق و همه زیبایی ها و خوبی ها. انسان فطرت دارد که جان است و ما قائل به بقای روح هستیم ما برای انسان قائل به باید و نباید اخلاقی هستیم و براساس این تعریف از انسان؛ ما دانش یا علم را تعریف می کنیم.

  • علم ابزاری است برای تعالی بشریت نه سلطه بر انسانها

وی افزود: در جهان بینی ما علاوه بر عنوان «چی بود؟ چی هست و چی خواهد شد» دو سئول اصلی مطرح می شود چه قدرتی خلق کرده  و هدف از خلقت چه بوده است. این هدف را که داشتیم علم ابزار برای سلطه بر انسانهای دیگر نمی شود بلکه علم در مسیرهدف خلقت قرار می گیرد و علم ابزاری برای تعالی بشریت می شود.

وزیر علوم همچنین گفت: حال این سئوال مطرح است آیا دانشگاهی با تعریف مادی از انسان و علم می تواند انسانی را تربیت کند که مورد نظر جهان بینی توحیدی است. بدیهی است که نمی تواند.

  • دم امام بود که همه ما را ساخت.

دکتر دانشجو با انتقاد از برخی که معتقدند اگر دانشگاه ما ایراد داشت چطور شد جوانانی را تربیت کرد که دفاع مقدس را ساختنند؛ ابراز نمود: عمار کجا ساخته شد؛ ابوذر و سلمان کجا ساخته شدند. چه لزومی داشت که رسول اکرم (ص) مبعوث شود آیا آن جامعه عمار، ابوذر و سلمان را ساخت یا دم حضرت رسول (ص). این دم امام بود که همه ما را ساخت. نفس امام بود.

  • اشکال اصلی در الگوبرداری سنگ زیر بنای دانشگاهها از غرب است

وی گفت: با آن دانشگاه و با آن سیر علوم و تعریف از انسان، انسان مورد نظر جهان بینی اسلامی ساخته نمی شود. این بحث شکل و قالب نیست که با یک مقدار بتانه کاری درست شود بلکه روح و جان متفاوت است. نگاه متفاوت است. زیر بنای این دو جهان بینی متفاوت است.

وی اشکال اصلی را در الگوبرداری سنگ زیر بنای دانشگاهها از غرب دانست و گفت: در زمان قاجار یک غرب زدگی بوجود آمد، در زمان پهلوی این غرب زدگی تبدیل به غرب ستایی شد و سنگ بنای دانشگاه هم الگو برداری شده از دانشگاه غربی شده چه در مناسبات و چه در روح و چان که ماهیت کار است.

وی با بیان ای موضوع که برخی اسلامی شدن دانشگاهها را سیاسی تلقی می کنند ابراز نمود: ما نمی خواهیم نظریات غربی را در دانشگاهها تدریس نکنیم بلکه ما می خواهیم در کنار نظریه های اسلامی در علوم انسانی باید نظریات دیگر نقد شود؛ کجای این کار سیاسی است.

  • ما از تحریم اقتصادی، از مداخله نظامی نمی هراسیم آنچه که باید از آن ترسید طبق فرمایش رهبر کبیر انقلاب دانشگاهی است که جوانان آن خدمتگزار غرب باشند.

وی با بیان کلام امام راحل در رابطه با اصلاح دانشگاهها در سال 59 که  فرموده اند باید انقلابی اساسی در دانشگاهها بود آید تأکید کرد: اگر انقلابی بوجود نیامده است این وظیفه ماست که باید انجام شود.

همچنین ادامه داد: سال 64 امام در بهبهه ی دفاع مقدس می فرماید: مسئله ی دانشگاه یک مسئله فوق العاده است و باید دانشگاه خودش را از غرب جدا کند از وابستگی به غرب جدا کند. و تصریح کرد: وابسته شدن منظور سخن امام بوده است. ما از تحریم اقتصادی نمی ترسیم از مداخله نظامی هم نمی هراسیم آنچه باید از آن طبق گفته رهبر کبیر انقلاب از آن هراسید آن است دانشگاهی داشته باشیم که جوانان ما را خدمتگزار به غرب تربیت کند نگاهشان به محتویات غرب و در امتداد یک کشور اسلامی نباشد. باید از اینها ترسید. باید از خواب خرگوشی بیدار شد.

همچنین گفت: مقام  معظم رهبری در سال 84 فرمودند ما آغوشمان را باز کرده ایم و حرفهایی که هم اکنون در زمینه های جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ و حتی فلسفه و ادبیات مطرح است از خارج برای ما دیکته می شود و نه ترجمه می شود.

  • علوم انسانی ما بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی است.

همچینن با اشاره به بیان رهبری در سال 88 که  ما علوم انسانی مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است؛ تصریح نمود: آیا باز هم با بنشینیم. ولی امر مسلمین این را می فرماید، متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی است؛ آیا باز هم جای نشستن دارد؛ تکلیف چیست؟ تکلیف دانشگاه چیست. باید هر کدام از ما در حد و وسع خود در این مسیر حرکت کنیم.

همچنین گفت: برخی فکر نکنند اگر می گوییم دانشگاه اسلامی؛ داریم دور دانشگاه دیوار می کشیم. مناسبات دانشگاه باید اسلامی باشد؛ مناسبات بین استاد با استاد؛ استاد با دانشجو؛ دانشجو با استاد؛ هر کاری شکلی دارد و روحی دارد.

دکتر دانشجو همچین عنوان داشت: تفاوت ما با دانشگاههای غربی تفاوتی زیربنایی و اعتقادی است که باید به آن توجه شود تا می رویم سراغ اسلامی شدن دانشگاهها چند نفری بلند می شوند می گویند چرا باید اینگونه باد. چرا باید کلاس جدا باشد، چرا باید حجاب باشد. وی تأکید کرد: مگر می شود بین ظاهر و باطن تناسب برقرار نباشد.

  • اگر دانشگاه اسلامی می خواهید باید وارد صحنه شوید

وزیر علوم با دعوت حاضرین به مطالبه اسلامی شدن دانشگاهها ابراز داشت:  اگر ما می خواهیم دانشگاه اصلاح شود نباید دست روی دست هم بگذاریم . اگر دانشگاه اسلامی می خواهیم باید وارد صحنه شوید. نه اینکه ده، پانزده نفر از جانب شماها صحبت کنند. ما باید دنبال آن باشیم و مطالبه کنیم. برای همه چیز باید مطالبه کرد. از من بخواهید اگر دانشگاه را بلد نیستم اصلاح کنم بروم. دانشگاه و اساتید باید این را بخواهند.

  • باید چشم ما به انگشت اشاره رهبری باشد

همچنین گفت: همه خانواده های ایرانی پشتیبان این نظریه هستند و به همت دانشگاهیان این مهم را پیش خواهیم برد. باید چشم ما به انگشت اشاره رهبری باشد.

 گفتنی است در این کنگره که به مدت دو روز از سوی جامعه اسلامی دانشگاه انجام می گیرد اندیشه های امام خمینی (ره) در رابطه با دانشگاه و دانشجو با حضور جمعی از استادان, پژوهشگران و دانشجویان حوزه و دانشگاه بررسی می شود.