درج شده توسط: مدیر سایت

همایش چشم انداز همکاری های ایران و روسیه برگزار شد

13 Apr 2012

کد خبر : 859852

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در همایش چشم انداز همکاری های ایران و روسیه در افق 1404 بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در راستای رسالتی که مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده اش گذاشته است، علاوه بر اینکه باید تعداد دانشجویان غیر ایرانی خود را به 50 درصد برساند، همکاری های علمی و آموزشی و تبادل استاد و دانشجو نیز جزو مأموریت های اصلی اش است.

دکتر عبدالعلی آل بویه افزود: در دوره جدیدی که مدیریت دانشگاه از سال 85 به بعد برنامه های خود را آغاز کرد، فعالیت های بین المللی درصدر بوده و در همین دوره کوتاه توانستیم با کشورهای متفاوتی که به عنوان کشورهای هدف برای دانشگاه تعریف شده اند، ارتباط آموزشی، علمی و فرهنگی خوبی داشته باشیم و در همین راستا نیز ارتباطی با کشور دوست، روسیه را داریم.

وی ادامه داد: در سال 89 به دعوت دانشگاه روسیه از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، هیئتی اعزام شدند و از دانشگاه روسیه بازدید داشتند و همایش امروز نیز یکی از دستاوردهای آن سفر است.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: در دنیای امروز آنچه جمهوری اسلامی به دنبال آن است، استقلال و عزت کشورها است و این هدف مشترکی بین ایران و روسیه است و ما معتقد هستیم ملت ها از اندیشه، فرهنگ و تفکر مستقلی برخوردارند و می توانند در تعیین سرنوشت خود موثر باشند و هیچ کشور و ارگانی نباید در دنیا خود را متولی و پدرسالار دیگر کشورها بداند.

وی با اشاره به حضور دانشمندان و اساتید در همایش چشم انداز ایران و روسیه یادآور شد: این همایش به مدت دو روز برگزار می شود و در کشور در نوع خود بی نظیر است و می تواند با تبادل نظر و ارائه راهکار و بررسی راه های مختلف نقش آفرینی دو کشور را در عرصه بین المللی رقم بزند.

آل بویه تأکید کرد: ما به تبعیت از مقام معظم رهبری می گوییم که ایران مستقل به نفع کشور روسیه و روسیه مقتدر به نفع ایران است؛ به امید روزی که در جهان همه کشورها استقلال داشته و هیچ کشوری نخواهد در سرنوشت ملت دیگر دخالت کند.

در ادامه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی با روسیه اظهار کرد: روابط ایران و روسیه در دهه گذشته از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و مورد توجه محافل دیپلماتیک، علمی و تحلیل گران بوده است.

مهدی سنایی افزود: با فروپاشی شوروی و آغاز روابط ایران و روسیه فدراتیو، از روابط دو کشور به آب شدن یخ ها تعبیر شد؛ در دوره شوروی و روسیه امپراطوریٰ با وجود روابط دیرینه ولی روابط منجمد و بسته ای داشتیم ولی با فروپاشی شوروی و در دو دهه گذشته روابط، گرمی بیشتری یافته و در ابعاد مختلف رو به گسترش بوده است.

وی تصریح کرد: از جهت کمی، حجم مبادلات دو کشور رو به افزایش بوده و ابعاد روابط در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تعمیق یافته و امروز جمهوری اسلامی و روسیه فدراتیو از روابط عمیق و محکمی برخوردارند و در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این روابط رو به گسترش است و از جهت کیفی نیز این روابط در حال تحول بوده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی با روسیه با اشاره به تأثیر عوامل منفی در روابط ایران و روسیه عنوان کرد:روابط دو کشور ایران و روسیه تحت تأثیر دو عامل منفی قرار داشت که در دو دهه گذشته این عوامل تأثیرشان را آرام آرام از دست دادند که یک عامل ذهنیت باقی مانده از جنگ سرد و عدم اعتماد متقابل بین ایران و روسیه بود که در طول دو دهه گذشته با توجه به تجارب کسب شده، بی اعتمادی به طور نسبی کاهش یافته و روسیه به ایران به عنوان کشوری که می تواند یک شریک مناسب در عرصه های مختلف در منطقه باشد، می نگرد و ایران نیز به روسیه نوین با اعتماد بیشتری نگاه می کند و روابط هر دو کشور به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی اعلام کرد: عامل دیگر کشورهای ثالث هستند که متأسفانه سایه آمریکا و روابط آمریکا و روسیه پیوسته بر سر روابط ایران و روسیه بوده و متأسفانه تحلیلگران ایران همیشه منتظر بودند برنامه روابط روسیه و آمریکا چیست و اینگونه می توانستند ارزیابی کنند که دور بعدی روابط ایران و روسیه چگونه شکل می گیرد.

