درج شده توسط: مدیر سایت

صعود تیم کوهنوردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قله توچال

09 Apr 2011

کد خبر : 856905

تعداد بازدید : 1

 

در این برنامه فرهنگی- ورزشی که در روز 19 فروردین ماه1390 برگزار شد، 8 نفر از اعضای گروه کوهنوردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) به سرپرستی محمد حسین کاظمی و مسئولیت فنی , هماهنگی ابراهیم قنبری با صعود به قله توچال یاد و خاطره شهدای هسته ای و روز ملی فناوری هسته ای، روز اقتدار و عزت ملت ایران را گرامی داشتند.

در این صعود که با همکاری دفتر نهاد رهبری دانشگاه انجام پذیرفت، دکترمحمدرضا حیدرنژاد ، کاظم غیاثوند ، محمدرضا ملارضی ، سیدمحمد مهدی زاهدی ، رامین محمد بیگی، امان محمد اوزن دوجی تیم را همراهی کردند. توچال با ارتفاع 3962 متر و کوهستان پیرامون آن به صورت یک خط الراس شرقی- غربی در جناح جنوبی رشته کوه‌های البرز مرکزی و در شمال شهر تهران قرار دارد. این کوهستان از شمال به دره رودخانه‌های جاجرود و شهرستانک و از غرب توسط خط الراس کم ارتفاع‌تری به قله‌های شمالی کوه‌های کرج متصل می‌باشد.

قلهتوچال بلندترین ارتفاع شمال تهران از طریق شانه غربی خود موسوم به هومند به ارتفاع ۳۹۰۰متر به گردنه ۳۷۰۰متری شهرستانک و سپس به قله شاه نشین بزرگ به ارتفاع ۳۸۵۰متر متصل می‌شود و از سمت شرق توسط خط الراس قوسی شکلی پس از تشکیل قله‌های پیازچال و لزون از طریق گردنه کوتاه لوپهنه به قله دارآباد ارتباط می‌یابد.  

 قله از طریق جناح شمالی هومند به قله قزقون‌چال و یال‌های فرعی منطقه آهاربشم و شهرستانک منتهی می‌گردد. این خط الراس، شمال توچال را از طریق قله قلعه دختر و سی چال به گردنه دیزین و سپس به سایر بلندی‌های البرز مرکزی متصل می‌سازد.، آبشار دوقلو و پناه‌گاه‌های بزرگ شیرپلا، کلک چال و پلنگ چال نام برد.

از جمله جاذبه‌های فرعی کوهستان توچال باید از دیواره ۱۵۰متری مشهور بند یخچال، منطقه سنگ‌نوردی بند یخچالپناهگاه توچال، در قله توچال و در ارتفاع ۳۹۶۰ متری ساخته شده‌است.قله توچال یکی از مقصدهای اصلی کوه‌نوردان تهران است. تله‌کابین توچال در پایان خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده‌است.مناسب ترین زمان‌های صعود به قله ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان است.