درج شده توسط: مدیر سایت

نقد فیلم دهلیز در دانشگاه/ دولتی شدن از بزرگ ترین معضلات سینمای امروز است

19 Nov 2013

کد خبر : 863912

تعداد بازدید : 2

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بعداز ظهر دیروز فیلم سینمایی دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی و با حضور کارشناسانی چون امیر وجدانی نیا، مسؤول فرهنگی بسیج کل کشور و مسعود فراستی، عضو کانون منتقدان فیلم در سالن شهدای گمنام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در پایان اکران فیلم فراستی با اشاره به معضلات سینمای امروز گفت: دولتی شدن از بزرگ ترین معضلات سینمای امروز است، متأسفانه امروز بسیاری از فیلم سازان به دلیل مسائل اقتصادی و دریافت بودجه ارتباط مستقیم خود با مخاطب را از دست داده اند؛ سینما باید از گزند دولت و سینمای دولتی رها شود زیرا سینمای دولتی برقراری ارتباط بین فیلمساز و مخاطب را از بین می برد، خوارج رشد می دهد، مردم را فاسد می کند، مظهر بی هنری است و هیچ امیدی به بهبودی این نوع از سینما نمی توان داشت.

وی با بیان این که فیلمساز باید درک صحیحی از فیلمنامه داشته باشد عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات سینمای امروز و فضای فیلم سازی، عدم ارتباط گیری روشن فکران با مردم است آن گونه که به این مسأله مفتخر می شوند و از جمله عواقب این موضوع عدم بیان حقیت در فیلمنامه است زیرا زمانی که یک فیلمساز ساکن جنوب شهر فیلمنامه ای با محوریت زندگی مردم جنوب شهر می نویسد به دلیل درک درست از این نوع زندگی ارتباط مطلوبی با فیلنامه برقرار می کند آن گونه که باعث انتقال مفهوم روشنی به مخاطب می شود اما زمانی که همین فیلمساز به آسمان خراش های شمال شهر منتقل شد توانایی ساخت یک فیلم قوی با همین موضوع را از دست می دهد زیرا دیگر نمی تواند ارتباط حقیقی با مردم جنوب شهر برقرار کند و در نهایت فیلنامه حقیقی بودن خود را از دست می دهد بنابراین فیلمسازان باید سینما را یاد بگیرند.

این منتقد سینمای ایران را خالی از مشکلات مردم خواند و اذعان داشت: ملت ایران متحمل مشکلات، جنگ ها و سختی های فراوانی شده است در حالی که سینمای امروز ذره ای از  مشکلات مردم را نشان نمی دهد؛ فیلم سازان باید نگاه درستی به انسان های جنگ داشته باشند زیرا که تمام روشنفکران و انسان های برجسته طرفدار جنگ دفاعی و ضد فاشیستی هستند؛ هشت سال دفاع مقدس معنا و فرهنگ انقلاب، دلیل بودن امروز ملت ایران و مملو از واقعیت و داده است اما اثر روشن و صحیحی از این هشت سال در سینمای ایران دیده نمی شود.

فراستی اضافه کرد: جنگ مهم ترین حوزه سینمای امروز است زیرا از درون زندگی مردم جوشیده است، سال های زیادی از آن نمی گذرد و قابل فراموشی نیست چه بسا اگر غربیان چنین جنگی داشتند فیلمنامه های جذاب، واقع گرایانه و جهانی بسیاری می ساختند در حالیکه در طی 34 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد چنین اتفاقی در سینمای ایران رخ نداده است و با گذشت زمان فاصله میان این سینما و ارزش ها بیشتر می شود، سینمایی که به سمت ارزش نمایی های شعاری حرکت می کند و این از بزرگ ترین آسیب های سینمای امروز است.

عضو کانون منتقدان فیلم در نقد فیلم دهلیز بیان کرد: قصه این فیلم زیبا است و با وجود این که این فیلم در حوزه کودک و نوجوان ساخته نشده اما در آغاز و پایان آن با پسر بچه ای تند و تیز مواجه هستیم که مادری شاغل دارد و پدر او در زندان است؛ فیلم دهلیز برخلاف سینمای ایران حرفی برای گفتن دارد و مسأله ی آن را درک کرده است و به اندازه فهم خود صحبت می کند؛ این فیلم بیان وضعیت یک خانواده فقیر با خانه ای بسیار معمولی است در واقع دهلیز از جنس فیلم طلا و مس است.

