درج شده توسط: مدیر سایت

دیدار هیات فرانسوی دانشگاه استراسبورگ با مسئولین دانشگاه

05 May 2014

کد خبر : 865678

تعداد بازدید : 1

در این دیدار که با حضور هیات فرانسوی از دانشگاه استراسبورگ به سرپرستی اقای پروفسور ریشارکلاینشماگر ، استاد جغرافیا و معاون سابق امور بین الملل دانشگاه پاستور و خانم پروفسورکریستین مایار، استاد دانشگاه استراسبورگ در رشته زبان و فرهنگ آلمانی و رئیس خانه‌ی دانشگاهی علوم انسانی آلزاس در دفتر مرکزی دانشگاه در تهران برگزار شد در ابتدا دکتر بیات، معاون بین الملل دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به هیات فرانسوی به نمایندگی از سوی سرپرست دانشگاه، به معرفی و بیان تاریخچه و اهداف تاسیس دانشگاه و ظرفیت ها و امکانات دانشگاه در راستای همکاری متقابل پرداخت.

وی با اشاره به سیاست های جدید دانشگاه مبنی بر به توسعه روباط علمی و فرهنگی با دانشگاه های معتبر دنیا خواستار ایجاد و گسترش روابط علمی, آموزشی و فرهنگی بین دو دانشگاه استرسبورگ و دانشگاه بین المللی امام خمینی ره شد.

 در این دیدار پروفسور کلاینشماگر ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه به قدمت قرن هفدهمی دانشگاه استراسبورگ  و داشتن حدود 45 هزار دانشجو به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه اشاره داشت و ضمن معرفی این دانشگاه به ویژگی های این دانشگاه اعم از تنوع رشته ها در رشته های علوم پایه, علوم اجتماعی و اقتصادی ونیز رشته های پزشکی و علوم انسانی ،کسب جوایز متعدد نوبل در طول دهه ها گذشته وسال های اخیر  پرداخت و خاطر نشان ساخت دانشگاه استراسبوگ در حال حاضر در حوزه الهیات دو دانشکده منحصر بفرد در اروپا دارد.

وی  با تاکید بر نقش پررنگ تحقیقات در دانشگاه استراسبورگ به وجود 76 مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه اشاره کرد و تاکید نمود که بعد از جنگ دوم جهانی دانشگاه استراسبورگ نقش بسیار زیادی در نزدیک کردن دو کشور فرانسه و آلمان به یکدیگر داشته است بطوریکه در سال 1949 موسسه تحقیقات اروپایی در استراسبورگ یکی از پایه گذاران مبحث شکل گیری اتحادیه اروپایی گردید و از اینرو این دانشگاه یکی از مقصد های مهم دانشجویان اروپا در موضوعات علوم اقتصادی و سیاسی است. وی همچنین یاد آور شد که دانشگاه استراسبورگ همواره از ورود دانشجویان خارجی و غیر اروپایی استقبال می نماید. بازدید هیات دانشگاه استراسبورگ فرانسه همچنین خانم مایار استاد زبان و فرهنگ آلمانی و رئیس خانه‌ی دانشگاهی علوم انسانی آلزاس پس از تشکر از مسئولین دانشگاه به موضوع اهمیت علوم انسانی در دانشگاه استراسبورگ در هزاره جدید پرداخت و از تاسیس مرکز تحقیقاتی در زمینه های علوم انسانی درسال 2002 در این دانشگاه و  از برنامه های متعدد پژوهشی در مواردی چون مطالعات بین فرهنگی و علوم اجتماعی در این مرکز خبر داد. ایشان تاکید کرد یکی از فعالیت های  مهم این مرکز تربیت دانشجو کارشناسی ارشد در رشته های مالیه اسلامی ( اقتصاد اسلامی) و نیز حقوق و مدیریت می باشد. وی همچنین از آموزش 25 زبان مطرح دنیا در دانشگاه از جمله زبان های فارسی, ترکی, عربی, چینی و ژاپنی در این دانشگاه و نیز برگزاری کنفرانس بین المللی نفوذ زبان فارسی در زبان آلمانی و فرانسوی خبر داد که قرار است در ماه ژوئن 2014 ( خرداد سال جاری) در دانشگاه استراسبورگ برگزار شود.

پرفسور بیک باغبان استاد ایرانی مرکز زبان فارسی دانشگاه استرسبورگ که هیات فرانسوی را همراهی می کرد نیز به تشریح وضعیت آموزش زبان فارسی در دانشگاه استرسبورگ پرداخت. وی که سابقه بیش از نیم قرن خدمت در این دانشگاه را در کارنامه درخشان خود دارد تاکید کرد که آموزش زبان فارسی در دانشگاه استراسبورگ به قرن نوزدهم برمی گردد و این مرکز اهمیت زیادی برای خاورشناسان در اروپا قائل است.وی خاطر نشان کرد که این مرکز در دانشگاه استراسبورگ در سه سطح لیسانس, فوق لیسانس و دکتری زبان فارسی دانشجو می پذیرد.

همچنین دکتر وکیلی فرد، سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی آمادگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) را در تامین نیازهای مرکزآموزش زبان فارسی در دانشگاه استراسبورگ اعلام کرد. در ادامه آقای دکتر قاسمی رئیس جدید مرکز آینده پژوهی دانشگاه به تشریح برنامه های این مرکز پرداخت که این مرکز مورد توجه خاص هیات فرانسوی قرار گرفت. سپس دکتر بزرگمهری دانشیار روابط بین الملل دانشگاه پیرامون اهمیت روابط ایران و فرانسه و مسئولیت های دو دانشگاه در این رابطه نکاتی قابل توجهی را یاد آور شد.

در پایان دو طرف ضمن اعلام آمادگی انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دو دانشگاه خواستار برنامه ریزی در این راستا در اولین فرصت لازم شدند. همچنین دکتر بیات، معاون بین الملل دانشگاه از هیات فرانسوی برای بازدید از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در شهر تاریخی قزوین در سفر بعدی دعوت کرد که هیات فرانسوی ضمن استقبال از این پیشنهاد خواستار این بازدید در برنامه های آتی شدند.

شایان ذکر است دکتر رصافی ، معاون پژوهشی و فناوری و دکتر الوندی، مشاور حقوقی و عضو هیات علمی نیز در این نشست حضور داشتند که در خصوص موضوعات مختلف علمی و همکاری متقابل به تبادل نظر با هیات فرانسوی پرداختند.