درج شده توسط: مدیر سایت

همایش خورشید روی نی در دانشگاه برگزار شد

05 Dec 2012

کد خبر : 860764

تعداد بازدید : 1

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در همایش خورشید روی نی اظهار کرد:  اگر نگاهی به تاریخ اسلام و حوادث صدر اسلام قبل از واقعه کربلا داشته باشیم، روندی که بعد از رحلت پیامبر در جامعه در پیش گرفته شد، کار را به جایی رساند که نواده پیامبر توسط امت مدعی پیروی از  پیامبر به شهادت رسید.

محمدحسین رجبی دوانی ادامه داد: واقعه کربلا در حالی رخ داد که پیامبر گرامی اسلام رمز نجات جامعه بشری را پیروی از اهل بیت و عمل به قرآن عنوان کرده بود و فرمود من از میان شما خواهم رفت و کتاب خدا و عترت را باقی می گذارم.

وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم که پیرو قرآن هستیم ولی به عترت بی توجهی هستیم چراکه هرکس به قرآن اعتقاد دارد و توجه می کند، عاشق اهل بیت می شود.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: مشکل آن روز امت اسلام این بود که بعد از پیامبر(ص)، اهل بیت را کنار گذاشتند و جایگاه بالای اهل بیت پیامبر (ص) را که مصداق آیه تطهیر بودند، پایین آوردند.

وی توضیح داد: زمانی که فاجعه کربلا رخ داد این واقعه برای برخی افراد سنگین بود ولی برای بسیاری تعجب آور نبود چراکه در آن دوران جایگاه اهل بیت پیامبر را پایین آورده بودند و همچنین بعد از رحلت پیامبر ارزش ها را تغییر دادند.

رجبی دوانی اعلام کرد: اسلام غارتگری را نهی کرد و برادری دینی را ترویج داد و پیامبر(ص) در راستای نهادینه کردن این ارزش ها قدم برداشت ولی بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام این ارزش ها از بین رفت و شرایط به دوره جاهلیت برگشت به طوری که نام جنگ، جهاد بود ولی غارتگری احیا شد و مادیات به عنوان یک اصل قرار گرفت.

وی اظهار کرد: بسیاری از کسانی که به جنگ با امام حسین (ع) آمدند حکومت یزید را مشروع می دانستند و اگر امام حسین (ع) در برابر این وضع نمی ایستاد و خون آن امام و یارانش ریخته نمی شد چیزی از اسلام باقی نمی ماند؛ کسانی که در برابر امام ایستاده بودند در حقیقت دین نداشتند چرا که در دین اعتقاد به اصول آن یعنی توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد وجود دارد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اعمال و رفتار مخالف با دستورات اسلام در وهابیون توضیح داد: وهابی ها به ظاهر نماز می خوانند ولی در واقع مقابل آمریکا و اسرائیل سجده می کنند و دست به کشتار شیعیان می زنند در حالی که از نظر اسلام خون مسلمان محترم است و از لحاظ قرآن اگر کسی یک مؤمن را بی گناه و بدون جهت بکشد، گویی همه انسانها را کشته است و این فرد عذاب جاوید دارد.

وی گفت: در کربلا، در ماه حرام، فرزند پیامبر را نه تنها به شهر خود راه ندادند بلکه آب را به روی ایشان بستند و با وجود اینکه خود با بیش از 12 هزار نامه آن امام را دعوت کرده بودند ولی این افراد به ظاهر مسلمان در ماه حرام بیعت را با امام حسین (ع) شکسته و سوگند جلاله را زیر پا گذاشتند و آن بزرگوار را به شهادت رساندند.

رجبی دوانی تأکید کرد: اگر امام حسین(ع) نبود نام پیامبر فراموش شده بود؛ در کوفه گروهی از شیعیان بودند که تحت تأثیر حکومت ترسیدند و به کربلا نرفتند ولی در میان جنایتکاران کربلا، شیعه نبود و از طرفی نیز همه شهدای کربلا شیعه نبودند.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) با 72 تن از یارانش در برابر لشگر 30 هزار نفری دشمن ایستاد و با وجود تعداد کم یاران امام حسین(ع) ولی دشمن صبح تا عصر درگیر این نبرد بود.

انتهای پیام/