سنایی خاطر نشان کرد: البته این عامل نیز کاهش داشته و این تأثیرپذیری نیز هرچه که جلوتر آمده ایم کمتر شده است و روسیه نگاه مستقل به رابطه با ایران یافته است و روابط دستگاه سیاست خارجه دو کشور، جایگاه بیشتری یافته و در واقع تأثیرپذیری سیاست گذاری روسیه در مورد ایران از موضع رابطه روسیه با آمریکا با گذر زمان کمتر شده است و این نکته مثبتی است و این روند تداوم خواهد داشت و نگاه هر دو کشور به هم نزدیک تر می شود.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای عربی گفت: بعد از انقلاب ها در کشورهای عربی بی اعتمادی روسیه به آمریکا افزایش یافته و اگر اعلامیه پوتین که در آستانه انتخابات روسیه صادر شد را مبنا قرار دهیم، روسیه به رابطه با ایران به عنوان یک ضرورت نگاه می کند و دیدگاه های روسیه به ایران در مسائل بین المللی نزدیک تر شده است و مواضع پوتین به عنوان رهبر سیاسی در مسائل منطقه ای و مسائل جهانی با مواضع ایران نزدیک است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی با روسیه تأکید کرد: هر چه زمان می گذرد روابط ایران و روسیه بیشتر تحت تأثیر ضرورت رابطه و نیاز متقابل دو کشور قرار می گیرد و این امر کمک می کند نهال روابط دو کشور بالنده تر شده و رشد بهتری داشته باشد و از عوامل جانبی کمتر تأثیر پذیرد.

وی اعلام کرد: ما دانشگاهیان وظیفه داریم این روابط را با ایجاد کرسی های دانشگاهی در زمینه تدریس زبان فارسی و زبان روسی و کرسی های ایران شناسی و روسیه شناسی تقویت کنیم و در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز نگاه ویژه ای به روابط ایران و روسیه وجود دارد و امیدواریم شاهد تحکیم هرچه بیشتر روابط این دو کشور باشیم.

در ادامه معاون و قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل گفت: در بخش همکاری های بین المللی ما بر اساس چند محور اساسی کار را پیگیری می کنیم که یک بحث، موضوع جهانی شدن علم است و نگاه ماست که ماهیت علم، بحث همگانی بودن و بین المللی بودن را دارد.

ارسلان قربانی افزود: محور دیگر اسناد موجود در همکاری بین المللی است که با توجه به اسناد بالادستی به ویژه چشم انداز 20 ساله، تأکید و توصیه مقام معظم رهبری و برنامه وزیر، بخش های مشخصی به همکاری بین المللی اختصاص داده شده است و الزاماتی را برای وزارت علوم در راستای شتاب دادن به همکاری بین المللی بر اساس همکاری های دو جانبه و محورهای علمی ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث همکاری های دو جانبه ما در حال حاضر به جز رژیم صهیونیستی با تمام کشورهای دنیا بر اساس نیاز و قابلیت دانشگاه ها همکاری علمی داریم، با محور همکاری های مشخص علمی نیز همکاری دو جانبه با کشورها همسایه و به ویژه مسلمان پیگیری می شود و 15 کمیته مشترک داریم که برنامه های اجرایی همکاری با کشورها از این طریق دنبال می شود.

معاون و قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل توضیح داد: یکی از برنامه های کلیدی در بحث سازمان ها، میزبانی شبکه ها و مراکز علمی فناور و پژوهش محور است و همچنین گسترش زبان و ادبیات فارسی و اسلام شناسی را پیگیری می کنیم و استفاده از تخصص ایرانیان خارج از کشور نیز مورد توجه است.

وی با تأکید بر اهمیت روابط ایران و روسیه گفت: برنامه ما در سال جدید افزایش دانشجویان خارجی است که انتظار است که از کشور روسیه نیز دانشجویان بیشتری برای تحصیل به ایران آیند و بحث دوره مشترک برنامه ویژه ای است که انتظار است با دانشگاه بین المللی امام خمینی و کشور روسیه به ویژه در بحث تحصیلات تکمیلی گسترش دهیم.

قربانی اضافه کرد: برنامه کلیدی دیگر ما ارائه تصویر واقعی از دین اسلام و آموزه های آن و همچنین پیشرفت علمی در دانشگاهی کشور است.

گفتنی است برگزاری پنل‌های تخصصی از دیگر بخش های همایش دو روزه چشم انداز همکاری های ایران و روسیه در افق 1404 است.

انتهای پیام/