دکتر محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به راهاندازی مرکز نوآوری فرهنگی حمپا در دانشگاه بیان کرد: با توجه به راهاندازی این مرکز، نظام حمایتی برای انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی بر اساس الگوی ارتباطی انها با مرکز نوآوری تعریف خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه برخی استادان به عنوان مشاور با مرکز یادشده همکاری میکنند، گفت: صدور احکام استادان مشاوره منوط به این است که با ادبیات نوآوری فرهنگی اجتماعی اشنا راهبری دانشجویان را بر این اساس انجام دهند. همچنین دبیران انجمن علمی و کانونها باید با ادبیات خلاقیت و نوآوری آشنا شوند تا بتوانند پیوند مستمری با مرکز پیدا کنند.
محمدی یادآور شد: قطعا طراحی مرکز نوآوری با محوریت دانشجویان فعال فرهنگی، استادان دانشگاه و با تکیه بر تخصص، دانش و تجربه نوآور و نوگرایانه آن ها امکان رشد و تعالی را در عرصه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را فراهم خواهد ساخت.
وی بیان داشت:خلاقیت، ابتکار و رویکرد حل مساله سه عنصر اصلی برای این الگوست؛ به گونه ای که هر کدام از ساختارهای دانشجویی اگر وارد چرخه حل مسائل فرهنگی اجتماعی دانشگاه و خارج از آن بشوند از حمایت ویژه برخوردار خواهند شد. قطعا اتخاذ چنین رویکردی با سختی هایی مواجه است؛ از جمله عدم اعتماد به ظرفیت های دانشجویی و تقلیل دادن حضور نخبگان و دانشجویان جوان در برخی برنامه سطحی و فاقد اثر است. حال آنکه باور ما بر این است که جوان دانشجو موتور محرک و پیش برنده جامعه است و اگر امکان حضور و نقش آفرینی آن ها در بستر مناسب تدارک دیده شود شاهد رشد و شکوفایی نوآورانه در تمامی ساحت های جامعه از جمله ساحت فرهنگ خواهیم بود.
حسین محمدی با انتقاد از ساختارهای موجود فرهنگی و روش های برخاسته از آن به ضرورت تحول ساختاری و رویکردی در عرصه فرهنگ اشاره اینکه نمود و گفت: اگر بر مبنای تحولات اجتماعی و تغییر در ساحت های رفتاری جامعه به ویژه جوانان بخواهیم اقدام مؤثری انجام دهیم، باید مبادرت به تحول ساختاری، رویکردی و روشی بکنیم. رویکر حل مساله و بهره بردن از روش های کارآمد ارتباطی با نسل جوان و ایجاد موقعیت های اثرگذار و مستقل جوانان دانشجو و پرهیز از نگاه صرفا اداری به مساله فرهنگ از جمله این تحولات است. در این صورت فعالیت فرهنگی صرفا به اجرای برنامه های فرهنگی که غالبا پرهزینه بوده و مخاطبان اندکی را پوشش می دهد تقلیل نخواهد یافت.
وی با بیان اینکه یکسری ساختارهای مرسوم در وزارت علوم داریم که زیرساختهایی خوبی برای تیمسازی و فضای کار گروهی در حوزه فرهنگ ایجاد کردهاند، اضافه کرد: نگاه به این زیرساختها حداقلی است و لذا در بیشتر مواقع، گروه دانشجویی شکل می گیرد اما شاهد کار گروهی و مشارکتی در آن نیستیم. دلیل این امر فقدان مهارت کار جمعی و گروهی و تمرکز بر حل مساله است.
معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه با یادآوری اینکه نزدیک به ۳۲۰ نفر هیئت علمی و 8 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه داریم، گفت: این جمعیت بالای استاد، دانشجو که هر کدام از آنها هم به لحاظ علمی و هم فرهنگی و اجتماعی در سطح قابل ملاحظه ای هستند، میتوانند زیرساختی برای کار جدی در حوزه اجتماعی و فرهنگی با ادبیات نوآورانه و خلاقانه باشند؛ اما متاسفانه به دلایل گوناگونی چنین ظرفیتی نادیده انگاشته می شود و از سرمایه انسانی دانشگاه به درستی بهره برده نمی شود.
گفتنی است حمپا مخفف حرکت مبتکرانه (برای) پیشرفت ایران است.
راهاندازی مرکز نوآوری فرهنگی در دانشگاه/ تغییر نظام حمایت از انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی - news.ikiu.ac.ir
راهاندازی مرکز نوآوری فرهنگی در دانشگاه/ تغییر نظام حمایت از انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی
26 Feb 2023
کد خبر : 934668
تعداد بازدید : 11