وی افزود: روشن فکران فیلم هایی چون دهلیز را نمی پسندند زیرا این فیلم روایت کننده حقیقت است؛ دهلیز در عین سادگی دشوار است که سختی خود را نمایان نمی کند؛ بازی پسربچه و هانیه توسلی به عنوان مادری دلسوز با تمام نگرانی ها و ترس ها واقعی و فنی است اما بازی عطاران به دلیل حقیقی نبودن به مخاطب نزدیک نمی شود و تنها صحنه ی رئال و قابل درک او زمانی است که با پسربچه فوتبال بازی می کند.

فراستی بازی در زندان را غیرواقعی دانست و اظهار داشت: صحنه های زندان غیرواقعی است گویی هیچ کس در آن جا حضور ندارد و زندان مختص به آن ها است؛ مکث طولانی بر چهره پسربچه در صحنه آخر از دیگر ضعف های این فیلم است زیرا حس را از بیننده می گیرد اما می توان اشک پیرزن را از نقاط قوت این صحنه دانست.

در ادامه مسؤول فرهنگی بسیج کل کشور برنامه بیان کرد: تعیین یک منظومه فکری صحیح و مطالبه گری مخاطب از فیلمساز می تواند سینمای ایران را از فلج شدگی نجات دهد؛ زمانی که فیلم دغدغه فیلم ساز نباشد سینما به هدف اصلی خود دست نمی یابد؛ فیلم باید در درون فیلمساز ریشه کند تا او بتواند یک فیلم حقیقی و درست بسازد و در کنار آن وظیفه مخاطب برای ارتقای سینمای ایران مطالبه و پیگیری است؛ همان گونه که سید مرتضی آوینی می فرماید، فیلمی که جذابیت نداشته باشد اساسا فیلم نیست پس اگر سینماگران امروز فیلم هایی هرچند با موضوعات مقدس ولی فاقد جذابیت بسازند تاثیر گذار نبوده و در زمره فیلم قرار نمی گیرد.

وجدانی نیا خاطرنشان کرد: روشن فکری در ایران مرده و یا ناقص متولد شده است و در بیان ویژگی های فرد روشن فکر می توان گفت که او از بطن مردم آمده، دغدغه آن ها را دارد، مطالبه گری می کند اما اهل سخنان بی جا، ریا و فریب نیست.

وی یادآور شد: مردم نمایندگان سینما هستند در حالی که سینما خود را از بند مردم رها کرده است و تنها به مکعب سفید گیشه می پردازد؛ متاسفانه بسیاری از فیلم های امروز مردمی نیست زیرا مهم ترین ویژگی سینمای مردمی برقراری ارتباط میان مخاطب و شخصیت های فیلم است آن گونه که مخاطب بتواند خود را جایگزین بازیگران فیلم ببیند و از دیگر خطراتی که سینما را مورد تهدید قرار می دهد چهره سازی جماعت روشن فکر است تا آن را به نام خود دربیاورند.

این مسؤول غربیان را حامی منافع ملی خودشان دانست و گفت: گروه های مرجع غرب نسبت به مقدس ترین واژه جامعه خود واقف هستند آن گونه که هیچ رسانه ای حق عدول از منافع ملی را ندارد اما با کمال تاسف در ایران عده ای با همین بیت المال فیلم هایی بر ضد ارزش های درون کشوری می سازند و همه این مسائل به دلیل عدم وجود منظومه فکری در سینما است.
 

وجدانی نیا درباره فیلم دهلیز بیان کرد: دهلیز فیلم شریفی است که در مسیر درستی قدم گذاشته است؛ این فیلم نشان دهنده شناخت بهروز شعیبی از مردم و بهانه خوبی برای پرداختن به سینمای ایران است در واقع اگر سینما را به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم کنیم با یک نگاه ساده متوجه خالی بودن سینمای قبل از انقلاب می شویم که هیچ حرف و پیامی برای گفتن نداشت اما اگر قرار باشد چند نمونه از فیلم های خوب سینمای ایران را مثال زد باید به سال های نزدیک انقلاب رجوع کرد؛ امروز سینمای ایران به شبه روشن فکری تبدیل شده است و بسیاری مدعی روشن فکری هستند.

وی در پایان اذعان داشت: دهلیز بیانگر در مضیقه بودن مردم ایران و تضاد جریان درون کشوری با سیر طبیعی است؛ این فیلم با تمام خوبی ها وضعیت امروز سینمای ایران را بیان می کند زیرا که که سینما یک واقعیت مهم، جریان ساز و انکارناپذیر است.

رضا عطاران، هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میرطاهری، نگار عابدی و افسانه چهره‌آزاد بازیگران این فیلم هستند.

لازم به ذکر است در این مراسم دانشجویان سؤوالات خود را در خصوص سینمای کشور و فیلم دهلیز مطرح می‌کردند و مسعود فراستی به سؤوال‌های آن ها پاسخ داد.


انتهای پیام/